(18.20 hodin)
(pokračuje Zelenková)
Tato platba textovými zprávami má v sobě skrytý jeden drobný půvab, na který bych zde chtěla velmi, velmi důrazně upozornit. Zatímco řadový občan musí při návštěvě lékaře hezky vytáhnout peněženku a ze svého zaplatit 30 korunek, například pan ministr - například - bude moci vytáhnout svůj služební mobil, poslat z něho SMS, a protože to je, jak jsem řekla, mobil služební, tak vlastně - co se stane v tu chvíli? No, regulační poplatek za něj hezky zaplatí daňoví poplatníci. Totéž samozřejmě platí i o nás poslancích a všech dalších, kteří mají služební telefony. U mnoha dalších zaměstnanců obdařených služebními telefony tyto poplatky potom zaplatí jejich firmy. Kdo ale bude muset platit jen a jen ze svého? No samozřejmě důchodci, sociálně slabí zaměstnanci, zkrátka lidé bez služebních telefonů. Služební mobily nemají děti, nemají je důchodci, nemají je pracovníci u pásu v továrnách a nemají je ani prodavačky v hypermarketech. Nemají je ani učitelé, ani řadoví úředníci na obecních úřadech, řadoví úředníci na magistrátech, na krajích.
Takže ona ta vaše regulace je vlastně regulace jenom pro někoho. Asociálnost vaší reformy tak patrně kouzlem nechtěného díky moderním technologiím se ještě více prohlubuje.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, díky tomuto důsledku technického rozvoje se posiluje fakt, že poplatky jsou pouze bičem na ty nejchudší vrstvy obyvatel. Pod rouškou zefektivnění zdravotnických služeb se zde vytvářejí bariéry pro přístup ke zdravotní péči.
(Neustálý hluk v sále. Reakce na rozhovor premiéra a ministra životního prostředí za zády paní poslankyně:) Prosím vás, já se hrozně omlouvám, já se vůbec nemohu soustředit, zbytečně nahlas tady hovoříte za mnou. Děkuji.
Pod rouškou zefektivnění zdravotnických služeb se zde vytvářejí bariéry pro přístup ke zdravotní péči. Zásadní význam těch tří desetikorun totiž nespočívá jenom v té částce samotné, ale otevírá se tady nebezpečný precedens. Samozřejmě, že jakmile tohle jednou přijmeme, nikdo nezabrání zdražování tohoto regulačního poplatku. A potom bude narůstat počet obyvatel, kteří si rozmyslí návštěvu lékaře, byť to bude pro ně třeba zdravotně akutní a nebezpečná situace.
Na závěr mi, kolegyně a kolegové, dovolte ještě jednu poznámku. Podíváme-li se na některou z mnoha internetových diskusí, potom si všimneme, že často používaným slovem je zde výraz "socka". Je to velmi odpudivé slovo a často jsou tímto výrazem častováni občané, kteří prostě nenashromáždili velký majetek, nemají drahá auta, nejezdí na drahé dovolené. Je to jazykové ztělesnění - tento termín - současného stavu společnosti, kterou tato vláda svými zásahy rozděluje uměle na bohaté, mocné, silné, schopné, a potom na ty ostatní, které posílá na dno společnosti. Takzvané regulační poplatky je nutno zrušit, protože jsou jedním z nástrojů, jimiž vláda k další sociální polarizaci naší společnosti nadále přispívá.
Děkuji. (Poslanci ČSSD tleskají.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Nyní je přihlášen, jak už jsem řekla, pan kolega Pavel Kováčik a ještě přibyla jedna přihláška od pana poslance Borise Šťastného. Prosím, pane kolego.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, paní a pánové, my jsme již při minulých časech, tedy v době, kdy se hovořilo o poplatcích ve zdravotnictví, uváděli důvody a důkazy pro to, aby zákon o zrušení poplatků ve zdravotnictví byl přijat. Tyto důvody vycházely nikoli pouze z podkladů Komunistické strany Čech a Moravy, ale byly zde použity i oficiální podklady kulatého stolu financování zdravotnictví a jako takové lze tedy tyto podklady označit jako podklady samotné vládní koalice.
Vládní koalice neustále odmítá přiznat, že takto pojatá reforma zdravotnictví je chyba a zvlášť velkou chybou jsou právě poplatky. Celý prosazovaný postup reformních kroků ve zdravotnictví především postrádá jakýsi zdravý selský rozum, jakousi logiku řádného hospodáře. Jde podle hesla - nejdřív uděláme změny, a pak pro ně budeme hledat zdůvodnění. Navíc ještě údaje a podklady vyvíjející se v rámci kulatého stolu nejdou zrovna úplně podle představ pana ministra a jeho náměstků, a tak se spíše než jaksi vědecky a exaktně posuzuje to, co se vyvíjí v rámci poplatků - spíše čeká na reakci lidí, spíše se testuje národ, co unese, a v případě, že se ukáže, že něco neunese nebo že by to mohlo pomoci před krajskými volbami, tak se jakoby ta uzda trošičku povolí.
Jedním z nejčastěji uváděných argumentů obhájců reformy je argument, že zrušením poplatků může dojít k destrukci celé takzvané reformy zdravotnictví. Dokonce se zde hovoří o hrozbě zhroucení jemně vyvážených finančních toků ve zdravotnictví. Provedli jsme proto takovou drobnou analýzu této argumentace, a to jak s uvažováním návrhu KDU-ČSL na redukci rozsahu takzvaných regulačních poplatků, tedy ono do tří let věku a přes 70 let věku, tak i bez něj. Z této analýzy jasně vyplývá, že pan ministr buď schválně nemluví pravdu, nebo je špatně, mylně informován.
Ministerstvo udává, že ročně navštíví každý občan lékaře přibližně 13krát. To je přibližně 130 milionů návštěv. Při 30 Kč regulačního poplatku by to mělo přinést zvýšení příjmů poskytovatelů zdravotní péče o 3,9 miliardy Kč. Podle předběžných lednových údajů se ovšem situace u nás bude zřejmě vyvíjet obdobně jako na Slovensku, kde byl zaznamenán téměř shodný počáteční pokles, přibližně o 8 %. Tento pokles, tedy snížení návštěv proti předchozímu srovnávacímu období do konce prvního roku, se následně snížil pod 4 % a dále klesá. To přesně odpovídá využitelnosti poplatku podle studie OECD, tedy že efekt je pouze dočasný a že nepřinese očekávané výsledky.
Vyjdeme-li z předpokladu, že konečný efekt zůstane ve výši poklesu o 4 %, tak vzniká otázka, jaký finanční přínos a pro koho to finanční přínos vlastně bude. Znamená to tedy, že může dojít k dočasnému poklesu výdajů o přibližně 310 milionů Kč, což představuje celých 0,16 %. Kvůli 16setinové procentní úspoře jsou tvůrci reformy ochotni riskovat, že dojde k následným vážným zdravotním komplikacím, jejichž léčení potom bude mnohonásobně dražší.
***