(15.50 hodin)
(pokračuje Rath)
Vezměme si, že obraty těch fakultních nemocnic jsou někde mezi třemi čtyřmi miliardami ročně. Čili nejde o nijak malé prostředky. Ty investiční prostředky tvoří stovky milionů, ne-li miliardy. Čili zajímalo by mě, jaký takový systém současné ministerstvo má poté, co zrušilo systém, který byl testován, kde se o něm můžeme dozvědět víc, to znamená kde najdeme podrobnosti o tomto systému, když nejsou řekněme veřejné. Mimochodem, chtěl bych říci, že ty hodnoticí parametry za minulé vlády byly veřejné a byly povinně zveřejňovány i na internetových stránkách fakultních nemocnic. Dneska takové informace tam často prostě nenajdeme.
Totéž, byl zrušen i systém sledování kvality zdravotní péče v nemocnicích. Já nechci tvrdit, že ten systém byl ideální. Byl to systém, který se opět testoval. Vycházel z nějakých mezinárodních studií, z nějakých mezinárodních standardů a tyto byly aplikovány na Českou republiku, samozřejmě v určitém zkušebním provozu. Opět to bylo ministrem Julínkem zrušeno, takže přestali jsme srovnávat úmrtnost na jednotlivé diagnózy v jednotlivých pracovištích, délku hospitalizace s diagnózou v jednotlivých pracovištích, přestali jsme srovnávat určité unifikované výsledky dotazníkových akcí na spokojenost pacientů s lékaři, se sestrami, s kvalitou péče v nemocnicích. Čili toto všechno se možná můžete dočíst na internetových stránkách fakultních nemocnic dva roky zpátky, ale bohužel se to tam nedočtete dnes, nebo aspoň já to tam nevidím.
Tehdy ministr Julínek sliboval, že ten systém, který se testoval, je zásadně chybný - nevím, v čem byl chybný, když vycházel z celé řady systémů užívaných v zahraničí, ale budiž - a že bude nahrazen něčím lepším, dokonalejším, s větší vypovídací schopností. Já samozřejmě bych něco takového velmi přivítal, ale bohužel nic takového jsem neviděl za dva roky působení pana ministra Julínka.
Chtěl bych jenom připomenout, že tyto systémy byly zavedeny za vlády Jiřího Paroubka a v podstatě byly zavedeny zhruba asi do dvou měsíců po mém nástupu do funkce ministra zdravotnictví. Čili měli jsme na to dva až tři měsíce, tyto systémy zavést a začít testovat v tom zkušebním provozu. Bohužel jejich testovací provoz byl ukončen a za dva roky jsem si nevšiml, že by byl jakýkoliv pokus o zavedení nového systému, který by byl také nějak otestován, jeho výsledky by byly zveřejňovány, probíhala nějaká veřejná diskuse nad kvalitou těchto monitorovacích systémů, a to jak systémů monitorujících manažerské schopnosti ředitelů přímo řízených organizací nebo systémů, které by měly ambici monitorovat kvalitu péče v jednotlivých přímo řízených organizacích. Čili ani jedno, ani druhé zde není, nedočteme se to ani na internetu, nedočteme se to ani v médiích, neprobíhá žádná veřejná diskuse.
Čili chtěl bych této příležitosti využít a optat se pana ministra Julínka, zda takové systémy ministerstvo má a kde se můžeme dozvědět o jejich výsledcích a také jak hodnotí ředitele jednotlivých přímo řízených organizací v situaci, kdy jednoho odvolá - to je tuším ředitel brněnské Úrazové nemocnice pro to, že nesouhlasí s plánem na likvidaci brněnské Úrazové nemocnice, druhého, ředitele psychiatrické léčebny, odvolá, a v podstatě neřekne důvod. Čili vrátili jsme se k jakési politické zvůli, kdy se odvolávají manažeři ne proto, že nesplnili jasné zadání, ne proto, že by byli prokazatelně špatnými manažery, ale prostě proto, že se někomu znelíbili. Čili chtěl bych, aby to tady pan ministr vyvrátil, aby takové ošklivé podezření, které na sebe uvrhl, rozptýlil.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já děkuji. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Libor Ježek: Paní předsedající, dámy a pánové, navrhuji, aby Poslanecká sněmovna vzala tento kontrolní závěr na vědomí.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: To asi vás ještě požádám o to, zopakovat tento návrh v rozpravě podrobné.
