(15.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Nyní prosím pana poslance Koníčka. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vladimír Koníček: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych vás informovat o některých skutečnostech, které provázely projednávání tohoto materiálu ve výboru. Předtím bych vás ale chtěl seznámit s tiskovou zprávou, kterou jsem nalezl na webu Ministerstva zdravotnictví:
Tisková zpráva. Ministr zdravotnictví Julínek razantně mění pravidla řízení nemocnic. 6. 3. 2007. Ministerstvo zdravotnictví na poradě s řediteli přímo řízených organizací představilo novou koncepci a pravidla řízení fakultních nemocnic a principy jejich strategického rozvoje v podmínkách měnící se legislativy ve zdravotnictví. Za prioritní považuje ministerstvo hospodaření, a tedy ekonomickou stabilizaci těchto organizací.
Ta tisková zpráva pokračuje, ale pro nás je důležitá první věta - že už v březnu 2007 představil pan ministr koncepci a pravidla řízení fakultních nemocnic, bohužel jenom ředitelům přímo řízených organizací.
Při projednávání kontrolního závěru náměstek pana ministra pan Šnajdr několikrát opakovaně zdůrazňoval, že teď už ministerstvo postupuje jinak než jejich předchůdci, teď postupuje podle koncepce. Tak kontrolní výbor o koncepci požádal svým usnesením č. 152, ve kterém mimo jiné žádá ministra zdravotnictví, aby do 22. listopadu 2007 předložil kontrolnímu výboru koncepci restrukturalizace zdravotnických zařízení v působnosti Ministerstva zdravotnictví, včetně ekonomické analýzy a dopadu. Pan ministr nám žádnou koncepci nepředložil a na následujícím jednání, kam byl přizván, kontrolnímu výboru sdělil, že žádnou koncepci ani nikdy nepředloží. Může nám prý poskytnout jen principy restrukturalizace zdravotnických zařízení.
Výbor tedy svým usnesením č. 180 pana ministra požádal, aby předložil do 29. února 2008 principy restrukturalizace zdravotnických zařízení včetně strategického výhledu investování ve zdravotnictví v příštích třech letech. Dosud ministr zdravotnictví kontrolnímu výboru žádný takový materiál nepředložil. Já to jako předseda výboru považuji za pohrdání Sněmovnou.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan ministr zdravotnictví si přeje reagovat. Vážený pane ministře, máte slovo.
Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Já se, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, chci ohradit proti této interpretaci. Já jsem byl pozván na kontrolní výbor, abychom si zpřesnili, co vlastně kontrolní výbor přesně chce, protože my jsme samozřejmě to, co požadoval, předali, akorát kontrolnímu výboru nebo některým jeho členům se zdálo, že to má být koncipováno jinak a podrobněji. V podstatě jsme nemohli jejich přání splnit, i když jsme se snažili, a tam jsme si vyjasnili, co je vůbec možné předložit kontrolnímu výboru v opatřeních. Jsou to v podstatě ta opatření, která už jsem tady četl a která byla čtena i panem předsedou Koníčkem, když citoval z oné tiskové zprávy. My jsme spravili veřejnost o tom, že se na ministerstvu leccos změnilo.
Já tady chci zdůraznit, že šlo o kontrolní období 2002 až 2006 a že ministerstvo v říjnu 2006 začalo s nápravami, a že jsme tedy na jaře 2007 něco činili, aniž bychom čekali na zprávu NKÚ, která nám potvrdila to, co jsme všichni tušili - že je tam nekonečný nepořádek.
Myslím si, že to je to, co by měl především kontrolní výbor ocenit, a ne po nás chtít jednu nesmyslnou tabulku, kvůli které to teď vypadá, že jsme něco nepředložili. Prosím vás, není to fér, pane předsedo.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Koníček s faktickou poznámkou.
Poslanec Vladimír Koníček: Pane ministře, tabulku, o kterou vás kontrolní výbor požádal a o které mluvíte, má Ministerstvo zdravotnictví dodat teprve do 31. května, takže tam ještě máte nějaký ten týden čas. Já mluvím o tom, že pan náměstek Šnajdr nám slíbil koncepci reorganizace fakultních nemocnic, vy jste prohlásil, že nikdy žádnou koncepci výboru nepředložíte, a slíbil jste principy reorganizace, a ty jste kontrolnímu výboru nepředložil. To je vše, co jsem chtěl Sněmovně sdělit.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec David Rath. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, já bych této příležitosti využil k určité otázce na pana ministra Julínka, protože samozřejmě řízení přímo řízených organizací je věc poměrně komplikovaná a různí ministři k tomu přistupovali různě. Byla období, kdy se v podstatě fakultní nemocnice skoro vůbec neřídily, nekontrolovaly - to bylo za ministra Rubáše. K určitým změnám došlo za ministra Stráského. Další ministři, kteří přišli za sociální demokracii, ten systém dále různě upravovali, modifikovali. Po mém nástupu do funkce jsme zavedli nový systém, poměrně sofistikovaný, kde se hodnotilo chování jednotlivých manažerů, tedy ředitelů přímo řízených organizací. Fungovalo to zjednodušeně tak, že Ministerstvo zdravotnictví mělo specializovaný program a do toho programu každé čtvrtletí ten ředitel nebo to vedení nemocnice muselo zadávat určité jasně definované parametry, to znamená hospodářské výsledky, stav investic, mzdové záležitosti, kvalitu péče, spokojenost pacientů. Vše se pak vyhodnocovalo a podle toho ten ředitel dostával buď určité odměny, nebo naopak určité srážky, při větším skóre byl obeznámen, že může být až odvolán.
Tento systém, který se zhruba tři čtvrtě roku zkoušel a zaváděl, byl okamžitě po nástupu ministra Julínka zrušen. Ono se mu říkalo, nebo měl název bonusový a sankční řád pro ředitele. Kdo ví, jak jsou řízeny různé větší korporace, tak ví, že obdobné bonusové a sankční řády má v podstatě každá korporace, která má více poboček, které víceméně fungují či hospodaří samostatně, protože jinak tak velké celky nejdou ani kontrolovat, ani řídit.
Ministr Julínek sliboval, že přijde s něčím novým, lepším než tento systém, který se testoval a který přinesl určité první výsledky. Bohužel musím konstatovat, že jsem doposud, tedy po dvou letech působení pana ministra, nic nového neviděl. To znamená neviděl jsem žádný řekněme prémiový, bonusový či sankční řád pro ředitele přímo řízených organizací, kteří by dopředu věděli, co se po nich přesně chce, dopředu by věděli, kdy dostanou odměnu a jakou, dopředu by věděli, že budou odvoláni a jak. Naopak se setkáváme s tím, že třeba byl odvolán ředitel Psychiatrické léčebny v Bohnicích, a my nevíme proč. Prostě možná proto, že se pan ministr špatně vyspal a řekl si, koho by vyhodil, tak vyhodil ředitele Psychiatrické léčebny v Bohnicích. Možná to mělo i nějaký sofistikovaný a racionální důvod, ale ten jsme se ani nedočetli v médiích, ani na stránkách Ministerstva zdravotnictví. Čili já nevím, jestli pan ředitel David prostě nesplnil nějaké zadání svého zřizovatele, to znamená třeba špatně hospodařil nebo špatně investoval, nebo dával nízké platy, nebo naopak moc vysoké platy, nebo se jenom špatně tvářil a nezdravil dostatečně úslužně a dopředu pana ministra a jeho náměstky.
Čili tento systém, který byl dopředu jasný a předvídatelný, a každý ředitel věděl, co ho čeká, když se bude chovat nějakým způsobem, byl, myslím, nahrazen jakýmsi - já nevím, já nechci urážet Balkán - takovým balkánským přístupem, že někdo je mi sympatický, někdo je mi nesympatický a podle toho dostane, nebo nedostane odměny.
Čili v té souvislosti bych se chtěl zeptat - protože nedostatky v hospodaření fakultních nemocnic jsou chronickou záležitostí a vždycky s tím ministerstvo nějakým způsobem zápolilo a snažilo se více či méně šikovně hledat metody, jak ředitele kontrolovat, jak ředitele motivovat, jak nad řediteli bdít, protože každý z nich má vysokou míru samostatnosti a hospodaří v podstatě s miliardami.
***