(12.40 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Další - reforma ve zdravotnictví. A nechci to detailně vysvětlovat. Prodlužování věku odchodu do důchodu a příprava konečného rozhodnutí o hlubší penzijní reformně a pokračování v daňové reformě.

To, co se týká dnes projednávané problematiky, popisuje OECD doporučením následujícím způsobem: Rychlejší hospodářský růst snižuje dlouhodobé problémy se strukturální nezaměstnaností. Dokonce se zvyšuje riziko, že omezená nabídka práce bude limitovat další ekonomický rozvoj. Je třeba zvýšit motivaci k práci a zkvalitnit lidský kapitál pomocí široké škály opatření. Za prvé zlepšování podmínek na trhu práce, zejména pomocí dalších posunů v daňové oblasti směrem ke zmírnění daňové zátěže práce a pomocí reformy regulace výpovědi a odstupného. A mohl bych pokračovat.

Ta doporučení se téměř kryjí s tím, co se vláda snaží realizovat. Pomoc rodičům při skloubení pracovního a rodinného života. V připravovaném prorodinném balíčku Petra Nečase je toto přesně popsáno.

Motivace starších skupin obyvatel k další práci nikoli pouze prodlužováním věku standardního odchodu do důchodu, ale také pomocí dalších úprav dřívějšího a pozdějšího odchodu do důchodu - je řešeno v návrhu penzijní reformy.

Další - reforma školství atd.

Já vás teď chci upozornit na to, že to nejsou žádné výmysly, že ta diskuse, která probíhá tady, téměř kopíruje diskusi ve vládě, abychom odstranili rizika, která by případné změny mohly způsobit. Garantuji, že ta rizika jsou v tomto případě eliminována a že celý ten proces směřuje k tomu, abychom využili disponibilního lidského potenciálu, který je mezi nezaměstnanými, abychom umožnili lidem práci najít, protože ta práce tady dnes je, abychom zrychlili a zprůchodnili zaměstnávání cizinců a vyloučili vlastně to, co dneska bylo kritizováno, a to jsou agentury, které sem vozí zaměstnance, kteří pak mizí v šedé ekonomice. A mohl bych pokračovat.

To znamená výrazně podporuji a žádám vás o to, abychom propustili tuto novelu, nebo tento souhrn novel do dalšího čtení, abychom se o tom velmi seriózně ve výborech bavili.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády. Nyní vystoupí paní ministryně Džamila Stehlíková.

 

Ministryně vlády ČR Džamila Stehlíková Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi několik poznámek k motivaci, k posílení motivačního prvku v novele zákona o zaměstnanosti. Nebudu mluvit o tom, že vlastně snaha vlády posílit motivaci dlouhodobě nezaměstnaných, nebo nezaměstnaných vůbec, ať už zkrácením podpůrčí doby nebo zavedením povinnosti úřadu práce vést a vymáhat plnění individuálních plánů pro nezaměstnané, je důležitým krokem k tomu, abychom opravdu v zemi, kde máme 150 tisíc volných pracovních míst, posílili potenciál nezaměstnaných na ten trh práce vstoupit. Ostatně tyto kroky podporují experti Světové banky, kteří teď pracují nad řadou doporučení z hlediska překonání vysokého počtu dlouhodobě nezaměstnaných, mimo jiné i v romské skupině. Chtěla bych se vyjádřit pouze k detailu, a to v reakci na paní poslankyni Šojdrovou týkající se dobrovolnické služby.

Bezesporu snaha vlády podmínit výplatu dávek v hmotné nouzi zásluhovostí je velmi důležitá z hlediska motivace. Nicméně jsme se již dohodli, že bude zapotřebí technicky upravit právě zákon o dobrovolnictví, který je součástí této novely, a to vzhledem k modifikaci úpravy poskytování dávek hmotné nouze.

Novela zákona o dobrovolnické službě připravená Ministerstvem vnitra zakládá povinnost pro osobu nezaměstnanou povinně působit jako dobrovolník, vykonávat činnost pro obec a zvýšit si tím dávky hmotné nouze. Principiálně tento krok prosazujeme, podporujeme. Technicky se však toto ustanovení rozchází s již existující definicí dobrovolnictví, kterým jsou podmínkou chápání nějakých činností jako dobrovolné, nebo dobrovolnické, je právě bezplatnost a dobrovolnost. To znamená dobrovolnická služba neslouží k uspokojování osobních zájmů a není vykonávána jako součást podnikatelské nebo jiné výdělečné činnosti a je vykonávána mimo služební, členský nebo obdobný poměr, tedy dobrovolně a bezplatně.

Tedy v reakci na paní poslankyni avizujeme, že v rámci druhého čtení bude připraven pozměňovací návrh, který upraví označení této činnosti osob v hmotné nouzi nikoliv jako služba dobrovolnická, ale veřejná služba obci. Rovněž upraví i ty další technické detaily, které paní poslankyně zmínila.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: S faktickou poznámkou pan poslanec Zdeněk Škromach, poté pan místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Kasal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, já bych se chtěl paní ministryně zeptat, jak tedy obce zajistí povinně nabídku těchto prací pro všechny, kdo požádají o to, že chtějí tuto práci vykonávat. To v tom zákonu není, že by se ukládala povinnost obcím, že to musí zajistit, a vy vlastně budete ty lidi trestat za to, že nemohou pracovat, aniž by k tomu třeba měli i podmínky. Protože pokud jsem zaregistroval i při mých návštěvách na mnoha radnicích, tak není zrovna vůle k tomu, aby tuto povinnost obce plnily, a myslím si, že ani stát ji v podstatě ani zákonem de facto nemůže zavést.

A to je o té motivaci. Na rozdíl - a je to i reakce na pana premiéra. Motivace může být restrikcí, která ovšem potom vede k tomu, že lidé spíše tu práci sabotují, anebo může být systémem motivace pozitivní, to znamená že lidé jsou lépe odměňováni, že mají vyšší odměnu za práci. A nejlepší motivací k práci jsou vysoké mzdy. A to bohužel nikde v těch vašich návrzích nevidím.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Nyní prosím, aby se slova ujal pan místopředseda Jan Kasal.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, ten materiál je tak obsáhlý a tak vrstevnatý, že není možné v kratičkém vystoupení reagovat úplně na vše, a proto bych rád reagoval pouze na jeden velmi úzký segment z toho, co tady bylo diskutováno.

Za prvé si myslím, že je potřeba, abychom zcela na rovinu řekli, že nezaměstnaní nejsou nějakou homogenní skupinou, že to není žádný monolit, ale že se tam vyskytují od notorickým nefachčenků lidé až po ty, kdo opravdu upřímně hledají práci. Já si myslím, že posláním nás je nalézt takový způsob, který dokáže ty druhé motivovat a ty první prostě donutit k tomu, aby za to, co od nás, od daňových poplatníků, dostávají, alespoň minimum práce odvedli.

Za druhé. Vyskytl se v příspěvcích také názor, že je nebezpečí, že příliv zahraničních zaměstnanců nám bude odebírat práci. Já shodou okolností mám zde graf, který jsem si připravil pro jinou příležitost, ale který velmi inspirativně ukazuje, do jaké míry příliv zahraničních zaměstnanců - to je ta spodní křivka (ukazuje) - snižuje naopak zaměstnanost. Výklady na to mohou být samozřejmě různé. Jeden, možná primitivní, ale srozumitelný, může být i takovýto: Zedník bez přidavače neodvede ani poloviční výkon. Jestliže bude mít zedník přidavače, pak jeho výkon poroste, a tím pádem si myslím, že lze zdůvodnit velmi srozumitelně i tento graf, byť se to třeba někomu nemusí zdát.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP