(14.40 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Právě na něho je vázán blokační paragraf. Proto je zákon konstruován jinak než čistá restituce, a proto také vyvolávám celou řadu diskusí, které, doufám, v komisi budeme mít možnost v rámci diskuse a polemiky o principu vysvětlit.
Ani sociální demokracie za vašich vlád si nemyslela, že je možné výčtovým způsobem církevní restituce provést, protože věděla, že položkově, jít položku po položce, je nemožné z hlediska časových, a někdy i dokonce z hlediska archivních, těžké dohledatelnosti a podobně. Beru vaši interpelaci jako vaše zamyšlení nad situací, která proběhla po roce 1945 a především po roce 1948, ale nemám pocit, že by se dnešní český stát uměl s tímto problémem vypořádat. Mrzí mě to, asi vás neuspokojím. (Upozornění na čas.) Pokud máte nějaké řešení, doporučoval bych, abyste s ním sama přišla. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za odpověď. Paní poslankyně Ladislava Zelenková má jednu minutu na doplňující dotaz.
Poslankyně Ladislava Zelenková: Poznámku k vašemu vystoupení. Souvislost s církevními restitucemi jste vycítil sám, je to zřejmé z vaší odpovědi. Připomínku na nekorektnost tak moc neberu, souvisí to.
Pokud se týká peněz, že i ostatní byly ukradeny, ty se měnily v určitém poměru 1:10 a 1:50.
Z vaší odpovědi jsem vycítila, že si příliš touto problematikou hlavu nelámete a že lidé, kteří tehdy měli poctivě uloženy v bankách a v pojišťovnách peníze, těžko se svých peněz dočkají. Můžeme jen spekulovat proč. Neodpustím si otázku, zda to náhodou nemůže být proto, že za nimi nestojí žádná politická strana, s níž by se mohlo podařit vyhandlovat třeba podporu pro nebezpečné experimenty vaší vlády nebo od níž by šly získat třeba hlasy pro volbu vašeho kandidáta na prezidenta. Není náhodou toto hlavní důvod, proč pouze něco z toho, co bylo ukradeno, se bude vracet? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane premiére, máte příležitost odpovědět na tento doplňující dotaz v době do dvou minut.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Přestože si vás jinak vážím, nepokládám za úplně korektní, pokud je interpelace nazvána ve věci církevních restitucí. Na přímou nebo nepřímou souvislost jste chtěla upozornit vy, nikoli já. To zaprvé.
Za druhé. Není to tak, že by mě ty věci netrápily. Přiznávám se bez mučení, že se nezabývám detailně ve svém profesionálním životě a dokonce ani nyní tímto problémem, který vy jistě detailně znáte, a proto nejsem schopen bez přípravy, a myslím si, že to je normální, reagovat jinak než obecně. Toho jste si musela být vědoma. Souvislost tam nevidím, protože nikdy, ani po roce 1990, se s takto široce pojatými restitucemi neuvažovalo.
Znovu opakuji, že zákon o vyrovnání s církvemi není restitučním zákonem v tom pojetí, jaký tady dosud byl. Proto také nemůže být diskuse o tom, že by někdo jiný na základě této paralely měl podobný restituční nárok. Pokud začneme skutečně číst zákon o vyrovnání s církvemi, na tuto nesouvislost a nemožnost propojení velice rychle přijdeme.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla odpověď na první interpelaci, kterou vznesla paní kolegyně Ladislava Zelenková.
Druhým vylosovaným je pan poslanec Jozef Kochan, obrací se na předsedu vlády ve věci stávky a platů pedagogů. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Jozef Kochan: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane premiére, vážené kolegyně a kolegové, vážení hosté. Pane premiére, tento týden proběhla stávka učitelů za zvýšení mezd. I když nestávkovali všichni učitelé - to byli zřejmě ti, kteří nejsou zmanipulováni předáky levicových odborů či vedením sociální demokracie (potlesk). Nátlakové akce odborářů jsou způsobem, který jednoznačně nevyřeší odměňování učitelů na všech stupních. Podle informací z rozpočtové rezervy bylo uvolněno 500 milionů Kč na posílení platů učitelů.
Vážený pane premiére, mohl byste mi říci za prvé, jaký je skutečný průměrný plat pedagoga v roce 2007? Za druhé, jaký je očekávaný průměrný plat pedagoga v roce 2008 a o kolik procent je zajištěn nárůst platů proti roku 2007 a jaký je výhled vývoje platů učitelů v roce 2009? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní má prostor premiér Mirek Topolánek k tomu, aby vám odpověděl. Upozorňuji, že na tuto odpověď má pět minut.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Úvodem musím říci, že právo na stávku je jedno z práv, které v žádném případě nezpochybňuji, a stávka byla legální. Její legitimitu nechám na posouzení někomu jinému.
Jenom možná pro záznam: Na tiskové konferenci jsem řekl, že můj syn z ní měl radost, ale to jsem v té chvíli netušil, že jeho škola nestávkovala a on do školy musel. Takže se omlouvám, nebyla to pravdivá informace a tímto ji chci uvést na pravou míru.
Všechna čísla, která budu uvádět, se týkají očištěných čísel, která nekalkulují s tím, že je dnes 8000 nenaplněných tabulkových míst. Tedy ke všem číslům, která budu uvádět, si připočtěte 8000krát průměrná mzda pedagogického pracovníka, které se samozřejmě rozdělují také mezi ty pedagogické pracovníky, kteří tabulková místa naplňují, což je samozřejmě rozdíl několikaprocentní. Bohužel si na to všichni už zvykli a nekalkulují s těmito penězi jako s penězi navíc. Je to možná smutné, ale je to realita.
Rozpisem, který byl schválen v rozpočtu pro regionální školství na rok 2008, byl zajištěn nárůst platů - pokud si vzpomenete, tak jsme to navýšili asi o 900 milionů - zhruba o 2,8 % proti roku 2007. Nepokrývá to samozřejmě předpokládanou inflaci letošního roku a nepokrývá to ani reálný nárůst pro tento rok. Vzhledem k tomu, že přepočtený počet zaměstnanců v 1. čtvrtletí - to se netýká těch 8 tisíc - poklesl proti roku 2007 o 1 %, lze zhruba očekávat, že z titulu schváleného rozpočtu platy budou vyšší ve skutečnosti o 3 až 3,5 %. Znamená to, že skutečně dosažený průměrný plat pedagoga v roce 2007 byl 23 333 (?) Kč, očekávaný průměrný plat je tedy někde v intervalu 23 724 až 23 839 Kč.
Dohodli jsme - a bohužel to nevedlo k zastavení stávky - že v letošním roce z vládní rozpočtové rezervy posílíme rozpočet regionálního školství o 500 milionů Kč, což by vedlo k nárůstu o další 1 % a zvýšení by bylo kolem 4 %, plat by se pohyboval kolem 24 000 Kč.
U ostatních, nepedagogických zaměstnanců platí, že nárůst bude kolem 3 %, což je ve shodě s ostatními resorty. U pedagogů se to samozřejmě nedá regulovat počtem zaměstnanců, počtem učitelů.
Výhled - a to bylo předmětem nabídky, protože letošní rozpočet se modifikuje daleko hůře než příští - je nabídka zvýšení rámce kromě standardu o 4 mld. Kč, což je buď 4 mld. nad výdajový rámec vyplývající ze schváleného střednědobého výhledu, tato varianta by znamenala nárůst o další 6,1 % bez promítnutí poklesu a růst reálné mzdy v příštím roce o cca 3,8 %. Plat by se pohyboval v průměru 25 341 Kč.
***