(18.00 hodin)

Poslankyně Helena Mallotová: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, žádostí o dlouhodobá víza v některých zemích, především ve Vietnamu, na Ukrajině a v Mongolsku, narůstá geometrickou řadou rok od roku. I ve srovnání s jinými zeměmi Evropské unie je tento nárůst výjimečný a zarážející. Jen Vietnamců v tomto roce požádá o dlouhodobé vízum podle odhadů několik desítek tisíc. Nejedná se přitom z velké části o kvalifikované síly, které náš pracovní trh potřebuje, nejsou to ani studenti, dokonce to už s jistotou nejsou ani oni drobní trhovci a obchodníci, kteří u nás žijí mnoho let a úspěšně podnikají. Nápor na naše zastupitelské úřady je organizovaný, s pořadníky se za dveřmi konzulátů čile obchoduje, ale ne s našimi pracovníky, ale s místní mafií, která se do České republiky snaží dostat co nejvíce žadatelů mnohdy s pochybnou minulostí, nebo s ne zcela průhlednými záměry. Tyto osoby se často snaží vstoupit do České republiky s padělanými dokumenty a stávají se tak bezpečnostním rizikem pro celý schengenský prostor.

Písemné odůvodnění neudělení víza, právo žadatele na odvolání, oslabení pravomoci zastupitelského úřadu nejen není v zájmu České republiky, ale porušuje i v mezinárodním právu obecně uznávanou zásadu, že na udělení vstupního víza není právní nárok a důvody odmítnutí stát žadateli nemusí sdělit.

Předložená důvodová zpráva mluví o snaze zabránit korupci a organizovanému zločinu ze strany pracovníků zastupitelských úřadů. Žádná pochybení pracovníků našich konzulátů však nebyla prokázána, a to ani po přezkoumání inspekcí Ministerstva vnitra. Pokud tedy existuje podezření na spáchání trestného činu, je nutné podat konkrétní trestní oznámení a nesnažit se problémy, které vznikají mimo pravomoci našich zastupitelských úřadů, řešit zákonem.

V zájmu České republiky není změkčení kritérií udělení víz, jak se o to snaží předkladatelé, ale naopak výrazné přitvrzení naší migrační politiky, její zprůhlednění, neboť je žádoucí, aby v České republice získali dlouhodobý pobyt jen ti cizinci, kteří budou pro nás přínosem, obohacením, nikoli ohrožením.

Navrhuji tedy návrh tohoto zákona v prvním čtení zamítnout.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Mallotové. Nyní vystoupí paní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová, potom pan poslanec František Bublan.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Kolegyně a kolegové, nechtěla jsem vás zdržovat citáty, ale zdá se, že to přece jenom bude vhodné, protože trh se zahraniční pracovní silou se stal dobrým byznysem a vše nasvědčuje tomu, že nejen pro místní zprostředkovatele. Odcituji vám z mailu, který jsem obdržela a který hovoří o poměrech v Číně: "Systém je jednoduchý. Rozhodující faktor pro udělení víza čínskému občanovi je totiž kromě dodání formálních dokumentů, které si opatří každý, pouze takzvaný pohovor. Pohovor je zcela v režii čínské překladatelky, která zprostředkuje kontakt mezi žadateli o víza a konzulárním pracovníkem. Ten opět zprostředkuje kontakt s konzulem samotným, který se tak zcela spoléhá na posudek a obraz o žadateli, který vytvoří osoba čínské národnosti a patřičně upraví konzulární pracovník. Konzul je tedy odkázán věřit tomu, co mu sdělí ostatní, a podepíše pak doporučení pro vízum tak, jak mu je předloženo, a zamítne to, které je nedoporučeno. Konzul neovládá čínský jazyk, je kariérním diplomatem, tudíž samozřejmě o pozadí obchodu s vízy nic neví a nemá ani možnost žadatele posoudit sám. Rozhodují vlastně Číňané sami a samozřejmě nepostradatelný článek - konzulární pracovník."

Další citát z materiálu, které medializovala vietnamská agentura, která na povolení Ministerstva práce a sociálních věcí a pro válečné invalidy Vietnamu spolupracuje legálně s některými našimi firmami. Ředitelka vietnamské agentury ve své zprávě uvádí: "Jak jsem vám zaslala minule mé požadavky, chtěla jsem vám ukázat získávání víz pro Českou republiku v praxi ve Vietnamu. Poplatek za vízum více než 2200 dolarů, ale oficiálně je to 240 dolarů včetně potvrzení. Částka 2200 dolarů jsou peníze na uplácení, pro korupci. Dle mého názoru jsou to peníze pro korupci. Někteří pracovníci chtějí mít rychle vyřízená víza, tak musí tyto peníze zaplatit. Pracovníci, kteří nemají peníze na podplácení, musí čekat 3 až 4 měsíce, ale víza pro vstup do České republiky stejně nedostanou. To zhoršuje pracovní smlouvu, je to korupční ďábel. Doufám, že naše firmy vyřeší tento problém a že společně podepíšeme smlouvu."

Další citát si dovolím uvést z dopisu ředitele České asociace pojišťoven Ministerstvu vnitra: "Vážený pane ministře, dovoluji si vás informovat o skutečnosti, že na území České republiky v současné době opakovaně působí fyzické a právnické osoby, které nelegálně nabízejí cestovní pojištění, případně přímo sjednávají příslušné pojistné smlouvy s cizinci. Tyto subjekty pocházejí ze zemí mimo teritoriální působnost Evropského společenství a zastupují vesměs komerční pojišťovny působící rovněž mimo území České republiky a Evropského společenství." V obsáhlém dopise se pan ředitel rozepisuje o konkrétních společnostech, které tyto pojistky, které následně nejsou kryty, pokud jde o platby za lékařskou péči na území České republiky, poskytují, a končí: "Výše popsaný protiprávní stav vyžaduje podle našeho názoru důrazný a okamžitý zákrok jak v rovině legislativní, tak v rovině exekutivní, a to i proto, že potenciálně může docházet k neuhrazení nákladů vynaložených na ošetření cizinců zdravotnickými zařízeními a k jejich dalšímu nepřijatelnému zadlužování."

Nebude-li přijata jednoznačná právní úprava ve vztahu ke zdravotnímu pojištění cizinců v zákoně o pobytu cizinců - podotýkám, že není možná úprava jiného zákona - bude opakovaně docházet k výše popsaným situacím a cizinecká a pohraniční policie nebude moci účinně zabránit podhoubí pro páchání trestné činnosti.

Mrzí mě, že zde není přítomen pan ministr financí Kalousek a je mi nepříjemné citovat z jeho dopisu panu ministru financí, ale i asociaci pojišťoven, ve kterém se ztotožňuje s požadavkem na novelizaci zákona č. 326/99 Sb., o pobytu cizinců, pokud jde o přesnější úpravu zdravotních pojistek.

Mrzí mě, že zde není pan ministr Langer, který byl o názoru pana ministra financí informován v době, kdy na bezpečnostním výboru této Sněmovny vysvětloval, že zabudování ustanovení o zdravotním pojištění do zákona o pobytu cizinců je nekoncepční.

Mrzí mě, že zde rovněž nemůže být přítomen pan ministr zahraničních věcí, aby se vyjádřil k tomu, zda je skutečností, že někteří z velvyslanců zemí, o kterých jsem hovořila, mají být v nejbližší době odvoláni.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Zuzce Bebarové-Rujbrové a prosím pana poslance Františka Bublana, aby se ujal slova.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já bych se chtěl také jako spolupředkladatel vyjádřit k novele zákona o pobytu cizinců. Já se s kritikou našich zastupitelských úřadů a celého toho procesu setkávám skutečně už mnoho let. A ta kritika není jen od nevládních organizací, ale dost často byla i od různých zpravodajských služeb, speciálně od BND, německé zpravodajské služby. Přicházely informace o tom, že na některých našich zastupitelských úřadech dochází k velké korupci. A tady jsme slyšeli čísla, kolik asi tisíc dolarů se dává za to, že někde v Hanoji nebo někde ve východních zemích dostane cizinec vízum k pobytu nad 90 dní.

Dosavadní kontroly na těchto zastupitelských úřadech ze strany Ministerstva zahraničních věcí byly většinou negativní, a to také z toho důvodu, že tyto kontroly byly předem ohlášeny a probíhaly trošku formálním způsobem. Nicméně bych chtěl prostřednictvím předsedajícího říci paní kolegyni Mallotové, že asi už nemá pravdu v tom, že se nikde nic nenašlo, protože mám poslední informace o tom, že v Hanoji se už něco našlo, tam už se něco děje, takže to je docela pozitivní informace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP