(15.00 hodin)
(pokračuje Topolánek)
Za druhé je to vysoká poptávka po motorové naftě na trhu se vzrůstající kamionovou dopravou. Tu můžeme omezit, nikoliv zastavit. Je to dáno razantním rozvojem automobilového průmyslu a přechodem na vznětové motory a špatnou reaktivností a reakcí výrobců, kteří zatím nezareagovali na skladbu benzin-motorová nafta a nejsou schopni pokrýt poptávku tím způsobem, jakým narůstá. To jsou hlavní důvody.
Výpočet ceny musíte také přece znát. A musíte také vědět, že pokud bychom teď snížili spotřební daň, tak se při těch kursech a rostoucí koruně vystavujeme riziku, že už k 1. 10. 2008 bychom ji znovu zvyšovali, protože bychom podkročili minimální stavbu spotřební daně, která je dána směrnicí Evropské unie. Není to tak prosté, jak to vidíte. U DPH je ten problém podobný.
To znamená manipulační prostor vlády je minimální. Vláda může pouze zamezit porušování hospodářské soutěže, a to jste naznačila, u jednotlivých prodejců, může samozřejmě tlačit na pokles té kamionové přepravy, může tlačit na výrobce, aby uspokojili dostatečně tu poptávku po naftě, která existuje. Velmi těžce může hýbat s daněmi tím způsobem, který naznačil váš kolega dopoledne. Protože Evropská unie má svoje směrnice. Mně se to může stokrát nelíbit, ale zákony a směrnice nemíním porušovat.
To je moje krátká odpověď. Je to samozřejmě možné říci daleko sofistikovaněji, ale je třeba vědět, že na jedné straně je to, co bychom chtěli, a na druhé straně, jaké z toho máme exekutivní či legislativní možnosti. Ten prostor pro snižování spotřební daně, speciálně u motorové nafty a benzinu, je bohužel minimální.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní poslankyně Mazuchová má ještě možnost reagovat na vystoupení premiéra.
Poslankyně Lenka Mazuchová: Děkuji za odpověď. My také nesrovnáváme platy ve státech, které jste tady jmenoval, s tím, co si za to občané mohou koupit, kolik těch litrů benzinu s těmi našimi platy. To k té vaší první části odpovědi.
Já se držím hesla pořád lepší něco nežli nic. Vy jste zmínil listopad. Kdyby se ta DPH a ta marže snížila alespoň na léto, tak by to mnoha stům tisícům obyvatel naší republiky bylo k dobru alespoň na ten čtvrtrok.
Podle statistik, které jsem si nechala vytáhnout, tak když klesá cena ropy, jako tomu je tento týden, klesají i ceny. Takže byste se jako vláda měli starat i o toto. Konkurence prodejců je u nás veliká, tudíž si myslím, že - byť na čtvrt roku - něco by s tím šlo dělat.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já se s vámi, paní poslankyně, nechci hádat, ale po listopadu 1989 je u celé řady komodit tak liberalizovaný evropský trh, že přestože se nám to může nelíbit, tak u celé řady komodit, a to jak zboží, tak služeb, jsou naše ceny srovnatelné, nebo dokonce vyšší než v zahraničí. Když jsou vyšší, tak je to na velkou diskusi. U některých potravin a některého luxusního spotřebního zboží apod. je to dáno za prvé zvyklostí a za druhé např. porušováním nějakých pravidel vnitřního trhu apod. Nicméně speciálně u energií, u dalšího spotřebního zboží, u elektroniky atd. jsou naše ceny srovnatelné s těmi zahraničními, přestože nemáme výraznější platy. To je realita.
Přece jen ten prostor pro snížení sazby spotřební daně je tak malý, že v tom krátkém období do 1. 10. se dá důvodně očekávat, a ty analogie k tomu existují, že za prvé se přelijí do marží těch prodejců a během čtvrt roku je nepřinutí ke změně chování. Na to nemáte ani exekutivně legislativní sílu, ani ten čas. A za druhé budou samozřejmě znamenat výpadek v rozpočtu, a speciálně u spotřební daně, která má velmi nízkou volatilitu. To znamená pokud se nějaké procento spotřební daně zvýší nebo sníží, tak se dá téměř přesně dopočítat přínos pro státní rozpočet. To není jako u přímých daní, kde to má přece jenom jiné zákonitosti. Tady by opravdu došlo k nečekanému výpadku státního rozpočtu, museli bychom ty peníze vzít někde jinde. Můžeme diskutovat o tom, kde je vezmeme, nicméně ten efekt, který vy očekáváte, bude opravdu takový, že nestojí za řeč. Já rozumím té vaší argumentaci, ale ty ekonomické zákony v tomto směru platí velmi dobře. Když pominu ten výpadek státního rozpočtu v řádu, kterým neumím teď odhadnout, možná stovek milionů, možná nějaká miliarda, tak během čtvrt roku, kdy bychom museli provést další změnu, by to nepřineslo tomu konečnému spotřebiteli, o kterého máte starost, vůbec nic.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane premiére. S další interpelací vystoupí Lubomír Zaorálek, připraví se pan poslanec Milan Šmíd. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane premiére, paní Marie Benešová se nebude muset omlouvat paní Renatě Vesecké za svůj výrok o justiční mafii, protože krajský soud v Praze dnes zamítl žalobu na paní Marii Benešovou. Dokonce soudce Vojtěch Cepl označil činnost šesti žalobců za koordinovanou spolupráci a jejich manipulování s případy má za prokázané. Ve vystoupení pana Cepla dokonce zazněly i metody, jakými se to dělo. Bylo to jednak nevhodnými intervencemi, schůzkami, telefonáty, odbornou šikanou, odvoláváním státních zástupců, vyšetřovatelů a vadným delegováním, překládáním případu z Přerova do Jihlavy. Takže z jeho vystoupení vyplynulo, že ne výroky paní Marie Benešové, ale činnost těchto žalobců je to, co ohrožuje pověst a snižuje důvěryhodnost státních zástupců a justice v této zemi.
Ta situace je podle mne vážná, protože závěr krajského soudu tedy zní, že vysocí představitelé české justice se snažili zmanipulovat vyšetřování trestní kauzy vicepremiéra Jiřího Čunka. Ti, kteří v této zemi mají bdít nad dodržováním zákonnosti a nad tím, že zákon musí platit pro všechny stejně, ti zřejmě podle výroku a rozhodnutí tohoto soudu vážně selhali.
Já jsme přesvědčen, že paní Renata Vesecká v této chvíli ve své funkci nemá již co dělat, že vláda - a k tomu vás vyzývám, pane premiére - musí paní Veseckou odvolat na své nejbližší schůzi, jmenovat nového nejvyššího státního zástupce, který zbaví mlčenlivosti ty státní zástupce, kterým paní Vesecká nedovolila mluvit. Jsem pevně přesvědčen, že tady je vážné podezření, že došlo ke zneužití pravomoci veřejného činitele ze strany těchto zástupců, a ta kauza se musí vyšetřit. Pokud v této zemi platí zákon. Doufám, pane premiére, že se s vámi shodnu na tom, že stabilita vlády v této zemi není nejvyšší zákon.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Slovo má předseda vlády Mirek Topolánek.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji. Tak já jsem ani neočekával, že by Lubomír Zaorálek za a) citoval přesně. A za druhé, nepočkal si na další případné soudní řízení, které v té věci může klidně pokračovat.
Já se k výroku Vojtěcha Cepla mladšího nemíním vyjadřovat, nicméně pokud si mohu dovolit svůj osobní názor - osobní názor, podotýkám - tak je to pro mě trochu soudce konjukturalista, a v tomto smyslu jeho některé dobré úmysly mohou vésti do pekel. Mohl bych to dokladovat na jiných výrocích, ale to asi není předmětem dnešní diskuse a já tady nejsem od toho, abych kritizoval soudce, protože je jejich výsostná pravomoc rozhodnout tak, jak rozhodli. Soudce Cepl nerozhodl o vině či nevině. Soudce Cepl rozhodl pouze o tom, že Marie Benešová se nemusí, kromě pana Grygárka, omlouvat těm představitelům, kteří na ni fakticky podali žalobu pro její výroky, které použila. Což pro mě v tuto chvíli neznamená nic jiného, než že soudce neshledal, že by ty výroky zakládaly možnost pokračovat v trestním stíhání. Vzhledem k tomu, že mám osobní zkušenost s celou řadou výroků, tak čtu to soudní rozhodnutí jako jistou pochybnost o celém tom procesu a v této věci samozřejmě míním dělat opatření.
To, že vládne ve státním zastupitelství určitý souboj, to je evidentní, a já bych řekl, že kořeny tohoto souboje tkví v působení Marie Benešové v českém státním zastupitelství. Její praktiky, to, co tam zavedla, kontakty dodnes, přes pana Fenyka, přes pana Stříže, a případné potenciální ovlivňování je podle mne trestuhodné. A z toho vyplývají i problémy, které se ventilovaly v kauze Čunek.
***