(15.10 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Kauza Čunek přece nebyla zastavena proto, že by někdo neměl zájem, speciálně já, na rychlém projednání té věci. Ta byla zastavena zcela evidentně proto, že jak u vyšetřování, tak ve státním zastupitelství došlo k celé řadě procesních i věcných pochybení, která musela, řekl bych, v zájmu rovnosti všech občanů před zákonem vést k zastavení celé kauzy. To je přece celý případ.
Paní Renatu Veseckou prostřednictvím ministra spravedlnosti vyzvu k tomu, aby pokračovala v personálních a systémových změnách, které povedou k tomu, že státní zastupitelství bude nezávislé, bude prosto politických vlivů a bude fungovat tak, jak má, ne že se bude opírat o bývalé komunistické vojenské prokurátory.
Já si osobně myslím, stejně jako vy, že ten problém je vážný. Vidím to zcela naopak, jsem ochoten o tom vést diskusi, ale v této chvíli státní zastupitelství je rozděleno a úkolem nejvyšší státní zástupkyně bude udělat v tom pořádek a v tomto má moji absolutní důvěru.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane předsedo, a táži se pana poslance, jestli chce položit doplňující otázku. Ano, chce. Prosím, pane poslanče.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já jsem přesvědčen, že doplňující otázky nemají smysl, protože pan premiér vlastně neodpovídá na otázky, vlastně se vůbec nechce věnovat tomu, co je podstatné v té věci. Jeho samotný problém nezajímá. Říká tady celou řadu nepřesností a nepravd, jako např. že ve vyšetřování pana Šošovičky se prokázaly nějaké nesrovnalosti - nic z toho není pravda.
Ale jde o to, pane premiére, že vy se vůbec nechcete zabývat tím problémem, který tady je. Místo toho nám znovu ukazujete prostředník. Vy prostě nebudete dělat nic! Nezlobte se, ta tragédie je v tom, že tahle kauza marginalizuje Českou republiku. Vy tímhle svým ukazovákem nebo prostředníkem de facto tuhle zem činíte směšnou a bezvýznamnou! Ve slušném světě, kde platí, že zákon platí pro všechny stejně a kde jsou státní zástupci, kteří nad tím drží kontrolu, tak jestli tady z toho trpíte tento holubník a váš poradce se dokonce na tom podílí, tak tím poškozujete, nesmírně poškozujete, důvěru v právo, zákonnost a celou Českou republiku!
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Slovo má předseda vlády Mirek Topolánek.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: To jsou, milý Luboši Zaorálku, strašné… Je to plácání do vody. Já mám stejný zájem jako každý další, aby tady fungovala nezávislá justice, ale přece politizace a rozdělená politická scéna s sebou nese, bohužel - a je to vidět i na Ústavním soudu, je to vidět na státním zastupitelství - polarizaci v těchto orgánech. Naším společným úkolem je tu polarizaci odstranit. Já se domnívám - a teď to nejsem schopen nijak dokázat - že podíl Marie Benešové na destabilizaci státního zastupitelství je nepoměrně vyšší než právě Renaty Vesecké. To, že to je výrok, který nemohu teď doložit a nemůžu ho dokázat, nemění nic na tom, že na to mám bohužel opačný názor než vy.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, ale já musím pokračovat, takže dám slovo panu poslanci Milanu Šmídovi, který je dalším přihlášeným. Že by tady nebyl pan poslanec Šmíd? Je tady, omlouvám se panu poslanci Šmídovi. Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Šmíd: Vážený pane premiére, dne 16. 5. 2008 proběhlo v peruánské Limě za účasti 27 zemí Evropské unie, 18 zemí Latinské Ameriky a 13 zemí Karibiku páté setkání zemí Evropské unie, Latinské Ameriky a Karibiku. Vážený pane premiére, vzhledem k tomu, že jste vedl českou delegaci, obracím se na vás se žádostí o informaci o tématech, na která se jednání summitu soustředilo, a o roli České republiky na summitu.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Je celkem standardní, že o zahraničních cestách premiéra je v médiích za prvé málo informací, a za druhé, z Poslanecké sněmovny např. poslední vystoupení právě Lubomíra Zaorálka dokladuje, že se dají dokonce ty informace posunout.
Úplně úvodem: Možná to nevíte, ale ani to krásné nové letadlo, které vy jste objednali a my zaplatili, kterým létá premiér, nedoletí do Latinské Ameriky na jeden zátah. I toto krásné velké letadlo potřebuje mezipřistání pro doplnění paliva. Při volbě toho mezipřistání máte dvě možnosti - buď jste na tom místě dvě hodiny, nebo ty dvě a půl hodiny, než se palivo doplní, anebo když už tam jste, jste tam deset hodin a provedete tam nutné schůzky, které jinak v zemi, kam se běžně nedostáváte, provést můžete. Takto jsem navštívil Kapverdské ostrovy, a ne náhodou, protože to je faktická hranice Evropské unie, žádající a během našeho předsednictví určitě vyjednávaný zvláštní agreement, zvláštní status. Je to nedalo Kanárských ostrovů a je to velký potenciál pro naše byznysmeny. Tak jsem cestou zpět - pane místopředsedo - navštívil i zemi Mali, která speciálně v Subsaharské Africe znamená ostrůvek demokracie, přestože to je jedna z nejchudších zemí na světě. Strávil jsem tam zhruba jedenáct hodin a byl jsem tam mimo jiné proto, že tam dáváme velmi významnou rozvojovou pomoc a že v době našeho předsednictví budeme právě my zemí, která bude vyjednávat tzv. EPA neboli spolupráci Evropské unie a jednotlivých zemí Africké unie nebo Subsaharské Afriky. To jenom na dovysvětlení.
Na summitu v Limě… To rozhodování, jestli jet, nebo nejet na summit v Limě bylo také komplikované. Nakonec, protože necestuji do Latinské Ameriky a nemíním cestovat ani v nejbližším roce nebo dvou, úmysl byl být na summitu, kde bylo 60 hlav států z Latinské Ameriky a z Evropské unie, absolvovat tam bilaterální jednání se zeměmi, kam se běžně já nedostanu, protože mé výlety do Latinské Ameriky, jak bylo běžné v minulém funkčním období, nebudou tak časté.
Na summitu se řešily dva zásadní problémy - boj proti chudobě, nerovnosti a vyloučení ze společnosti a druhé téma - udržitelný rozvoj, životní prostředí, změna klimatu a energie. Vezmete-li si mé politické zaměření, tak tato dvě témata byla samozřejmě tím hlavním, co mě celý život zajímá, ale každopádně obě ta témata souvisela se spoluprací Evropské unie a Latinské Ameriky. Byla přijata i deklarace, která je sice dostatečně plochá, jak už to bývá u těchto multilaterálních schůzek, ale přece jenom znamená významný posun. Já teď nechci komentovat vystoupení Cháveze, Moralese, mě osobně zaujal nejvíc projev peruánského prezidenta Garcíi, který byl velmi ambiciózní, velmi silný, a vedle kolumbijského prezidenta právě peruánský prezident představuje dneska velmi silné osobnosti toho demokratického spektra politiků, nebo více demokratického spektra politiků.
My jsme dostali možnost, což pokládám za velmi významné, předsedat jednomu z těch pracovních stolů, který se týkal právě boje proti chudobě - dalšími zeměmi bylo Španělsko, Chile a Mexiko - a to pokládám pro Českou republiku za určitý diplomatický úspěch, i když to nepřeceňuji. Odpolední téma předsedaly Rakousko, Guatemala, Jamajka a Nizozemí. Dostali jsme možnost prezentovat i závěrečnou zprávu a musím říct, že to byla příležitost samozřejmě vstoupit do diskuse nějakým významnějším způsobem.
Jaké závěry na tom panelu, na tom pracovním stole, zazněly. Samozřejmě, že je rozdílný přístup latinskoamerických zemí a evropských, protože v Latinské Americe, v zemích zmítaných nejrůznějšími pohyby z prudkého leva do prudkého prava, je vždycky tendence spíše upřednostňovat společenské vlastnictví a nějaké přerozdělování, nicméně řada zemí dneska dává přednost tomu evropskému modelu, volnému obchodu, volnému trhu, a nejenom deklaraci, ale usilování o rovné příležitosti v dosažení k základním potřebám. A ty základní potřeby jsou definovány nejenom jako potraviny, nejenom energie, ale taky bydlení, zdraví - v celé řadě latinskoamerických zemí velký problém - a jako priorita číslo jedna zřejmě vzdělání.
Musím říct, že i v oblasti udržitelného rozvoje je představa latinskoamerických zemí významné pomoci Evropské unie a vytváření různých fondů, které by pomohly řešit tento problém i v zemích Latinské Ameriky, nicméně k takové dohodě, řekl bych skoro naštěstí, nedošlo. Ta akce byla velmi náročná v tom, že při takto různorodém spektru politickém a i z hlediska různé velikosti zemí jsou ty závěry předvídatelné a na rozdíl od Vídně, která byla posledním summitem tohoto typu, se podařilo aspoň udržet diskusi v základních přijatelných mantinelech a přetáhnout to jednání pouze o 90 minut.
***