(14.50 hodin)
(pokračuje Šťastný)
Navrhováno je také zpřesnění regulace výroby, dovozu a prodeje výrobků napodobujících tvar a vzhled tabákových výrobků a alkoholu, sem patří například hračky a další výrobky, a dále zpřesnění zákazu prodeje tabákových výrobků, tabákových potřeb a alkoholických nápojů na akcích určených osobám mladším 18 let.
Podporu zdravotního výboru získalo zpřísnění zákazu kouření na dětských hřištích a v místech určených pro osoby mladší 18 let a zpřesnění značení prostor vyhrazených pro kouření doplněním tohoto značení o jasné varování před rakovinou.
Za důležité, dámy a pánové, pokládám zpřesnění pravomocí kontrolních a sankčních orgánů. Navrhovanou úpravou bude přesně stanoven okruh působnosti jednotlivých kontrolních orgánů při provádění kontrolní činnosti. Dále bylo navrženo zpřesnění definice sankcí, jejich konstrukce však v návrhu zdravotního výboru zůstala zachována. V této souvislosti podporuji předložení původního pozměňujícího návrhu pracovní skupiny při Ministerstvu zdravotnictví, jehož podstatou je výrazné zpřísnění sankcí především těm prodejcům, kteří prodají alkohol nebo tabákový výrobek dětem.
V současné době dochází k absenci nebo složitostem při zajišťování činnosti záchytných stanic v některých krajích, a to obvykle z důvodu finančního zajištění. Návrhem kraj v samostatné působnosti záchytné stanice zcela dle vlastního hodnocení a dostupnosti finančních prostředků zřídí a financuje jejich provoz sám, nebo tuto péči zajistí smluvně u jiného zřizovatele. Zároveň jsou rozšířeny právní formy záchytných stanic, čímž bude kraji také dána možnost spolufinancování těchto zařízení, která budou zřízena fyzickou či právnickou osobou. Navrhovaná právní úprava tak rozšiřuje možnost zajištění péče o osoby pod vlivem návykových látek, které je nutné ošetřit pro akutní intoxikaci. Navrhovaným zněním se tak výše uvedenému celku ruší povinnost zřizovat záchytné stanice, a to tak, aby byla splněna podmínka dojezdové vzdálenosti 45 minut. Ruší se věcné, personální a technické vybavení záchytné stanice. Uvedená problematika bude totiž velmi podrobně řešena v rámci připravovaného zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.
Kvalitní definice veřejných míst, na kterých je zakázáno kouřit, a to z důvodu ochrany veřejnosti před škodlivými vlivy kouření, je další nedílnou částí pozměňujících návrhů. Přes nejasnost vymezení pojmu nástupiště je v návrhu zachována současně platná regulace, což odráží většinový názor, který byl zjištěn ve Sněmovně i v jednotlivých výborech, nicméně se v jednom z pozměňujících návrhů pokusíme tuto definici zpřesnit.
Zřetelně je definován zákaz kouření i ve vnitřních prostorách budov státních orgánů a orgánů územních samosprávních celků a ve vnitřních prostorách zřízených státem nebo právě těmito celky. Dikce původního znění zákona je upravena tak, aby byla zachována povinnost osob pověřených jejich řízením zajistit ochranu před pasivním kouřením i ve veřejně nepřístupných místech, vnitřních prostorách budov státních orgánů, orgánů územně samosprávných celků, zařízeních zřízených státem nebo územně samosprávnými celky. V tomto případě jde například o domy seniorů, domy s pečovatelskou službou, věznice apod., kde osoby pověřené jejich řízením i nadále zůstanou povinny režimovými opatřeními plnit účel předmětného zákona.
Pro zpestření tohoto monotónního výčtu a klid kolegů kuřáků zde v sále bych rád uvedl, že poslanecká kancelář i nadále není a zřejmě ani nebude veřejně přístupným prostorem státní budovy, i nadále v takových místech platí z hlediska regulace kouření pouze zákoník práce a tento zákon stejně jako v minulosti nic v tomto nemění.
Pevně věřím, že všechny navrhované změny, o kterých jsem tady hovořil, budou bezkonfliktní, široce podporované napříč politickým spektrem, protože mohu zaručit jejich ideovou a legislativní bezkonfliktnost.
Samostatnou diskusi a samostatné individuální rozhodování každého z poslankyň a poslanců si však nepochybně zaslouží forma a míra regulace kouření v hostinských zařízeních. Jde o široce diskutované téma, téma tradičně vděčné z hlediska pozměňovací iniciativy jednotlivých poslanců.
Asi nikoho nepřekvapím konstatováním, že jednoznačně podporuji úplný zákaz kouření ve všech typech restauračních zařízení, protože jen taková regulace je jasným trendem sledujícím oprávněnou poptávku po důsledném posilování ochrany zdraví společnosti před hrozbami pasivního kouření. Zcela nekuřácké restaurace, kavárny, bary a další hostinská zařízení jsou dlouhodobě samozřejmostí severoamerického kontinentu, tedy Spojených států, Kanady, nově i řady evropských zemí, jako je Anglie, Francie, Itálie, Norsko, Švédsko, Irsko a další. Naposledy byl úplný zákaz kouření ve všech uzavřených restauračních provozech zaveden v Turecku nebo například sousedním Bavorsku.
O oprávněnosti státu přistoupit k takové regulaci, resp. všem regulacím v zájmu ochrany lidského života a zdraví, jsem široce referoval již v prvním čtení, nebudu proto tuto obhajobu v této chvíli extendovat a budu se těšit na vaše jednotlivé pozměňující návrhy.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane poslanče. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, hospodářskému výboru a petičnímu výboru. Usnesení hospodářského výboru a výboru pro zdravotnictví byla rozdána jako sněmovní tisky 142/2 a 142/3. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj přijal záznam z jednání, petiční výbor usnesení nepředložil.
Prosím, aby se postupně ujali slova zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Kosta Dimitrov, zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Marta Bayerová, zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Miloslav Kala a zpravodaj petičního výboru pan poslanec Pavel Hrnčíř. Vážený pane poslanče Dimitrove, máte slovo.
Poslanec Kosta Dimitrov:Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám sdělil usnesení č. 44 výboru pro zdravotnictví z 15. schůze konané dne 16. ledna 2008 k návrhu poslanců Borise Šťastného, Olgy Zubové a Jiřího Carbola na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 225/2006 Sb., sněmovní tisk č. 142.
***