(11.00 hodin)

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Pan poslanec Rath s faktickou poznámkou.

 

Poslanec David Rath: Jenom jednu věcnou poznámku. Pane ministře, mohl byste mi jmenovat nějakou továrnu, která je postavená, vybavená a nepracuje, nejede a nevyrábí jen proto, že nemá pracovníky? To, že některé továrny mají problémy, je pravda. Ale já jsem jich navštívil řadu, všude říkali, že mají problém získávat pracovníky, ale všechny jely, všechny vyráběly, a všechny jely a vyráběly na dvě nebo tři směny. Čili to je to, o čem hovořím. Oni by rádi vyráběli dál, možná trošku víc, ale rozhodně přemýšlejí o tom, na co jste mi vy neodpověděli: Jak zabráníte tomu, aby nevyměnili pracovníka, kterému musí platit 1200 dolarů měsíčně, za pracovníka, kterému budou platit jen 600 dolarů měsíčně? Můžete mi, pane ministře, odpovědět na tuto jednoduchou otázku, jak vaše vláda zabrání těmto velkým firmám, které stojí - vy jste je tady jmenoval Kolín, ten vyrábí a tuším jede na tři směny - jak zabráníte všem těmto a podobným továrnám, které jedou, vyrábějí, žádné nejsou hotové prázdné, aby nepropustily lidi za plat 1200 dolarů a nechtěly najmout lidi za plat 600 dolarů? Prosím o odpověď na tuto stručnou a jasnou otázku.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Vojíř. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, pane vicepremiére, dámy a pánové, dovolte mi k této věci také vystoupit a dovolte mi také přičinit možná tři krátké poznámky.

Ta první spočívá zřejmě v tom, že asi existuje určité nedorozumění, co tato norma má přinést. Tato norma dle mého soudu má odstranit to, aby zahraniční zaměstnanci, nebo chcete-li dělníci ze zemí mimo Evropskou unii, byli vydíráni svými bossy, kteří založí firmu a je prodávají jako službu. To má odstranit, kromě jiného. Připadá mi, že to je cesta správným směrem.

Co se týče druhé poznámky, ta spočívá možná v jakési úpravě našeho jednacího řádu. Já mám pocit, že bychom mohli vypustit první čtení a realizovat druhá a třetí, protože v některých případech se velmi často a dlouze opakujeme. Bylo by to zrychlení práce a přitom těm, kteří chtějí dlouze vystoupit, by to umožnilo tato vystoupení realizovat.

Třetí věc je legislativně technická poznámka k mému návrhu. Já jsem předložil pozměňovací návrh k této novele zákona a ve sněmovním tisku 486/2 na osmé stránce tento návrh pod písmenem c) najdete. Protože by mohlo docházet k tomu, že výklad by mohl znít i tak, že předchozí instrumenty pro vydávání sociální dávky, ať už peněžité či nepeněžité, by se jeden ten instrument, to znamená poukázka, mohla zrušit nahrazením čipové karty, takto to míněno nebylo, dokonce to ani podle právníků není napsáno špatně, ale pro jistotu, aby nebylo absolutně žádných pochyb, bych za uvozovky, kde je čárka a pokračuje věta, vložil slovo "nebo". Je to spojka. Považuji to za legislativně technickou, doufám, že to ctěná Sněmovna takto uzná. Je to spíše vyšší míra jistoty, že to je opravdu alternativa, nic jiného.

Děkuji pěkně za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Paní zpravodajka se přihlásila o slovo. Poté pan poslanec Prosek.

 

Poslankyně Lenka Mazuchová: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom jednu legislativně technickou chybu bych chtěla napravit. Je to v souladu s § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Navrhuji tuto opravu. Za bod 174 se vkládá bod 174A, který zní: (174A) V § 125 se číslo 3 nahrazuje číslem 4.

Jako odůvodnění - legislativně technickou opravou se promítá přečíslování odstavců v § 126. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Prosek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Prosek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Vážení členové vlády, milé dámy, vážení pánové, je obdivuhodné, že někteří z nás, jako třeba pan doktor Rath, rozumějí všemu, od zdravotnictví, ekonomie, financí až k trhu práce. A protože tomu není tak dávno, co jsem opustil pozici personálního ředitele, dovolím si připomenout panu doktoru Rathovi a těm, kteří uvěřili jeho příběhu, že zaměstnavatelé za zahraniční pracovní sílu platí agenturám zpravidla podstatně více, než činí náklady na tuzemskou pracovní sílu. Má to prostou logiku. Agenturní zaměstnavatel totiž musí hradit ubytování, musí hradit dopravu a veškerá rizika spojená se získáním zahraniční pracovní síly, a ještě si samozřejmě zaúčtuje svůj vlastní zisk. Takže pohled pana doktora Ratha a jeho pohádka o 600 a 1200 dolarech značně pokulhává. Dovedete si představit, že by zaměstnavatel byl takový hlupák, že by raději najal dražší pracovní sílu s jejími jazykovými problémy, s odlišnými pracovními návyky, s odlišnými hygienickými návyky, přicházející ze země s odlišnou kulturou? Samozřejmě nikoliv. Skutečnost je taková, že těch 117 tisíc registrovaných nezaměstnaných prostě o práci nemá zájem.

Děkuji vám. (Potlesk zprava.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Do rozpravy se hlásí pan místopředseda Zaorálek. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Vážení kolegové, nechme volby volbama, tohle bude existovat i po volbách, tady tenhle problém.

Víte, tady se mi dostalo pouze ujištění pana poslance Vojíře, který říká - tohle je cesta, jak právě chceme zabránit těm bossům, aby ovládali tu pracovní sílu, která tady přijde. Rozumíte? To je pěkné, pane poslanče, ale vy jste ani nenaznačil, jak toho chcete docílit. Já jsem tady řekl, že v současné době ten systém funguje tak, že prokazatelně, když se tím začnete zabývat, zjistíte, že tam je prostě zapojený organizovaný zločin. Když se podíváte, kdo jsou vlastníci těch ubytoven pro ty chudáky, kteří jsou často negramotní, kteří nejsou schopni ani sami vyplnit ty formuláře - já jsem tady řekl, že v těch zemích, o které se jedná, je často 5 % počítačově gramotného obyvatelstva. Oni opravdu nebudou těmi, kteří budou reagovat na tento systém zelených karet, protože toho nejsou schopni. To je přece samo sebou, že to pro ně budou opět dělat ti zprostředkovatelé, kteří tady dnes často pracují přímo s úřady práce. Dokonce dnes ten systém funguje tak, že se ta místa ani na trhu veřejně neobjeví, kšeftuje se s tím rovnou. Vy ani nenaznačujete, co si se současným stavem počneme. Pouštíte něco, kde není ani naznačena kontrola. Nakonec to bude dělat Ministerstvo zahraničí, konzulární úřady. Nakonec to ani nebude odpovědnost Ministerstva práce a sociálních věcí. Ministr zahraničí tady ani není.

Ten komplexní problém tady vůbec není diskutován tak, jak ve skutečnosti stojí. Ti, kdo za to budou odpovědní, ti, kteří to budou dělat, do této debaty vůbec nevstoupili, ty konzulární úřady, které to budou řešit a které už dnes vědí, že nejsou schopny to řešit. Proto se do toho také pouštím, protože mám od nich informace. Říkají mi: "To je věc, kterou absolutně nejsme schopni zvládnout. My tušíme rozměry organizovaného zločinu, který za tím dnes je, a to, co na nás pouštíte, to je absolutně nezvládnutelné." Říkám to na základě debat, které mám s lidmi z těch míst, o která se jedná. Říkají mi: "Tohle je nad naše síly. Nám to padne na hlavu. Ministerstvo práce za to nakonec ani neponese odpovědnost, a my si s tím už dneska dopředu nevíme rady."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP