(11.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Takže podívejte se, klidně to můžete schválit, ale nenamlouvejte nám, že jsme nějací xenofobové a Jean-Marie Le Penové, když jenom říkáme, že do této země pustíme lavinu lidí, kteří budou řízeni, organizováni mafiemi, organizovaným zločinem, který tady už v té oblasti řádí dneska. Jak je to možné, že v jisté zemi, z které tady dneska přicházejí, mají evidenci, že tady je 400 tisíc zaměstnanců, a naše vlastní orgány říkají, že je jich pouze 200 tisíc? Už dneska jsou tady obrovské nesrovnalosti v těch údajích. To znamená už dnes by stálo za to si mapovat, jak ta situace stojí. Vy řeknete, pane poslanče Vojíři, že právě tohle chceme odstranit. A já vám říkám - ten zákon ani nenaznačuje ani jediný krok k tomu, jak bychom tohle odstranili. Naopak, padneme do toho plnou silou a ti, kdo to budou dělat, vám dneska řeknou: nejsme schopni ten proces kontrolovat.
Ta debata se samozřejmě jako vždycky moc nedostala k jádru věci, ale já jsem v to nakonec ani nedoufal, jenom vás upozorňuji, že když odmyslíme od jakékoliv politické ideologie a nálepkování se, tak tady skutečně vzniká problém. A já jsem přesvědčen, jak jsem se tím zabýval, že nemáme schopnost ho řešit. Prostě nedovedu si představit, co s tím dále bude, než to, že tady bude vzrůstat počet těch nekontrolovaných lidí, které nejsme schopni, o kterých málo víme, nebudeme vědět a ten organizovaný zločin to prostě podpoří. To jsou fakta! Proti tomu ještě neřekli žádné argumenty!
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Do rozpravy nemám žádnou další přihlášku. Rozpravu končím. Táži se na závěrečná slova. Pan ministr? Ano, chce vystoupit. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, já bych se pokusil ve svém závěrečném slově vnést trošku racionality do emotivních výkřiků, které tady zaznívají především ze strany, a musím říci, části opozice, protože část opozice kritizuje konkrétní faktické věci, které by třeba navrhovala dělat jinak. Nicméně já považuji za velmi důležité, že v celé rozpravě s výjimkou jednoho vystupujícího, který si všiml velkých závažných reformních změn, které obsahuje tento zákon o zaměstnanosti, se celá debata točí pouze, a to z jasných předvolebních důvodů, kolem programu zelených karet.
Řekněme si, dámy a pánové, některá základní fakta jak z oblasti makroekonomické, tak mikroekonomické.
V oblasti makroekonomické mimo vši pochybnost je zjevné, že Česká republika zahraniční pracovní sílu potřebuje. Pokud se podíváme na růst hrubého domácího produktu, ten je tvořen čtyřmi základními faktory. Je tvořen produktivitou práce, produktivitou kapitálu, je tvořen nárůstem zaměstnanosti a čistých fixních aktiv. Mimochodem, v loňském roce, kdy růst HDP dosahoval zhruba 6,5 %, tak minimálně jeden celý procentní bod z tohoto růstu byl způsoben nárůstem zaměstnanosti. Čili nárůst zaměstnanosti je jednoznačně pozitivní faktor zvyšování počtu zaměstnaných lidí, má výrazný makroekonomický vliv a pozitivní vliv nejenom z hlediska odvádění daní od většího počtu daňových poplatníků zdravotního a sociálního pojištění, ale na růst hrubého domácího produktu. V České republice je momentálně v pracovním trhu zařazeno zhruba 5 milionů osob, někde okolo 4,1 milionu jsou zaměstnanci, 900 tisíc jsou osoby samostatně výdělečně činné. My, dámy a pánové, pomalu narážíme na strop disponibilní pracovní síly, která tvoří někde okolo 5 milionů 80 tisíc, 5 miliónů 100 tisíc s tím, že během jenom loňského roku byl nárůst zaměstnanosti o více než 100 tisíc osob. Jinými slovy, když to řeknu velmi zjednodušeně, růst zaměstnanosti má velmi limitované rezervy. Já jsem řekl, že v těch vnitřních zdrojích máme tři základní oblasti. To jsou nezaměstnaní, to jsou rodiče malých dětí, zpravidla maminky a starší pracovníci, kde musíme činit a činíme opatření k jejich větší integraci na trh práce, na druhé straně je tady zjevné, že tyto vnitřní zdroje zcela zjevně nebudou stačit. Nebudou stačit poptávce na trhu práce, a chceme-li zvyšovat HDP, musíme zvyšovat i zaměstnanost.
Tolik z makroekonomického hlediska, kdy znovu chci zdůraznit, že z hlediska růstu HDP patří zaměstnanost mezi čtyři základní komponenty tohoto růstu.
Co se týče mikroekonomického a konkrétních faktů, dámy a pánové, v této zemi již nyní je legálně zaměstnáno zhruba čtvrt milionu zahraničních pracovníků. Samozřejmě nejvíce z nich je z členských zemí Evropské unie. Na druhé straně ale máme při 300tisícové nezaměstnanosti 150 tisíc volných pracovních míst. Mezi těmito 150 tisíci volných pracovních míst je prakticky většina poptávána pro pracovní sílu s nízkou nebo minimální, nebo dokonce žádnou kvalifikací. Minimálně polovina. A to za situace, kdy mezi 300 tisíci českými nezaměstnanými je zhruba 100 tisíc z nich, kteří mají pouze základní vzdělání, a dokonce ti, kteří mají pouze základní vzdělání, nebo jsou úplně bez vzdělání či mají pouze střední odborné vzdělání bez maturity, čili vyučení, ti tvoří dokonce 70 % všech českých nezaměstnaných. Přesto tady máme 150 tisíc volných pracovních míst, z nichž většina je pro osoby s nízkou kvalifikací.
Ano, ty mikroekonomické příčiny jsou dány z hlediska struktury průmyslu, který tady je. Jsou dány mimo jiné z hlediska struktury toho, že jsme zemí, kde dokonce v loňském roce paradoxně narostl podíl průmyslu na HDP, což je proces, který na začátku 21. století - můžeme vést diskuse, zda je vůbec zdravý, a který přímo poptává tuto pracovní sílu, která je tady nezbytná.
Jaký je také současný stav z hlediska zaměstnávání zahraničních pracovníků. Já jsem tady řekl, že je jich tady zhruba čtvrt milionu legálně. Chci zdůraznit, že nejvíce z nich jsou občané členských zemí Evropské unie. Odhadovat, kolik z nich je tady nelegálně, je velmi komplikované, ale v tom maximálním odhadu se budeme pohybovat někde okolo 100, 200 tisíc osob, které jsou tady zaměstnány ze zahraničí nelegálně. Je ale skutečností, že ten stávající stav je takový, že na poptávce po zahraniční pracovní síle, kterou jsem tady na jasných číslech demonstroval, parazitují obrovským způsobem byrokratické struktury, parazitují různé zprostředkující a agenturní struktury a parazitují také struktury, které jsou za hranicí legality, za hranicí zákonů. Každý, kdo se touto věcí zabývá detailně, ví, jak zásadní vliv na příchod zahraniční pracovní síly z nečlenských zemí Evropské unie mají tyto pololegální nebo naopak nelegální zprostředkovací, někdy až mafiánské struktury. To je stávající stav.
Vláda navrhuje tento stav omezit. Navrhuje ho omezit tím, že ten systém obsahuje méně povolení, méně byrokratických procedur, menší vliv pro volní rozhodování úředníků, jinými slovy, menší prostor pro korupci. Za druhé vláda tímto opatřením navrhuje transparentní systém, kdy si každý může ověřit, zda zelená karta je dávána na místo, které je dáváno podle pravidel. Já bych to řekl dokonce velmi zjednodušeně a s jistou nadsázkou: Pokud bude tento návrh odmítnut, nikdo mu tak nezatleská, tomuto odmítnutí, jako jsou různé, především zahraniční zprostředkovatelské struktury, a troufám si říct gangy. Jinými slovy, řeknu to teď úplně natvrdo: Nikdo nezatleská zamítnutí tohoto návrhu tak jak ukrajinské a vietnamské mafie, protože právě tento návrh, jak je napsán, jim obrovským způsobem zužuje prostor pro jejich činnost.
Tento návrh obsahuje celou řadu konkrétních pojistek, které naprosto vyvracejí výroky, které tady přednášel pan Zaorálek a pan Rath. Tito pánové zcela zjevně tento návrh nečetli, nebo se pohybují na úrovni publicistických textů, které byly uveřejňovány v době, kdy tento materiál byl analyzován, vytvářen někdy před rokem. Protože tento materiál byl zpracován na základě velmi podrobných analýz, které zpracovávalo Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zahraničí, Ministerstvo vnitra a především Ministerstvo průmyslu a obchodu. Teprve na základě těchto analýz a mimo jiné i zkušeností z podobných programů ze zemí na západ od nás jsme přikročili ke konkrétnímu návrhu, ke konkrétním paragrafům a ke konkrétním postupům.
Já chci jednoznačně zdůraznit, že čísla, která tady znějí, vyvolávání obav - a teď si dovolím tady použít jiného radikálního politika z období více než 65 let před námi, jistého Emanuela Moravce, který také varoval před asijskými hordami.
***