(16.20 hodin)
Poslanec Václav Exner: Velice nerad poučuji pana ministra financí o otázkách dluhové služby a o těchto věcech. Jedna záležitost má být ale řečena: samozřejmě, že krátkodobé úvěry mají větší procenta, dlouhodobé úvěry mají ale daleko větší sumu peněz, která se za ně zaplatí.
Nedávno byl v Poslanecké sněmovně seminář, který pořádá křesťanská platforma ČSSD o restitucích k církvím, a tam nás člen vedení ČNB jasně přesvědčoval o tom, že kdybychom zvolili lepší a kratší strategii, zaplatíme církvím nakonec daleko méně. Krátkodobé splácení má i své minusy, s tím souhlasím.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Prosím pana ministra financí.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Nechci to extendovat. Samozřejmě, že snížíme riziko, bude-li doba splácení kratší, byť za cenu delších úroků, ovšem pouze za předpokladu, když budeme vědět, že v okamžiku vypršení lhůty budeme schopni splatit tuto jistinu. Jsem si stoprocentně jist, že v okamžiku vypršení lhůty nebudeme schopni splatit jistinu, ale učiníme přesně to, co je také součástí návrhu tohoto zákona, že vydáme nové dluhopisy, abychom z jejich výnosů mohli zaplatit jistinu a dál dlužili. Přeloženo do češtiny - zaplatím stovku Jiřímu Hanušovi, kterou si půjčím od Zdeňka Škromacha, a dál ji budu dlužit Zdeňku Škromachovi. Je to vyhazování peněz jen díky této operaci zvyšovat úroky a náklady na dluhovou službu.
Pan poslanec Dolejš vám nabídl variantu, že přestože jsem blb, tak profesionální dluhová služba funguje na Ministerstvu financí perfektně. Jsem ochoten přijmout tuto variantu a požádat vás, abyste podpořili profesionální návrh správy dluhové služby Ministerstva financí.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: S faktickou se hlásí pan poslanec Opálka. Máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Vážené kolegyně a kolegové, zeptal bych se rád pana ministra financí, kde bere tu jistotu, že za 55 let na to budeme mít. Vzpomeňte si, co bylo před 50 lety na tomto území a co bylo před 100 lety. 55 let prognózovat vývoj je docela odvážné.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan ministr financí rád odpoví.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Pane poslanče Opálko, tu jistotu nemám. K tomuto vyjádření mě vede můj vrozený optimismus, že do té doby vymřou komunisté ve všech politických stranách v této Sněmovně.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: S faktickou se hlásí pan poslanec Opálka.
Poslanec Miroslav Opálka: Pane ministře, děkuji za upřímnost. Přiznám se, že jsem historicky optimista a mám úplně jinou představu o vývoji této společnosti.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Žádnou další přihlášku do obecné rozpravy nevidím, obecnou rozpravu končím.
Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a posléze i návrhem na zkrácení lhůty k projednání ve výborech. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Nemá.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 10, ve kterém se táži, kdo souhlasí s takto navrženým přikázáním. Kdo je proti?
Z přítomných 179 poslankyň a poslanců pro 157, proti nikdo. Tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
Pan zpravodaj navrhl zkrácení lhůty k projednání ve výboru na 17 hodin. I o tomto návrhu rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 11, které tímto zahajuji. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Kdo je proti tomuto návrhu?
Z přítomných 182 poslankyň a poslanců pro 152, proti 4. Tento návrh byl schválen.
Konstatuji, že jsme zákon přikázali k projednání rozpočtovému výboru a lhůtu zkrátili na 17 hodin.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb.,
o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 519/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Uplatněno v souladu s jednacím řádem veto poslaneckého klubu ČSSD. Připraven je ministr vnitra Ivan Langer, který uvede předložený návrh za navrhovatele. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr vnitra ČR Ivan Langer Paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte, abych stručně uvedl předložený návrh zákona.
Tato novela zákona o územních samosprávních celcích vychází ze zkušeností, které máme z fungování samospráv po komunálních volbách v roce 2006, a nově upravuje základní pravidla pro správu obce, kraje, hl. m. Prahy v citlivém období ode dne voleb do příslušného zastupitelstva do dne konání ustavujícího zastupitelstva, respektive zvolení nových samosprávných orgánů obce, kraje po volbách. Nezbytnost nové právní úpravy je nám dána stávající nedostatečnou a zcela nevhodnou provázaností zákona o územních samosprávních celcích se zákony o volbách do zastupitelstev obcí a krajů. Předpokládám, že si někteří z vás vzpomenete na situaci, která nastala v roce 2006, zejména tzv. souboj dvou primátorů ve statutárním městě Most.
Navrhovaná právní úprava ponechává v rámci tzv. volebního mezidobí v činnosti radu obce a dosavadního starostu a místostarostu obce. Zdůrazňuji, že se nejedná o úplně nové řešení, neboť takovéto řešení bylo ve volbách již v předchozím zákonu o obecním zřízení z roku 1990 a v případě hl. m. Prahy je užíváno i v platném zákoně o hl. m. Praze.
Co to znamená v praxi? V praxi to znamená, že v době ode dne voleb do zvolení nové rady, případně starosty tam, kde rada obce není zřízena, bude vykonávat své pravomoci rada, respektive starosta, případně místostarosta. Jestliže soud vyhoví návrhu na vyslovení neplatnosti voleb nebo hlasování, budou pravomoci rady obce rozšířeny do doby ustavujícího zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce, a to o pravomoc přijímat rozpočtová opatření, stanovit pravidla rozpočtového provizoria, tak aby mohlo být zajištěno základní hospodaření obce. V obcích, kde rada obce nebyla před volbami zvolena, bude pravomoci rady vykonávat dosavadní starosta. Obdobně je takovýto model navrhován v případě krajů a hejtmanů.
Jedná se o novelu, která má technický charakter, nicméně nesporný význam, neboť umožní překlenout v případě jakýchkoli pochybností o regulérnosti konání voleb kritické období, v němž může docházet, a z praxe víme, že také docházelo, k polemikám o tom, kdo je a kdo není oprávněným statutárním zástupcem obce a kdo je nebo není jménem obce či města a v tomto případě také kraje oprávněn vystupovat. Věřím, že technický charakter této novely je všeobecně přijímán. Doufám, že i zvolené řešení, které zde je navrhováno, je akceptovatelné, a z tohoto důvodu prosím o podporu tohoto návrhu. Děkuji.
***