(16.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Tom Zajíček. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tom Zajíček: Děkuji pěkně za slovo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, ve své zpravodajské zprávě budu velmi stručný, protože podstatnou část toho, co bylo třeba o novelizaci tohoto zákona, který je vlastně novelou tří zákonů, to znamená 128/2000, 129 a 131, to znamená obecní zřízení, krajské zřízení a zákon o hlavním městě Praze, pan ministr tady řekl přesně, o jakou záležitost se jedná. Já chci jenom historicky k tomu připomenout, že původně byla tato novelizace koncipována jako novela mnohem širší a právě čas, který nás tolik tíží, vedl vládu a Ministerstvo vnitra k tomu, aby novelizaci zmenšilo, její objem, jen na věci, které jsou rozhodující pro překonání problému v tom meziobdobí, a jak říkal pan ministr tady, reflektují ty zkušenosti, které máme z posledních voleb.

Jsem přesvědčen, že technický charakter normy je přijatelný, že je dobře napsán, tak aby nedocházelo k problémům, které právě mezi skončením mandátu a zahájením mandátu dalšího, se kterými jsme se setkali, a byly to pro nás pro všechny složité situace.

Vzhledem k tomu, že bylo zavetováno zkrácené projednání podle § 90 odst. 2, budu navrhovat zkrácení lhůty pro projednání ve výborech. V této chvíli již musím říci, že na 16 hodin. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku, ani písemně, ani z místa. Obecnou rozpravu tedy končím a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a následně zkrácením tohoto projednávání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Má někdo z vás jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování pořadové číslo 12, které tímto zahajuji. Táži se, kdo souhlasí s takto navrženým přikázáním. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 179 poslankyň a poslanců pro 137, proti nikdo. Návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

 

Pane zpravodaji, zkrácení na 16 hodin? Ano. O tomto rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 13, které tímto zahajuji. Táži se vás, kdo souhlasí s takto navrženým zkrácením? Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 178 poslankyň a poslanců pro 131, proti jeden, i tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh jsme přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a lhůtu k tomuto projednávání zkrátili na 16 hodin.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dalším naším bodem bude bod číslo

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 170/2002 Sb.,
o válečných veteránech, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 529/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedla ministryně obrany Vlasta Parkanová. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova. (V sále je silný hluk.)

 

Ministryně obrany ČR Vlasta Parkanová Děkuji za slovo, pane předsedo. Kolegyně a kolegové, tento návrh zákona, kterým se mění zákon č. 170/2002 Sb., o válečných veteránech, ve znění pozdějších předpisů, se předkládá na základě praktických zkušeností z dosavadního uplatňování zákona o válečných veteránech. Hlavním cílem navrhované právní úpravy je vytvoření chybějícího právního základu pro jmenování válečných veteránů, kterým zanikla branná povinnost z důvodu dosažení věku stanoveného branným zákonem a také ze zdravotních důvodů na základě pravomocného rozhodnutí vydaného v přezkumném řízení, do vyšších vojenských hodností. Jmenování do vyšších vojenských hodností je výrazem nejen jednoho z největších ocenění a uznání zásluh, ale současně i morálním ohodnocením činnosti válečných veteránů.

Pane předsedo, mně s ohledem na projednávané téma nepřipadá důstojné hovořit zde v takové atmosféře, takovém hluku.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Ano, paní ministryně, já poprosím vážené kolegyně a vážené kolegy, aby se ztišili, abyste mohla pokračovat. Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně obrany ČR Vlasta Parkanová Děkuji. Současně je do návrhu zákona zapracována dosavadní praxe Ministerstva obrany v zabezpečování slavnostních a pietních akcí s účastí válečných veteránů, a to například poskytnutím vojenské čestné jednotky a dopravy vozidly ozbrojených sil, které je hrazeno z prostředků rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany.

Návrh novely zákona též uvádí do souladu právní úpravu úhrady nákladů za bydlení, stravu a služby válečnému veteránovi upravenou zákonem číslo 170/2002 Sb. s obdobnou právní úpravou zakotvenou v zákoně číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. A to proto, aby nedocházelo k diskriminaci jedné skupiny oprávněných osob. Po úhradě podílu nákladů za bydlení, stravu a služby tak bude muset válečnému veteránovi zůstat alespoň 15 % jeho příjmů, tak jako je tomu v ustanovení § 73 odst. 3 výše citovaného zákona 108/2006 Sb.

Já v této souvislosti považuji za nutné reagovat na některé zavádějící informace, které proběhly, které tuto úpravu prezentují jako zvýšení plateb za pobyt válečného veterána v domovech péče o válečné veterány. Výše úhrady nákladů za pobyt v domově péče o válečné veterány je stanovena jiným právním předpisem a je to vyhláška 191/2005. Předkládaná novela zákona o válečných veteránech se výše úhrady v žádném ohledu netýká, neboť výše citovanou vyhlášku nijak nenovelizuje. Výše úhrady stanovená tímto prováděcím právním předpisem zůstává nezměněna. Realita je taková, že maximální částka za pobyt, stravu a služby v domově pro veterány činí 240 korun za osobu a den, k jejímu zvýšení nedojde a s novelou zákona vůbec nesouvisí.

Snížení limitu, který musí zůstat válečnému veteránovi z důchodu po zaplacení poplatků za pobyt, stravu a služby spojené s pobytem v domově péče o válečné veterány ze 30 na 15 procent na finanční situaci veteránů nemá žádný faktický dopad. Vzhledem k tomu, že váleční veteráni mají průměrný důchod 16 600 korun měsíčně a poplatky spojené s pobýváním v domově činí maximálně 7200 korun měsíčně, neexistuje jediný český válečný veterán, kterého by se limit 30 %, natož 15 % fakticky týkal. (V sále je stále silný hluk.)

Návrhem novely zákona se Ministerstvo obrany naopak snaží ještě rozšířit některé služby pro válečné veterány, a proto navrhuje, aby mohlo ze své rozpočtové kapitoly poskytovat osobám, které mají postavení osob uvedených v § 3 zákona o válečných veteránech, příspěvek na stravování ve stejné výši, ve které přispívá na závodní stravování z fondu kulturních a sociálních potřeb důchodcům, kteří při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu pracovali nebo vykonávali službu vojáka z povolání u Ministerstva obrany. Dále se navrhuje, aby Ministerstvo obrany zabezpečilo těmto osobám závodní stravování ve vlastních stravovacích zařízeních, s tím, že náklady spojené s tímto stravováním jsou hrazeny z rozpočtových prostředků kapitoly Ministerstva obrany.

Je třeba rovněž vytvořit zákonnou překážku pro vydání osvědčení válečného veterána těm žadatelům -

***




Přihlásit/registrovat se do ISP