(16.50 hodin)

Poslankyně Ladislava Zelenková: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, na platy se ptát nebudu, ptali se už moji kolegové. Jak jste sám říkal, mnoho bylo řečeno, ale nic jsme se nedozvěděli. Já to tedy zkusím z jiného soudku.

Na školách nám učí přibližně 20 %, plus minus nějaké to procento, nekvalifikovaných pedagogů. To je problém, o kterém vy víte, a víte také, že je třeba ho nějak řešit. Já jsem si v novinách přečetla, a musím říci, že jsem nevěřila svým očím, jak chcete, pane ministře, tuto situaci řešit. Dozvěděla jsem se, že vy nehledáte cestu, jak snížit počet nekvalifikovaných učitelů, ale vy chcete neuvěřitelné. Vy chcete jejich nekvalifikovanost legalizovat. Vy chcete legislativou umožnit, aby těch nekvalifikovaných bylo ještě víc.

Vy se opravdu, pane ministře, domníváte, že v podmínkách našeho školství, kde maturitu skládá 75 % populace, plus minus, je takovýto maturant způsobilý pro výuku naší mladé generace? Vy si opravdu myslíte, že v 21. století, století vědomostí a znalostí, není pro profesi pedagoga odpovědného za mladou generaci potřeba žádné speciální profesní vzdělání? Že k tomu opravdu stačí jakákoli maturita? Já věřím, že si snad nic takového myslet nemůžete, že to je nějaký informační šum a že nám to tady vysvětlíte. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Slovo má ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška Vážená paní kolegyně, vy jste na tu vlastní interpelaci sama sobě odpověděla. Je to informační šum, není to pravda. Já vám dokonce děkuji za příležitost to vysvětlit.

Ten článek z deníku Právo, který byl zveřejněn, byl hrubě manipulativní. Zakládal se na pouhé spekulaci a rozhodně se neopíral o mé úmysly ani to, jak já hodlám tuto situaci řešit.

Prý Liška tvrdí, že k profesi učitele údajně bude stačit maturita. A já jsem ten, kdo to má mít na svědomí. To jste se tedy mohli před těmi dvěma týdny dozvědět z deníku Právo a následně i z těch médií, která uvedenou zprávu nekriticky převzala. Ale tuhle zprávu si neověřili a neověřili si, jaká jsou skutečná fakta. Naštěstí se nejedná o váš případ. A já věřím, že už jste možná mezitím byla seznámena s tímto mým postojem. A pokud ne, tak já vám ho zde rád uvedu.

Za prvé. Příslušná ustanovení zákona o pedagogických pracovnících nejsou v současné podobě vyhovující. Každý ředitel určitě ví, co by znamenal odchod vysokoškolsky nekvalifikovaných učitelů ze sboroven pro fungování jeho školy. Mne oslovují jak ti, kteří věří stejně jako já, že učitelé mají mít vysokoškolské vzdělání a že ho mají mít všichni, tak ti, kteří dneska jsou odkázáni na učitele, kteří tuto kvalifikaci nesplňují. A pro ně by současné znění zákona znamenalo to, že by tu školu mohli klidně i zavřít. To není přehánění, tak to skutečně je. A stejně jako každý ředitel, který má širší přehled o situaci v terénu, vím, že zdaleka ne všichni pedagogové bez odpovídajícího vysokoškolského vzdělání skutečně začnou do předepsaného konce roku 2009 toto vzdělání doplňovat. To znamená výjimku je dnes možné uplatnit jen na minimum podobných případů.

Já si samozřejmě pomalu zvykám na to, že některé pracovní dokumenty z ministerstva unikají ještě předtím, než vůbec doputují ke mně. To byl přesně tento případ. A v takových materiálech, jak si jistě dokážete představit, jsou formulovány alternativy, jak situaci řešit. Řešení A většinou bývá nulová varianta. Nijak, katastrofa, musíme s tím něco dělat. Varianta dvě - uplatnění nějaké generální výjimky, nějakého generálního pardonu pro ty, kteří tuto kvalifikaci nemají. Také ne, špatná varianta. To není rozhodně něco, co já plánuji.

To, co chci udělat já, a to v diskusi se sociálními partnery, to znamená s odbory, kraji, zřizovateli - chci, abychom diskutovali alternativu, která umožní soustavné vzdělání těm, kteří dneska tuto kvalifikaci nemají, vytvoření podmínek pro toto - za a). A za b) vytvoření prostoru i pro ty, kteří třeba více než pět let, třeba deset, patnáct let působí na školách. jsou to učitelé kvalitní, aby si mohli vzdělání doplnit, aby mohli tuto kvalifikaci získat. A potom pro velmi úzce vymezené procento těch, kteří tuto kvalifikaci ani třeba získat nemohou, aby mohli dočasně, na velmi omezenou dobu, ve školství v roli pedagoga zůstat, ale umožnit příchod těch, kteří je nahradí.

To znamená já hledám přemostění mezi situací dnes, která je neúnosná, a situací, kde v optimálním případě jsou všichni vysokoškolsky vzdělaní. To znamená neplánuji žádné rozsáhlé výjimky. Hledám cestu pro všechny, kteří tuhle kvalifikaci nemají, aby ji získali. A pokud ji nezískají, tak budou nuceni ze školství odejít. Ale věřte mi, že mám na paměti nejenom školy, které dnes už mají a jsou plně obsazeny vysokoškolsky vzdělanými pedagogy, ale také ty například v pohraničí. Naposledy ve Šluknovském výběžku, kde jsem byl minulý týden, kde jsou odkázáni i na pomoc učitelů, kteří tohle vysokoškolské vzdělání nemají. Tak pro to, abychom tyto školy nemuseli zavřít, hledáme přechodná opatření. A já věřím, že se nám je podaří najít v diskusi jak s vámi, tak se sociálními partnery, tak se zřizovateli tak, aby v tom optimálním stavu byli všichni vysokoškolsky vzdělaní, kvalifikovaní učitelé a odešli ti, kteří tuto kvalifikaci nebudou schopni získat. Podle mne to je sociálně nejcitlivější řešení, které, doufám, leží na srdci i vám. A zároveň je to řešení, které v brzké době by mělo přinést to, že budeme mít stoprocentní stav vysokoškolsky vzdělaných učitelů.

Já jsem například byl seznámen s postojem zástupců Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, kteří řekli: Považujeme toto ustanovení za zcela neakceptovatelné, protože pro kvalifikaci učitele není stanoveno žádné vzdělání. To je ale s prominutím zjevný nesmysl. Odborná kvalifikace jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků je přece už dnes jasně stanovena, a to v § 7 a 8, u střední školy je to § 9.

(Předsedající: Pane ministře, čas.)

Poslední věta. Ze zákona tudíž jednoznačně vyplývá a nezmění se na tom nic ani po novele, že učitel všeobecně vzdělávacích předmětů musí mít vzdělání v magisterském studijním programu.

Já doufám, že se tady tahle blamáž podaří vysvětlit. Článek v příštích Učitelských novinách o tomhle z mého pera tedy hovoří a já věřím, že s tím řešením budete spokojeni i vy.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Chce paní poslankyně položit doplňující otázku? Ano, chce. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Ladislava Zelenková: Děkuji. Já spíš než otázku, tak ještě ujištění. Když jste začal hovořit, tak to vaše výroky byly jasné, čitelné a srozumitelné. A pak už tam bylo cosi, co se lidově označuje trošku jako mlžení.

Já rozumím tomu, že v roce 2009 by způsobilo určitý kolaps na školách, kdyby všichni, kteří nesplňují kvalifikaci, museli odejít. Na druhé straně jasná slova by byla, že se jim tedy dá ještě nějaký odklad a současně že se budou hledat cesty, jak si vzdělání doplní. Já myslím, že takto kdybyste to řekl, tak to bude srozumitelné a jasné. Takže teď prosím o ujištění, jestli takto si můžeme ta vaše slova překládat. Děkuju.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Pan ministr bude na váš dotaz reagovat. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška Ano, já říkám, že případné výjimky, o kterých se teprve diskutuje, a já je nepodporuji, ale vedu o nich debatu se sociálními partnery, kteří často hovoří, jsou to koneckonců často vaši spolustraníci, tak si myslím, že tyto výjimky jsou přípustné pouze na velmi omezenou dobu, tak aby nenarušily fatálně chod škol. Ale mým hlavním zájmem je, jak zvýšit v co nejkratší době kvalifikaci všech učitelů na tu úroveň, kterou všichni požadujeme. To znamená o těchto případných výjimkách já nyní vedu diskusi a budu se snažit o to, aby pakliže budou vůbec existovat, aby jich bylo minimum a na co nejomezenější dobu.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. S další interpelací vystoupí paní poslankyně Kateřina Konečná. Je to na pana ministra zahraničí Karla Schwarzenberga a je ve věci extrémních webových stránek USA. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Připraví se pan poslanec Hovorka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP