(15.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Analytici počítají s tím, že by se průměrná míra inflace mohla dokonce letos v České republice pohybovat kolem 6 %.

Chtěl bych konstatovat, že nám vláda lhala. Vláda premiéra Topolánka a místopředsedy Nečase nám lhala, když nás seznamovala s dopady takzvané reformy veřejných rozpočtů. Vy jste nám, pánové, neříkali pravdu. Vy jste úmyslně podcenili dopady vámi navržených a vámi prosazovaných změn na vývoj letošních cen a nyní se tváříte, jako by se to stalo z ničeho nic, jako by se to stalo bez vašeho nejmenšího podílu, jako by to zařídil úplně někdo jiný, někdo neznámý, někdo, kdo neexistuje. Ale to jste zařídili vy. Pan místopředseda Nečas to zařídil - a teď se tady tváří v Poslanecké sněmovně jako někdo, kdo chce mimořádně valorizovat důchody.

Proč ta reforma, takzvaná reforma veřejných rozpočtů, dopadla takovým způsobem, jakým dopadla? Je to možná zajímavá shoda okolností, ale právě dnes zveřejnil Český statistický úřad údaj o vývoji inflace, o vývoji deficitu veřejných rozpočtů v roce 2007.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, myslím si, že stojí za to, abych zde toto číslo zopakoval. Je to číslo, o kterém se zítra v novinách nedočtete. To číslo není moc pohodlné. Je to určitě číslo, o kterém pan místopředseda Nečas nebude mluvit v televizi, určitě o něm nebude mluvit v televizi ani pan předseda vlády Topolánek. To číslo je totiž velmi nepohodlné současné vládě, protože ono říká, jaký je skutečný stav českých veřejných rozpočtů a jaký byl před zahájením takzvané reformy veřejných rozpočtů.

Deficit veřejných financí v loňském roce klesl na 1,5 % hrubého domácího produktu. 1,5% deficit veřejných rozpočtů v roce 2007. To je verdikt Českého statistického úřadu. Ministerstvo financí na počátku letošního roku odhadovalo, že deficit v roce 2007 klesl na 1,9 %. To číslo ČSÚ vydané dnes je ještě lepší, to znamená 1,5 procentního bodu. Chtěl bych připomenout, že cíl konvergenčního programu, který schválila vláda v roce 2004, byl pro rok 2007 3,3 %, to znamená, že Česká republika splnila cíle stanovené v konvergenčním programu v roce 2007 s rezervou 1,5 procentního bodu. To je výsledek veřejných rozpočtů v roce 2007.

Co nám tvrdila vláda, když předkládala takzvanou reformu, která koneckonců letos tak dramaticky zvedla ceny? Tvrdila nám, že se blíží rozpočtová katastrofa, že jsme v dluhové pasti.

Myslím si, že stojí za to připomenout, jak klesal podíl veřejného dluhu na hrubém domácím produktu. Opakuji - klesal, protože podíl veřejného dluhu na HDP klesal počínaje rokem 2004. V roce 2004 byl podíl veřejného dluhu 30,38 %, v roce 2007 klesl na 28,65 %. To znamená - i podíl veřejného dluhu na hrubém domácím produktu klesal.

Chtěl bych také připomenout, že Evropská unie má dvě kritéria, to znamená kritérium maximálního deficitu z hlediska maastrichtských kritérií, a to jsou 3 % - loni jsme měli 1,5 % - a je to 60procentní podíl veřejného dluhu na HDP - my jsme loni měli 28 % veřejného dluhu na HDP; čili obě tato kritéria jsme v roce 2007 jako Česká republika splnili. První kritérium, které nebudeme plnit, zdá se, v letošním roce z těch maastrichtských kritérií, bude právě kritérium inflace, které zřejmě Česká republika díky takzvané reformě v roce 2008 v žádném případě nesplní.

Je tedy zřejmé, že celá takzvaná reforma veřejných rozpočtů pana místopředsedy Nečase, pana Topolánka a dalších členů vlády byla postavena na nerealistickém odhadu vývoje českých veřejných rozpočtů. Já bych chtěl věřit tomu, že to byl pouze nerealistický odhad, že to nebyl úmysl, že jste nás tady úmyslně neoklamali, že jste nám nelhali o tom, jaká je pravda o situaci veřejných rozpočtů. Možná jste byli v pokušení strašit veřejnost tím, že deficity v loňském roce překročí 4 % HDP, a vy jste to také dělali. Realita je jiná: je to 1,5 % HDP deficit v roce 2007.

Chtěl bych také připomenout, že rozpočet pro rok 2007 byl poslední rozpočet, který ještě připravila vláda vedená sociální demokracií. Ten návrh rozpočtu byl připraven v srpnu roku 2006, včetně návrhů zákonů, které doprovázely tento návrh zákona o státním rozpočtu. Tento rozpočet formálně předložila vláda zde přítomného předsedy vlády Topolánka. Chtěl bych také připomenout, že ovšem tato vláda se od tohoto rozpočtu v říjnu 2006 výrazně distancovala a jednoznačně ho tehdy označila za rozpočet, který byla nucena s odporem převzít a s odporem odevzdat do této Poslanecké sněmovny a že ona v žádném případě za tento rozpočet nenese odpovědnost. Na základě tohoto rozpočtu, za který Topolánkova vláda nenesla podle svých vlastních slov žádnou odpovědnost, skončilo hospodaření veřejných rozpočtů v roce 2007 deficitem 1,5 % hrubého domácího produktu, na základě výsledků Českého statistického úřadu. Já si myslím, že to jsou jednoduchá čísla, která jsou mezinárodně srovnatelná. Tato čísla budou uváděna v tabulkách Eurostatu, budou je zkoumat analytici, budou se na ně dívat okolní státy, budou své hodnoty s těmito našimi hodnotami porovnávat a na základě toho se také Česká republika bude posuzovat.

To, co je absurdní - a kdyby to nebylo tak smutné, tak bych řekl, že je to komické - je podívat se na cíle takzvané reformy veřejných rozpočtů ve světle výsledků hospodaření naší země v roce 2007. Dochází tady totiž k určitému paradoxu, to znamená, že vláda si stanovila cíle pro takzvané snížení veřejných rozpočtů pro roky 2008, 2009 a 2010, které jsou ve skutečnosti horší než realita roku 2007.

A teď už tomu úplně přestávám rozumět. Jak je možné, že vláda, která slibovala snižování deficitu veřejných rozpočtů, vláda, která slibovala, že zastaví zadlužování, a díky tomu koneckonců ODS také vyhrála volby, tak tato vláda navrhla snížení deficitu veřejných rozpočtů tak, že z 1,5 % HDP v roce 2007 se takzvaně sníží deficit na 2,9 % plánovaných v roce 2008? Tak co je nižší schodek - 1,5 %, nebo 2,8 %? A cíl pro rok 2010, až tato vláda bude končit ve Strakově akademii, byl stanoven na 2,3 %. No co je větší deficit? 2,3 % v roce 2010, nebo 1,5 % HDP v roce 2007? Já myslím, že každý si názor na to může jednoznačně udělat.

Já myslím, že vládě nezbude nic jiného, než opět, potřetí, přepracovat konvergenční program a stanovit realistické cíle z hlediska vývoje českých veřejných rozpočtů, odhodit ideologické brýle, přiznat, že v minulých osmi letech české veřejné rozpočty hospodařily daleko lépe, než nám tato vláda tvrdila, a udělat realistický plán snižování deficitu, který se odpíchne od skutečného výsledku hospodaření českého státu v roce 2007.

Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vážená vládo, já se domnívám, že ve světle těchto údajů, ve světle vysoké inflace, těch faktorů, které tu inflaci způsobily, ve světle reformy, která byla postavena na neexistující rozpočtové krizi, je evidentní, že to, co zde předvádí vládní koalice ve vztahu k mimořádné valorizaci důchodů, není nic jiného než předvolební divadlo, které má ošidit občana, tak jak se ho vláda snažila ošidit v rámci takzvané reformy veřejných rozpočtů.

To, že máme 7,5% inflaci, je díky tomu, že nám pan Topolánek s panem Nečasem zvedli nepřímé daně. To, že jste zvedli takto dramaticky v jednom termínu nepřímé daně v České republice, vedlo k radikálnímu vzestupu cenové hladiny a k tomu, že máme smutný rekord z hlediska výšky meziroční míry inflace ve střední Evropě, smutných a rekordních 7,5 %.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP