(11.50 hodin)
(pokračuje Liška)

Přispěje k dalšímu posílení stabilizace nejen Černé Hory, ale i širšího regionu. Předpokládá vznik zóny volného obchodu mezi zeměmi Společenství a Černou Horou do pěti let od vstupu dohody v platnost.

Dále upravuje pohyb pracovníků, svobodu usazování, poskytování služeb a běžných plateb a pohyb kapitálu. Dohoda zakotvuje závazek Černé Hory sblížit právní předpisy s předpisy Evropských společenství, zejména v oblastech vnitřního trhu, a vymezuje rámec spolupráce s Černou Horou v řadě oblastí, zejména v oblasti spravedlnosti, svobody a bezpečnosti.

Dohoda zřizuje radu pro stabilizaci a přidružení, výbor pro stabilizaci a přidružení a parlamentní výbor pro stabilizaci a přidružení, které budou dohlížet na uplatňování dohody.

V souladu s běžnou praxí se ve vzájemných vztazích uplatňuje od 15. října 2007 prozatímní dohoda týkající se především obchodu, spolupráce a institucionálního rámce. Platná bude do doby, než dohoda o stabilizaci a přidružení vstoupí po ukončení ratifikačního procesu v platnost.

Sjednání dohody je jak ve všeobecném zájmu EU, tak i v národním zájmu ČR. Vstup dohody v platnost podpoří rozvoj bilaterálních vztahů, včetně ekonomických, a přispěje k celkové stabilizaci regionu jihovýchodní Evropy. Nepředpokládá se dopad z provádění dohody na státní rozpočet ČR, ani na rozpočet EU. ČR podporuje integraci Černé Hory do evropských a euroatlantických struktur. Vzhledem k velmi dobrým vzájemným vztahům, jichž bylo dosaženo po demokratických změnách v obou zemích, je ze zahraničněpolitického hlediska žádoucí, aby se česká strana co nejdříve připojila k ostatním zemím EU, které již dohodu ratifikovaly.

Děkuji vám za podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Tomáše Duba, aby odůvodnil usnesení výboru, které máme k dispozici jako sněmovní tisk 428/1.

 

Poslanec Tomáš Dub: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Dobrý den, dámy a pánové. Já bych chtěl jenom velmi stručně říci, že zahraniční výbor se touto materií zabýval 21. května 2008 na své 25. schůzi a přijal usnesení číslo 128, kterým Poslanecké sněmovně doporučuje dát souhlas k ratifikaci Dohody o stabilizaci a přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na jedné straně a Republikou Černá Hora na straně druhé. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane zpravodaji, a otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže rozpravu končím a přikročíme k hlasování o usnesení, které přečtu: "Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Dohody o stabilizaci a přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na jedné straně a Republikou Černá Hora na straně druhé, podepsané dne 15. října 2007 v Lucemburku."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 52. Táži se, kdo je pro, ten ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo, hlasovalo 172 poslanců, pro 125, nikdo proti, takže tento návrh byl přijat a já mohu konstatovat, že jsme ukončili i druhé čtení této předlohy.

 

Dámy a pánové, nyní se vracíme k přerušenému bodu

 

16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 573/ - prvé čtení

 

Mám tady poznámku, že přihlášeni jsou jako první paní poslankyně Šojdrová, jako druhý pan poslanec Ohlídal. Paní poslankyně Šojdrová má příležitost ke svému vystoupení.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně a kolegové, návrh zákona, který jsme začali projednávat včera a který je novelou tzv. školského zákona, přináší dvě důležité, a já se domnívám, že pozitivní zprávy pro zřizovatele mateřských škol a základních škol.

Za prvé ruší výjimku pro placení dětí v předškolním vzdělávání v posledním roce mateřské školy. Tato výjimka platí tři roky a já si velmi dobře pamatuji na atmosféru, ve které byl tento návrh schválen. Již tehdy chodilo do mateřských škol v posledním roce 98 % dětí. Toto opatření se tedy již i v té době jevilo málo logické, ale bylo to ryze politické rozhodnutí jako výraz pozitivní sociální politiky. Ale tato změna, kolegyně a kolegové, rozhodně neodpovídala žádnému koncepčnímu záměru. Já bych zdůraznila to, že zákon, který měníme, ta rozsáhlá technická novela, vychází z přijatého dlouhodobého konceptu rozvoje vzdělávací soustavy a platnost tohoto konceptu je do roku 2010. Tato změna, zrušení poplatků v předškolním vzdělávání, nevycházela z tohoto dlouhodobého záměru.

Je možné, že některé politické strany budou chtít posunout povinné bezplatné vzdělávání do ranějšího věku. To by byla skutečně koncepční změna, a pak tedy i zrušení placení předškolního vzdělávání v posledním roce by bylo řekněme zdůvodnitelné tímto koncepčním záměrem, ale já se domnívám, že zatím to takto deklarováno nebylo a nebyla k tomu vedena ani žádná širší odborná diskuse o podloženosti této změny.

V této chvíli bych ráda upozornila na velmi cenný fenomén právě s předškolním vzděláváním. Jestliže dnes hovoříme o téměř stoprocentním akceptování předškolního vzdělávání, a to za situace, kdy je placené, tak to je fenomén, který stojí za povšimnutí. Důvody jsou zřejmé. Předškolní vzdělávání má u nás velmi dobrou úroveň. Podmínky, za kterých se děti vzdělávají, jsou takové, že jsou přitažlivé pro rodiny, takže jsou bezpečné, jsou na úrovni, kdy rodiny rády své děti svěřují předškolnímu vzdělávání. Jde tedy o velmi dobře propracovaný systém výchovný i vzdělávací.

Tento krok, který nyní předkládá vládní návrh, to znamená návrat k placení posledního roku předškolní výchovy, neznamená bariéru pro sociálně slabší. Jsem o tom přesvědčena, protože v zákoně zůstává povinnost ministerstva vyhláškou omezit výši těchto poplatků a rovněž zůstává možnost pro to, požádat o zrušení či snížení tohoto poplatku. Já se domnívám, že kolegové, kteří mají námitky vůči tomuto kroku, si mohou ověřit, že tato možnost je v praxi využívána a že zřizovatelé podle zákona, ředitelé mateřských škol, umožňují těm rodičům, kteří mají skutečně finanční problémy, bezplatnou návštěvu pro předškolní vzdělávání pro jejich děti. Čili znovu tvrdím, nejde o vznik bariéry pro příjmově slabší rodiny!

Pro zřizovatele základních i mateřských škol zejména v malých obcích tento návrh zákona přináší důležitou změnu v odstranění limitů pro počty žáků ve třídách i ve školách, limity, pod které nemůže zřizovatel udělit výjimku pro svoji školu. Myslím si, že je to velmi důležité opatření, které zrovnoprávňuje zřizovatele, protože již dnes platí, že soukromé a církevní školy tuto povinnost dodržení limitu neměly.

Zákon přináší řadu dalších technických, organizačních změn a já se přikláním k tomu, aby výbor velmi pečlivě zvážil vhodnost a řekněme legislativní zakotvení těchto spíše organizačních změn tak, aby dobré úmysly neměly nakonec důsledky, které nebudou v praxi fungovat. Ale jsem ráda, že zákon nepřináší změny, které by omezovaly kvalitu či přístup ke vzdělávání a které by zastavily reformní kroky, které v našem vzdělávání probíhají.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP