(10.10 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Důležité je, že nezávisle na tom všem probíhá jednání o tzv. rámcové dohodě, která se týká spolupráce nebo dohody mezi vládou České republiky a Spojených států amerických o spolupráci v oblasti výzkumu, vývoje a průmyslu. Na základě této smlouvy bude umožněno českým subjektům - a už je umožněno, přestože neplatí - spolupracovat. To jednání bylo vedeno ředitelkou Missile Defense Agency Nancy Morgan a tato smlouva je vládní. Chci říct, že už to, že se o té smlouvě začalo jednat, umožnilo celé řadě subjektů zahájit spolupráci.
16. až 20. června pobývala v České republice skupina 41 amerických expertů. Bylo to pět příslušníků ozbrojených sil USA a 36 civilistů. Cesta navazovala na návštěvu expertního týmu z 11. až 13. února. Z hlediska odbornosti se jednalo o stavební inženýry a experty v oblasti bezpečnosti, ostrahy, životního prostředí, požární ochrany, zdravotního zabezpečení všeobecné logistiky, komunikací a dopravy. Americký tým se seznámil s terénem a situací, provedli expertní návštěvu nemocnic, hasičských stanic, setkali se neformálně s představiteli samospráv. Byli seznámeni s českými předpisy v oblasti ochrany životního prostředí, stavebního řízení, požární ochrany a podobně. (V sále je živo.)
18. června 2008 navštívil VÚ Brdy další americký tým, čítající sedm lidí, kteří zkoumali otázky finančních nákladů případné výstavby a provozu. Tým byl neozbrojen, a nejednalo se tedy o pobyt ozbrojených sil jiných států na území ČR, který by podléhal souhlasu Parlamentu - a tím čelím případné poznámce, viz článek 43 odst. 3 písm. b).
Jednání v NATO. Vrcholí práce na klíčovém úkolu zadaném dubnovým summitem v Bukurešti. Jedná se o vypracování variant všezahrnující protiraketové architektury, rozšiřující pokrytí evropským pilířem protiraketové obrany USA na celé území NATO. Termín předložení těchto variant je určen jednoznačně - příští summit NATO v roce 2009. S definitivní platností je rovněž určeno, že evropský pilíř je nedílnou součástí těchto variant a NATO nebude rozpracovávat žádné návrhy variant neobsahující evropský pilíř. Ve dnech 12. a 13. června se konalo formální zasedání ministrů obrany, které se toho týkalo. To znamená veškeré varianty, které budou připraveny, počítají s evropským pilířem, tedy samozřejmě i s naší základnou, pokud bude v Brdech vystavena.
Co se týká konzultací s ruskou stranou, nedošlo k významné změně, přestože při bilaterálních jednáních se Spojenými státy americkými to "ne" ruské nezní tak silně jako při jednání v rámci NATO, kdy speciálně ruský velvyslanec při NATO Rogozin, který ne vždy kopíruje pokyny ruského ústředí, ten odmítavý postoj zesilují. Nicméně konzultace mezi Rudem a Kisljakem ukázaly, že je možné do budoucna počítat s nějakou spoluprací.
Česko-ruské konzultace proběhly naposledy 21. května mezi Tomášem Pojarem a Sergejem Kisljakem v Moskvě.
Zajímavý vývoj je v Polsku, nicméně v této chvíli k tomu nemáme žádné další komentáře. Jednání mezi USA a Polskem pokračují podle toho, jak byla plánována.
Rozpočtové věci - říkal bych to, co tady už bylo řečeno, proto si nemyslím, že je třeba to opakovat.
Možná že zajímavé bude a patří to do té diskuse, je aktivita vojenské policie při řešení neoprávněného pobytu členů hnutí Greenpeace na kótě 718,8, kde neoprávněně tábořili. Policie činnost monitorovala, perlustrovala odcházející a přicházející členy. Snahou bylo nevyvolat konfliktní situaci, a dne 9. června, kdy se tam navýšil počet lidí, byl proveden služební zákrok. Dva ze sedmi aktivistů hnutí se na výzvu příslušníků legitimovali, a tudíž obdrželi předvolání a mohli z prostoru odejít bez asistence zasahujících policistů. Zásah proběhl naprosto profesionálně. K provedení opatření přistoupili vojenští policisté až po několikerých výzvách. Nedošlo k žádnému zranění a v současné době jsou učiněna taková opatření, aby ke vniknutí nepovolaných osob do vojenského výcvikového prostoru nemohlo dojít.
Otevření nových cyklostezek je spíše mediální informace, a proto s ní nebudu zdržovat.
Chtěl bych říct, že toto pokládám za významné změny, které si zaslouží poslanci v rámci informací o této věci předtím, než celá materie přijde do Poslanecké sněmovny, slyšet.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji předsedovi vlády. O slovo se přihlásil místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek. (V sále je stále rušno.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dámy a pánové, vážení kolegové, já jsem docela udiven vyslyšel některé argumenty Mirka Topolánka. To první, co řekl, že mu nebylo Sněmovnou umožněno - že mu nebylo Sněmovnou umožněno, aby přednesl zprávu o systému protiraketové obrany. Prosím vás, já úplně nerozumím této formulaci pana premiéra. Já bych se ho rád zeptal, jak hlasoval, když šlo o vyřazení bodů včetně bodu systém protiraketové obrany a jeho informace z 34. schůze. Jak hlasoval pan premiér? Nechápu, co má ten jeho výrok, že mu bylo znemožněno, aby o tom informoval, v tomhle smyslu znamenat.
A především vůbec nepřijímám to, že pan premiér to staví tak, že touhle informací, kterou tady podal, že se toho úkolu zhostil. Že prostě tím, co tady řekl, vyčerpal téma. Situace je taková, že na to vlastně není možné normálně reagovat. Předseda sociální demokracie poslanec Paroubek - vím, že má připravené stanovisko k tomu vývoji v protiraketové obraně za poslední období, vlastně ho nemůže přednést. Takže my se máme spokojit v této chvíli s ujištěním, které jsme dostali z úst pana premiéra - a tečka.
Dovolte mi, abych vám namítl toto. Ta situace teď vůbec není standardní. Jestli jsme se tady dohodli, že na každé schůzi se má mluvit o protiraketové obraně, tak si myslím, že to mělo dobré důvody. A ty v této chvíli platí víc než kdykoliv předtím.,
Dovolte mi, abych připomněl, že se mluví o tom, že v řádu dnů, v průběhu druhého týdne července, má být v Praze podepsána smlouva nebo smlouvy mezi Českou republikou a Spojenými státy, takže celá věc se má v této chvíli finalizovat. Ze strany Spojených států je to tedy závazek, ze strany České republiky je to stanovisko vlády, které ale podle ústavy musí potvrdit Parlament.To znamená má-li vláda vědět, že ten její podpis má šanci projít také v Parlamentu, který je v téhle věci rozhodující, tak by měla vláda o té situaci bezprostředně před podpisem informovat. Rozumíte? Přece jde o to, že bez souhlasu Parlamentu ten podpis české vlády nemá prostě ten význam. Ten má pouze omezenou hodnotu. A pokud vláda chce tuhle věc skutečně prosadit, tak ji musí obhájit ve Sněmovně nebo by měla zjistit, jaká je situace ve Sněmovně. (Hlasy z pléna.) No, není moc valná, pravda.
Ale to není legrace. Prostě jde o to, že jestliže Parlament tuhle věc má rozhodnout, nechceme-li se dostat do blamáže, tak by měl být plně informován, zvlášť několik dní před podpisem smlouvy. A já nesouhlasím s panem premiérem, že to, co tady vyjmenoval, jsou jediné podstatné události, které se v posledních dnech odehrály. Já na vás apeluji, abyste schválili pořad této mimořádné schůze, abyste umožnili debatu o tom, co se skutečně odehrálo v posledních dnech, abyste umožnili vystoupit všem, kteří by chtěli k tomuhle se vyslovit. A abych vás přesvědčil, že to je skutečně tak, že ty události posledních dnů jsou velice významné, tak mi dovolte, abych uvedl několik příkladů.
***