(16.00 hodin)
(pokračuje Petr)
Pak ještě několik poznámek, které už jsem tady předeslal při druhém čtení.
Stěžejní část zákona, definice ekologické újmy, je natolik nepřesná, bezobsažná, že ji bude možno zneužít jak ve prospěch, anebo neprospěch podnikatelů, tak s ní bude možno manipulovat i v opačném smyslu, že tam, kde skutečně ekologická újma vznikla, nemusí být tato újma takto chápána.
Návrh neupravuje povinnost nápravy újmy pro všechny právnické a fyzické osoby, ale pouze pro patnáct, které jsou vyjmenovány v zákoně. Ovšem právnická nebo fyzická osoba, která nesplňuje onu definici, může klidně způsobit ekologickou újmu, aniž bude za ni postižena. Například auto, které poveze benzin, dojde k havárii, nebo naftu, a dojde k zamoření území, tak na toho podnikatele, který toto způsobil, tuto havárii, se tento zákon vůbec nevztahuje.
Podnikatelský subjekt u provozovatelů zařízení, která jsou uvedena v tabulce, se může velmi ale jednoduše vyvázat z případné havárie, která vznikne, a následné ekologické újmy, když prokáže, že tato újma vznikla na základě nesprávného rozhodnutí orgánu dozoru. A v konečném účtování pak ten, který skutečně havárii způsobil, se prokáže - já nic, já jsem muzikant.
Poslední záležitostí, o kterou je třeba se tady utkat, je finanční rezerva. Já jsem pro to, aby všichni ti, u nichž může vzniknout nějaká ekologická újma, vytvářeli finanční rezervu. Ale nechápu, proč v zákoně je řečeno, že finanční rezervu bude vytvářet pouze ten subjekt, kde se předpokládá, že by možná ekologická havárie mohla stát více jak dvacet milionů. Kdo bude posuzovat, jak veliká může vzniknout újma při té nebo oné havárii? Já si to nedovedu představit. Pak je pro mne naprosto nepochopitelné, proč podniky, které mají tzv. ISO, nemusí vytvářet finanční rezervu ani na havárii, i když by překročila oněch dvacet milionů korun. Na druhé straně - proč musí vytvářet finanční rezervu státní podniky?
Já se domnívám, že když jsme hlasovali ve Sněmovně o tomto zákonu, tak jsme ho zamítli. Teprve na základě interpelace pana předsedy Topolánka, co to je vlastně za koalici, jsme přistoupili k tomu, že jsme tento zákon podpořili.
Dovoluji si apelovat nejen jménem opozice, ale i jménem těch, kteří dovedou reálně uvažovat, abychom jak senátní, tak i sněmovní návrh zamítli.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji pane poslanče. O slovo se přihlásil pan poslanec Libý. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ladislav Libý: Dobrý den. Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych se, přestože trochu opožděně, ozval k tomuto návrhu také jako zpravodaj poslanecké verze vládního návrhu zákona o ekologické újmě, tisku 322, a abych podpořil stanovisko pana ministra pro životní prostředí a skutečně se přiklonil k jeho návrhu v tom, že senátní pozměňovací návrhy zákon nijak závažným způsobem nemění, částečně ho vylepšují. A jelikož jde o transpozici směrnice Evropské unie a nejhorší variantou by bylo - což si myslím na rozdíl od kolegy Petra - nepřijetí žádného zákona, tak bych vás prosil o podporu senátního návrhu. Pouze v případě, že by senátní návrh nebyl podpořen, abychom podpořili návrh poslanecký.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se někdo další hlásí do rozpravy. Žádnou přihlášku neregistruji, proto rozpravu končím.
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odstavce 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 322/2, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 322/3."
Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 27. Z přítomných 188 poslankyň a poslanců pro návrh 98, proti 51. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.
Děkuji a končím tenhle bod. Předám řízení paní místopředsedkyni Němcové.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, budeme pokračovat dalším bodem, který jsme si schválili pro dnešní odpoledne, a tímto bodem je
6.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
/sněmovní tisk 385/ - druhé čtení
Návrh z pověření vlády uvede ministr financí Miroslav Kalousek, kterého prosím o slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Dobrý den, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Ve druhém čtení si dovolím předložit návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, pracovně nazývaný zákon proti praní špinavých peněz.
Vlastní návrhy jsem stručně představil na počátku projednávání. Chtěl bych poděkovat rozpočtovému výboru a výboru pro bezpečnost. Avizuji, že se změnami, které tyto výbory navrhují, souhlasím a doporučím je k přijetí. Jsem připraven vyslechnout další pozměňující návrhy.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi. Návrh v prvém čtení jsme přikázali k projednání výboru rozpočtovému a výboru pro bezpečnost. Usnesení těchto výborů nám byla rozdána jako sněmovní tisky 385/1 a 2. Nyní prosím o slovo zpravodaje výboru rozpočtového pana poslance Jiřího Dolejše.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vzhledem k tomu, že usnesení rozpočtového výboru bylo rozdáno písemně, tak jenom mohu konstatovat, že rozpočtový výbor příslušnou materii projednal a doporučil Poslanecké sněmovně projednat a přijmout s příslušnými připomínkami, které nebudu rekapitulovat, protože to opravdu máte písemně.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Poprosím i druhého zpravodaje, tedy z výboru pro bezpečnost, pana poslance Zdeňka Maršíčka, aby nás také seznámil s projednáváním této materie v jeho výboru.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, výbor pro bezpečnost projednal sněmovní tisk 385, vládní návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, na své schůzi 9. dubna 2008 a přijal následující usnesení:
***