(15.10 hodin)
(pokračuje Šťastný)
Současně musí proběhnout diskuse nad možnou regulací chování pacienta v zájmu zefektivnění a zkvalitnění zdravotní péče, a to ať už z hlediska přístupu pacienta do systému primární péče nebo přístupu pacienta do systému ambulantní specializované péče.
Současně jsem přesvědčen, že v budoucnu se nevyhneme určitým dílčím úpravám. Některé dílčí úpravy technického charakteru zpracovala koaliční poradní skupina K9 a budou předloženy v rámci výboru pro zdravotnictví a druhého čtení. Patří sem samozřejmě nejrůznější omezení, která se týkají např. pacientů, kteří darují své orgány, darují tkáně, pacientů, u nichž byla zdravotní péče nařízena soudem. To vše jsou věci, u kterých je potřeba tyto věci napravovat a hledat jasná technická řešení.
Co se týče osvobození novorozenců a vůbec osvobození kterýchkoli skupin obyvatel podle věku, jsem všeobecně znám názorem, že to není věk, ale je to konkrétní sociální situace konkrétního jednotlivce. A povinností státu je jednoznačně se pokoušet o to, aby pomoc sociálně slabým byla adresná. Už v této chvíli máme záchytný systém, který v rámci regulačních poplatků vylučuje placení regulačních poplatků pro všechny, kteří jsou na hranici životního minima. Máme zavedený jasný limit, do kterého spadnou stovky, tisíce, možná desetitisíce českých pacientů, kteří dříve platili více nebo dopláceli na zdravotní péči více, než je pět tisíc korun ročně.
Výsledný návrh, jak je předložen, bude předložen prostřednictvím komplexního pozměňovacího návrhu. Bude vycházet a vychází z jasné politické dohody na úrovni vládní koalice a ze strany poslaneckého klubu ODS bude podpořen všemi hlasy.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane poslanče. Prosím pana poslance Exnera, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, za prvé mi dovolte malé poznámky k tomu, co právě přednesl můj předřečník pan poslanec Šťastný. Hovoří o tom, že zdraví a péče o něj nemůže nikdy být veřejným statkem. Musím upozornit, že v tomto případě vystupuje proti koncepci, která je základem činnosti specializované organizace Organizace spojených národů - konkrétně Světové zdravotnické organizace. Žádá o to, aby byl pečlivě proveden rozbor dat na základě dlouhodobějších výsledků. Dovolte mi, abych k jeho datům dodal některá další data, která jsou již k dispozici.
V nedávných dnech vydal Český statistický úřad v rámci statistiky rodinných účtů také tabulku týkající se vydání domácností na zdraví, pokud jde o průměry na osobu v korunách za měsíc, a to v členění podle postavení osoby v čele domácnosti. Nejdřív se zmíním o tom, že za první čtvrtletí 2008 proti prvnímu čtvrtletí 2007 vzrostly náklady na zdraví v průměru ve všech domácnostech o 31 %. Tedy takřka o třetinu. Jestliže vezmete v úvahu rozdělení domácnosti podle postavení osoby v čele, potom největší vzrůst za první čtvrtletí letošního roku byl právě pro rodiny s dětmi s minimálními příjmy. Tento růst poplatků byl konkrétně o 40,5 %. Na druhém místě se celkem logicky umístily rodiny důchodců, domácnosti důchodců, kde vzrůst meziročně měsíčních poplatků na zdraví vzrostl o 36 %. U rodin domácností s ekonomicky aktivní osobou v čele s dětmi to bylo 34 % a paradoxně u domácností bez dětí pouze necelých 25 %.
Co je ještě zajímavější, je, jak jsou tyto výdaje na zdraví rozděleny. Možná byste všichni čekali, že právě rodiny s dětmi budou mít nejvyšší výdaje na osobu, ale není tomu tak. Rodiny s dětmi s minimálními příjmy mají 3,4krát nižší výdaje na zdraví, pokud jde o osobu a měsíc, než rodiny s ekonomicky aktivní osobou v čele bez dětí. Je to tedy obrovský paradox.
Nárůsty, o kterých jsem hovořil, nastaly v situaci, kdy - jak uvedl pan poslanec Šťastný - poklesly nejrůznější ukazatele přímé zdravotní péče. Dokládá to jenom to, že zdravotní péče se mimořádně zdražila. Vládní koalice nám ukazuje, co to pro ni konkrétně znamená, když je v Listině základních práv uvedeno, že u nás máme bezplatnou zdravotní péči na základě zdravotního pojištění. Částky, které ve skutečnosti reprezentují pro tu nejvíce postiženou skupinu necelých 400 korun za měsíc na jednu osobu - konkrétně pro domácnosti důchodců - ukazují na to, že tato částka znamená, že ne desetitisíce lidí, ale pravděpodobně kolem jedné třetiny všech důchodců dosáhnou na nastavený limit pět tisíc korun příplatku na zdravotnické výdaje pro konkrétní osobu. Zřejmě je nastavení této částky jasně nevýhodné, má-li se kompenzace týkat takového obrovského počtu osob.
Na základě toho všeho vítám, že na návrh zákona bylo uplatněno veto. Paní poslankyně Marková už zcela jednoznačně řekla, že naše strana prosazuje celkové zrušení poplatků. Ale to, co je minimálně potřeba udělat, je nejen změnit definici novorozence, jak o tom správně mluvil pan poslanec Rath, ale podívat se také na situaci, jaká je především v rodinách důchodců, a zvážit rozšíření tohoto minimálního zákona z hlediska ulehčení nákladů nejméně také pro rodiny důchodců.
Myslím si, že celá situace ukazuje na to, že zavedení regulačních poplatků ve zdravotnictví a zvýšení doplatků za léky sice vede ke snížení nadužívání lékařské péče, což by byl správný dopad, ale zcela jistě také znamená, že mnozí, kteří lékařskou péči potřebují, si ji v nové situaci nedovolí ať už z jakéhokoli důvodu, nejpravděpodobněji ale kvůli nedostatku prostředků. To je situace, která je dlouhodobě neudržitelná a vedla by k tomu, že zdravotní péče v naší zemi by určitým skupinám osob nebyla dostatečně poskytována. (Potlesk z levé části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Exner byl posledním zatím přihlášeným do obecné rozpravy. Táži se, zdali - a!, pan ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Vážený pane ministře, máte slovo.
Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, tady byly z několika statistických dat vyvozeny velmi špatné závěry. Od 1. 1. 2008 budeme mít - a už průběžně máme - informace o faktické spoluúčasti pacientů podle jednotlivých skupin sociálních a podle diagnóz.
***