(18.30 hodin)
(pokračuje Kováčik)

Zbývající odhadované 3,5 miliardy nemají přímou souvislost s veřejným zdravotním pojištěním a je to pouze dar poskytovatelům zdravotní péče. Myslím si, že by nám tvůrci takzvané reformy zdravotnictví měli vysvětlil, jak částka 0,16 % může vyvolat destrukci financování zdravotnictví.

Další vliv by měl - pravda, poněkud opožděný, skoro se mi chce říci farizejský - návrh KDU-ČSL na zrušení regulačních poplatků pro děti do šesti let věku a pro seniory nad 70 let věku. Tyto dvě kategorie představují ve výdajích zdravotních pojišťoven 85 až 90 % čerpání výdajů. KSČM by samozřejmě tuto úlevu pro nejpotřebnější podpořila. Současně se ale naskýtá otázka: Když vypadne 85 až 90 % poplatků a ekonomicky aktivní občané mají zájem spíše vydělávat peníze než ležet doma na nemocenské a chodit si pokecat s lékařem, nebylo by tedy potom jednodušší zrušit celý systém poplatků, než ho ještě dále administrativně komplikovat? Není lepší, než dělat neuvážené jednostranné kroky, počkat na výsledky analýz, a to zvláště v situaci, kdy zdravotnictví je v podstatě na čas jakoby stabilizované a zdravotní pojišťovny vykazují plus 13 miliard korun? Této skutečnosti se zřejmě zalekli i sami lidovečtí předkladatelé, a proto nyní přišli s takovým určitým předvolebním populismem, tedy požadavkem na zrušení poplatků pouze pro novorozence.

Trvání na vyhodnocení regulačních poplatků až po půl roce je, jak někdy děti říkají, finta fň. Jedná se především o předvolební tah, a velká většina chronicky nemocných a nemocných v dispenzární péči, kteří musí navštěvovat lékaře nejvíce, se totiž v prosinci předzásobila. I vládní ekonomové v médiích prohlašovali, že na růstu hrubého domácího produktu ve čtvrtém čtvrtletí se podílí i předzásobení pacientů v důsledku očekávání zdražení zdravotnictví po 1. 1. 2008. Vyhodnocení účinnosti regulačních poplatků je tedy seriózně možno provést až za čtvrté čtvrtletí tohoto roku. A než pracovat se zavádějícími údaji k 30. 6. a zanášet do zdravotnictví další chyby - nebo teď jsem slyšel dokonce k dubnu - je určitě správnější celou soustavu regulačních poplatků zrušit.

Jak poznamenal nedávno jeden z celostátních deníků, regulační poplatky jsou založeny na principu kolektivní viny, která dopadá na řádné občany. Ti ji musí nést za méně než 4 % těch, kteří pravděpodobně zdravotnictví částečně zneužívají. Poslanci a poslankyně za KSČM proto budou hlasovat pro přijetí návrhu zákona o zrušení regulačních poplatků.

Děkuji za pozornost a za trpělivost, se kterou jste mě poslouchali.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji poslanci Kováčikovi a prosím o slovo pana poslance Borise Šťastného, který je v tuto chvíli posledním přihlášeným.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, v tuto chvíli jediným racionálním návrhem, s kterým přicházíme, je návrh na zamítnutí předmětného návrhu v prvním čtení. Vzhledem k pokročilé hodině nebudu již opakovat argumenty, které byly předneseny panem ministrem zdravotnictví Tomášem Julínkem, včetně všech dat, která tento můj návrh ospravedlňují.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče.

Já jsem upozornila, že nebudeme moci postupovat podle § 90 odst. 2, tak jak bylo navrženo, protože bylo předloženo veto k takovému postupu. Zeptám se ovšem, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy. Pan ministr Julínek a ještě vidím pana kolegu Hovorku také, že se chce přihlásit.

Pan ministr zdravotnictví Tomáš Julínek má slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, já už jsem k poplatkům a ke snaze je zrušit řekl dost argumentů pro to, aby se mohli poslanci seriózně rozhodnout.

Znovu trvám, jakkoliv to tady bylo parodováno, na tom, že zrušením poplatků se zruší evidence občanů a jejich spoluúčasti. To znamená nedozvíme se doopravdy, jak je to s těmi důchodci. Nedozvíme se to. Můžete tušit, že nad 70 let je tam někdo, kdo trpí například doplatky na léky, ale nebudete to vědět, jakmile to zrušíte. To je strašně důležitá věc, kdy poprvé v českém zdravotnictví se opravdu dozvíme, jak na tom někdo je, a jsme schopni podle diagnózy a podle toho, co bere, přenastavit eventuálně systém jak úhradový, tak samozřejmě nabídnout lidi pro sociální systém. Protože ne nadarmo se jmenují peníze "peníze z veřejného zdravotního pojištění", a tudíž jsou na zdravotní péči, nikoliv na řešení sociální situace. To, co my potřebujeme, je dozvědět se, jestli nastavením některé spoluúčasti netrpí náhodou chronicky nemocní nebo vážně nemocní. A to se dozvíme, jedině když ponecháme tento systém, který byl zaveden od 1. 1. 2008.

Zároveň jsem upozornil na to, že tímto zákonem by se zrušil ochranný pětitisícový limit, který působí především jako ochrana před kumulací doplatků na léky - doplatků na léky, které byly v roce 2004, 2003, 2005, 2006 a byly i v minulém roce. Tehdy to nikoho nezajímalo. Jenom já jsem upozorňoval na to, že je tady pravděpodobně velká skupina lidí, 250 až 300 tisíc lidí, kteří trpí kumulací doplatků a nikdo se o ně nezajímá. Tento systém pětitisícového limitu začal tyhle lidi identifikovat.

A případ dvou pacientů, o kterých jsem hovořil, a už jich jsou desítky a stovky, kteří už šetří po dvou měsících po zavedení tohoto limitu, je prosím, myslím, úplně jasný. A když se podíváte do sjetin, tak zjistíte, že můžeme identifikovat konkrétní osoby a že je možné identifikovat konkrétní diagnózy, konkrétní doplatky na léky. A proto jsem už několikrát položil otázku panu poslanci Rathovi, ale teď ji pokládám všem, kteří jsou ochotni hlasovat pro zrušení poplatků, zda jsou ochotní, tak jak se tady holedbali u tohoto mikrofonu, se stejnou razancí doplatit těm lidem peníze, které už nebudou muset díky pětitisícovému limitu platit.

Myslím, že pan poslanec Rath se hlásí a chce se přihlásit k tomu, že zaplatí těm dvěma nevyléčitelně nemocným, kteří ještě tady budou několik let, oněch 30 až 35 tisíc, které tito lidé by museli zaplatit, když se zruší tenhle zákon. Doufám, že to chce říct na mikrofon, tak jak tady statečně říkal, že v jeho ordinaci, kam chodí jenom VIP, odpustí 30 korun. To chci vidět a chci to slyšet i od vás ostatních, zda můžu těm pacientům přes zdravotní pojišťovny dát vaše adresy a že se hlásíte k tomu, že jim tu spoluúčast doplatíte. Pokud chcete zrušit tento zákon. Já myslím, že je to úplně jednoznačné. Takže se statečně hlaste!

Děkuji. (Tleskají poslanci ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Nyní je ale přihlášen pan poslanec Hovorka, teprve poté pan poslanec Rath.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si uvést několik důvodů, proč si myslím, že je nutné zahájit debatu o zrušení některých regulačních poplatků.

Děti nezneužívají lékařskou péči, nerady užívají léky, nechtějí chodit do nemocnice. Regulační poplatky u dětí tedy nemají žádný význam. Neměly být vůbec zavedeny a je třeba je zrušit tak, aby děti do 18 let byly od veškerých poplatků plně osvobozeny.

Regulační poplatky u starších lidí, kteří jsou postaveni mimo zdroj příjmů, nepočítáme-li důchod, způsobují vážné překážky v dostupnosti lékařské péče. Existuje početná skupina důchodců, kterým po zaplacení ústavní péče zbývá často několik stovek korun, které často padnou na regulační poplatky u lékaře a doplatky za léky, takže jim mnohdy nezbude vůbec nic. Staří lidé často berou více druhů léků a poplatky za léky a stále rostoucí doplatky za léky zhoršují životní situaci.

Regulační poplatky za pobyt pacientů na oddělení ARO a jednotkách intenzivní péče nic neregulují. Pacient se na těchto odděleních nachází mezi životem a smrtí a žádnou péči nezneužívá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP