(10.30 hodin)
(pokračuje Liška)
Já se považuji na základě koaličního programu, na základě mandátu, který mám, za ministra školství, který nepřipraví v tomto volebním období systém školného, nezavede ho, ale přesto o něm otevře debatu a připraví alternativy, které tento systém jako celek otevřou. Proto součástí této debaty musí být nutně i systém odloženého školného, nebo odloženého v jakékoli podobě, ale diskutovaný racionálně a věcně. Myslím, že není žádného rozporu v tom, co říkám. My jsme země, která má vládu, která se zavázala, že školné nezavede. To nám ale nebrání, abychom vedli debatu o takto zásadní věci, o takto významných bariérách v terciárním vzdělávání odpovědně a připravili půdu pro řešení nejenom v tomto volebním období, ale i v příštím. O tom, jaký mandát dostane příští vláda pro řešení této věci, o tom tady nemá smysl spekulovat. Já si ale myslím, že ta debata svůj smysl má a neměla by naši pozornost odvádět od naprosto zásadních, a dokonce zásadnějších otázek a problémů spojených s terciárním vzděláváním, jako je systém řízení vysokých škol, hodnocení jejich kvality, diverzifikace atd.
Na závěr mi dovolte říci, že motivační funkci případně zavedeného odloženého školného, která je v této debatě často též zmiňována, nechávám pro tuto chvíli stranou, protože nebyla součástí vašeho dotazu, ale nepochybně se jedná o významný aspekt spoluúčasti a motivační nástroj, který je potřeba zohledňovat také. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře, za vaše vystoupení. Prosím paní poslankyni Zelenkovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Ladislava Zelenková: Vážený pane ministře, mluvil jste velmi dlouho. Já, ač jsem velmi pozorně poslouchala, já jsem tam prostě nenašla odpověď na tu svoji základní otázku.
Jsem ráda, že jste nás znovu ujistil, že školné tato vláda nezavede. Samozřejmě souhlasím s tím, že je potřeba vést debatu. Souhlasím s tím, že odložené školné v návaznosti na systém opatření, která jste podrobně popsal, to znamená granty, stipendia, spoření atd., skutečně může vést ke zvýšení dostupnosti studia pro sociálně slabé. Je to zcela logické. Mladý člověk uvidí, že si prostě může výhodně půjčit, že si může výhodně uspořit, no tak jde studovat. Ale neříkejte, že dostupnost pro sociálně slabé způsobí ten institut tzv. odloženého školného. Vždyť to je prostě nesmysl. Způsobí to ta doprovodná opatření, která zavedete. To je přece naprosto logické a jasné snad úplně každému.
A pokud se opíráte o nějaké studie nebo o zkušenosti v zahraničí, tak já jsem si také nechala udělat analýzy. A z nich vyplývá, že nelze nalézt zemi, a není to ani ta Austrálie, kde by byly stejné podmínky vstupní, jaké má naše země teď, a kde by tedy ze zkušeností této země šlo jednoznačně vyvozovat nějaké závěry pro nás.
Ale znovu říkám, říkejte to poctivě a neprohlašujte, že institut odloženého školného zvýší dostupnost vysokoškolského studia pro sociálně slabé. Jestli něco zvýší dostupnost tohoto studia pro sociálně slabé, tak to budou ta další opatření. Ale ta byste mohli udělat i bez toho odloženého školného. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Zelenkové. Chce někdo vystoupit v rozpravě? Ano. Pan poslanec Ohlídal.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy, pánové, já bych se k této záležitosti, tedy k záležitosti případné realizace odloženého školného pro vysokoškolské studenty v budoucnosti, také rád vyjádřil.
Bohužel nemohu souhlasit s panem ministrem Liškou, když tvrdí, že právě to odložené školné bude jakýmsi motivačním prvkem pro studenty a že zlepší jejich možnosti, zvláště možnosti těch sociálně slabších, k přístupu na vysokoškolské studium. Ono se může stát, že pokud to odložené školné bude doprovázeno vhodnými půjčkami, že ti studenti i z těch slabších rodin budou mít o něco jednodušší přístup na ty vysoké školy. Ale problém je v tom, že to odložené školné budou muset později splácet, ale přitom se jejich sociální situace nezlepší. Budou pořád sociálně slabšími. To znamená že v podstatě ty své problémy, ty své problémy s přijetím na vysokou školu, si odloží do svého produktivního života, kdy budou potřebovat jiné půjčky, jiné podpory a kdy vlastně budou postaveni před splácení té vysokoškolské půjčky.
Pane ministře, já jsem navštívil a byl jsem dlouhodobě na mnoha univerzitách světa, v USA atd., a mohu vám jednoznačně říci, že mnoho studentů, kteří si museli půjčit na studium, mělo a má obrovské problémy s jeho splácením. Nedávno jsem četl velice zajímavý článek, který se týkal jedné americké učitelky, která hovořila o tom, jaké problémy jí v životě činí splácení vysokoškolského školného, na které si musela půjčit. Takže vy tu situaci, nevím, jestli vy osobně, ale prezentujete to tak, že odložené školné je výhodné. Já tvrdím, že to není zdaleka prokazatelné, jak vy říkáte.
A ještě bych chtěl dodat jednu podstatnou věc. Vy tvrdíte, že český stát nebude moci přispívat více na vysoké školy, čili že nebude možné věnovat více finančních prostředků do vysokých škol. Já si myslím, že to není pravda. Protože když vezmete různé statistiky, tak například v zemích OECD jsme pod průměrem procenta hrubého domácího produktu, které se věnuje na školství včetně vysokého školství. Takže Česká republika má velké rezervy ještě v tomto směru, to znamená ve využití veřejných prostředků pro rozvoj vysokého školství. Takže já s vámi nemohu souhlasit ani z jiného důvodu, protože vaše vláda provedla finanční reformu, daňové úpravy takové, které přenášejí obrovské množství finančních prostředků do rukou těch nejbohatších. A právě tyto prostředky byste, aspoň jejich nepatrnou část, mohli využít pro to, aby vysokoškolské studium bylo dosažitelné téměř pro všechny v tomto státě. Takže…
A navíc ještě je tu další argument. V rámci bílé knihy chcete podporovat z veřejných prostředků i soukromé vysoké školy, stejně jako veřejné, i když vysoké školy soukromé mohou vybírat poplatky za studium, školné regulérně, podle zákona. Jde to vůbec dohromady?
Já jsem přesvědčen, že vaše argumentace i argumentace této vlády, co se týče financování vysokého školství, je naprosto děravá a v mnohých směrech naprosto scestná. To se samozřejmě nedá dokázat v nějakém pětiminutovém projevu. Ale samozřejmě dá se to dokázat v propracované analýze, kterou samozřejmě chystáme.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ohlídalovi. O slovo se přihlásil předseda vlády Mirek Topolánek.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já bych řekl, že tato diskuse odráží stav této Sněmovny, protože koncept, řekl bych, pravostředový v rozumném světě v rámci OECD je tvrdé zavedení školného, a souhlasí s tím všichni a všude je. Koncept levicový, pane kolego, je koncept odložené platby. A realizovala ho většina zemí, kde vládnou levicové vlády, sociálnědemokratické a podobně. Musím říci, že těch zemí, které nezavedly žádný princip motivační pro studenty, existuje v rozumném světě velmi málo.
Proč to ty země dělají? Existuje celá řada argumentů, proč ta motivace je nutná. A nejsou to jenom motivace o doplnění toho finančního budgetu pro instituce terciárního vzdělávání, ale také… My musíme samozřejmě nejenom zavést, a to, já bych řekl, velmi rychle, v dohledné době, nějaký princip motivace pro studenty, to znamená vnosu soukromého kapitálu těchto lidí, a také musíme navýšit, to s vámi souhlasím, ten podíl veřejného financování. V obojím zaostáváme.
***