Pane ministře Julínku, přál jste si vystoupit? Je tomu tak. Prosím.
Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Paní místopředsedkyně, jenom krátce. Já chci připomenout bod, který projednáváme. Projednáváme zprávu NKÚ o investičních akcích v letech 2002 až 2006, to znamená za ministrů Fišera, Součkové, Emmerové, Kubinyiho, Špidly, Škromacha, konče Rathem. To teď momentálně projednáváme. To je nálezem nezávislého orgánu NKÚ, který nalezl nedostatky v investiční politice těchto ministrů. Já jsem vám tady referoval o opatřeních, která jsme udělali, co jsme napravili, jak jsme to změnili ještě dříve, než jsme viděli závěry těchto zpráv.
To znamená pokud mám podat komplexní zprávu, tak po působení mého týmu na ministerstvu máme ten binec už téměř po vás uklizen.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec David Rath. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec David Rath: No tak vidím, jak se uklízí u Julínků. U normálních lidí se uklízí třeba smetákem, ale vy dáte dynamit a vyhodíte byt do povětří. Tak to je úklid made in ODS a Julínek. Čili z tohoto pohledu skutečně jste to pěkně uklidili. Bohužel ty rozmetané trosky budeme dávat dohromady všichni v této zemi ještě tak dalších dvacet let, protože tam skutečně nezbyl kámen na kameni, pane ministře, máloco asi co není, a možná i to, co je přiděláno, tak změní svého majitele. Bohužel ne úplně ku prospěchu pacientů.
Ale dostávám se k meritu. Já jsem se tady snažil skutečně ukázat, a pan ředitel Dohnal, doufám, mi to dosvědčí, pardon prezident, omlouvám se, že jsme spolu komunikovali několikrát, že tam byly kontrolní závěry z jiných kontrol, které byly námi hodnoceny velmi vážně, a že právě i na podkladě těchto závěrů se zaváděly některé monitorovací systémy po hodnocení ředitelů přímo řízených organizací. Totiž to souvisí jedno s druhým. Ono v situaci, kdy toho ředitele žádným způsobem průběžně - podtrhuji průběžně - nekontrolujete, tak samozřejmě většinou to končí tak, že on funguje tři, pět, deset let, pak zjistíte z náhodné kontroly buď ministerské, nebo NKÚ, že se tam děly různé nepředloženosti, a pak ho vyhodíte. To je pozdě.
Čili ambicí Ministerstva zdravotnictví pod mým řízením bylo zavedení systému průběžného hodnocení chování jednotlivých manažerů přímo řízených organizací a jejich dosahovaných výsledků. A to jak na poli hospodaření, tak na poli investic, tak na poli personální politiky, tak na poli kvality poskytované péče v přímo řízených organizacích. Tyto systémy, které byly poměrně dost sofistikované a vycházely z celé řady zahraničních zkušeností, byly ministrem Julínkem uklizeny tak, že byly zdestruovány. To znamená skončeny, rozmetány týmy, rozpuštěny. To je ten zvláštní úklid, úklid pomocí dynamitu.
Já jsem se ptal, když pan ministr Julínek vyhodil do povětří tyto zaváděné a testované průběžné systémy kontrol, tak čím je nahradil. Dozvěděl jsem se, že uklízí. Tak znova se ptám, pane ministře Julínku, čím jste nahradil testované systémy na testování, chování managementu fakultních nemocnic a jejich výsledků v oblasti hospodaření, investic, personální politiky a mzdové politiky a v oblasti výsledků, měřitelných výsledků kvality péče.
***