(15.30 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová:Já děkuji. Nyní pan poslanec Snopek, poté pan poslanec Jičínský. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Snopek: Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, já si myslím, že tady zaznělo mnoho velice závažných důvodů pro i proti, a přesto si myslím, že je zapotřebí argumentovat ne city, ale fakty. Vážím si velice pana poslance Kubery… Pardon, pana senátora Kubery. Taktéž s ním mám shodu v řadě názorů, ale bohužel v tomto případě se rozcházíme.

Posuďte sami. Budu modelovat situaci na téměř stotisícové město. Tudíž není pravda, že velká města a malé obce, myslím si, že všichni s tím budou mít problémy v případě přijetí takové novely. V současné době město, kde žiji, město Pardubice, udržuje asi 105 km chodníků, ale dalších 320 km neudržuje, to jsou právě ta místa přilehlá. Jestliže se dostaneme přes 430 km, tak to není žádná legrace. Musíme si uvědomit, že chodník musí být zabezpečen schůdný, a to, jak všichni víte, zhruba v době od 6 do 22 hodin, to znamená v tom mezidobí a v tomto období provádět údržbu. Když jsme se tím vážně zabývali, tak jsme došli k částce nárůstu o 28 mil. korun za předpokladu, že pouze třicetkrát zasáhneme v době kalamity. Tato kalamita může být i třikrát čtyřikrát za den, a spočítejte si potom, kolik by to znamenalo prostředků v rámci rozpočtu města.

Určitě se připojím k návrhu na zamítnutí a bude zapotřebí se tímto problémem dále zabývat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Zdeněk Jičínský, připraví se pan poslanec a starosta Řihák.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní předsedající, znovu se chci vrátit k tomu, proč jsem navrhl zamítnutí a proč jsem řekl, že takováto předloha by měla vyjít z rukou vlády. A ne proto, že bych chtěl této vládě přidělávat práci, ale mám na mysli, bez ohledu na to, o jakou vládu jde, že takováto předloha, to není žádná stranická záležitost, to je věc obecného zájmu a je třeba ji velmi solidně právně připravit. Na vládní bázi probíhá legislativní proces složitým způsobem. Nejprve se musí předložit věcný návrh zákona, který projde příslušnými připomínkovými místy, mezi nimi je i Svaz měst a obcí. Tento věcný návrh se musí důkladně zpracovat, vláda ho musí schválit, a teprve když ho schválí, připravuje se vlastní návrh zákona. Toto my nejsme s to na parlamentní půdě spravit, a chceme-li se vážně snažit o to, aby naše legislativní činnost netrpěla těmi soustavnými neduhy, že tady přijímáme věci, které schválíme, a ještě dřív, než nabudou účinnosti, už je novelizujeme, tak takovéto věci, kde máme příležitost tomu zabránit, tak tomu zabraňme. Čili proto tyto argumenty nemají v této souvislosti žádnou stranickou povahu.

Já bych jenom byl rád, kdyby si Senát určité věci více uvědomil. Když vystupuje s kritikou vad legislativního procesu, aby nám sám nepřidělával práci takovýmito neuváženými předlohami.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Pan poslanec Řihák, připraví se pan poslanec Rath.

 

Poslanec Josef Řihák: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně a kolegové, já také ohlásím střet zájmů, protože jsem starostou. Než jsem jel do Sněmovny, nechal jsem si spočítat náklady, co by to stálo zhruba město Příbram. Je to částka blížící se 3 mil. korun. Víte, tady já vidím problém a předřečníci to tady říkali, že špatné je to, že je to taková narychlo udělaná iniciativa. Myslím, že bychom se neměli ani jako starostové a zastupitelstva bránit tomu, protože ta situace není dobrá. Nemůžeme přece přijmout fakt, že města něco vlastní, a uklízí to někdo jiný. Na tom se, myslím, všichni také shodneme. Ale problém je v tom, za prvé, kdo to zaplatí, a za druhé, kdo to udělá. Proto se kloním k tomu, nechť vláda připraví návrh zákona, který se řádně prodiskutuje, projde řádně legislativním procesem. I velká města s tím budou mít problém. Není problém z rozpočtového určení daně města Příbram vyčlenit 3 mil. korun a dát je na to. Problém je ve strojové technice, protože většinou ty přilehlé chodníky jsou malé a my se tam s technickými službami prostě nedostaneme. Problém dále je lidský. My jsme sotva s to takto s lidmi, které máme - a máme na technických službách přes sto lidí - řádně a včas ty chodníky při kalamitách uklízet. To je obrovský problém.

Já třeba budu hlasovat pro zamítnutí toho zákona, ale na druhou stranu se nebráním, aby vláda řádně prodiskutovala a předložila návrh zákona. Opravdu není možné, aby se do budoucna přehlíželo to, že někdo je vlastně povinen uklízet majetek a zodpovídá za majetek někoho jiného.

Já bych tady jenom reagoval, protože diskuse hodně šla směrem k tomu, že někde je stará babička, která nemůže chodit, nemůže uklízet. Ale tady bych chtěl kolegům říct, že přece ta opravdu se může obrátit na své starosty, městská zastupitelstva, a není problém tyto konkrétní případy nějakým způsobem řešit. Já si myslím, že obce by měly - a to záleží přece na obcích, nemělo by se to nařizovat shora - řešit i nějaké finanční kompenzace, např. poskytovat sůl, poskytovat nějaké prostředky těm, kteří to dělají.

Takže já budu hlasovat pro zamítnutí, ale opravdu by bylo lepší, kdyby byla předložena trošku jiná novela.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Nyní se slova ujme pan poslanec David Rath, zatím poslední přihlášený do této rozpravy. Máte slovo, vážený pane poslanče.

 

Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, mně trošku tato debata připomíná včerejší debatu mezi liškami a myslivci. Taky se to štípe na liškaře a myslivce, tady zase na starosty a ostatní. Já tedy jsem taky zastupitel, ale mám poněkud jiný názor než řada mých předřečníků, kteří jsou také zastupiteli.

Já bych navázal na to, co říkal kolega Řihák. Pokud to má spočítáno a stálo by to 3 mil. ročně, při 36 tisících obyvatel mi to vychází, jestli dobře počítám, asi na necelých 70 korun na hlavu obyvatele a rok. To přece nic není. To přece nejsou žádné dramatické peníze, aby se to nedalo řešit a najít buď tento zdroj ve státním rozpočtu, anebo, jak říkám, klidně tuto službu zpoplatnit, dát možnost, aby ji města zpoplatnila stejně jako odvoz komunálního odpadu.

Dámy a pánové, ještě jedna věc. Myslím, že neřeknu nic, čeho jsem si všiml jen já, ale čeho jsme si asi všimli všichni. Česká města, většina měst a většina českých obcí je bohužel na tom podstatně hůř s čistotou než obdobná města rakouská a německá. Není už na čase, abychom začali přemýšlet, jak tuto složku posílíme? Není snad normální, aby města disponovala takovou kapacitou, aby třeba ty chodníky a silnice byla schopna zamést třeba jednou týdně? Tím pádem padá ten argument, který tady zazněl, že se říká: vždyť napadne sníh a nebudou na to kapacity. Ano, nejsou na to kapacity, pokud my jsme schopni svá města a obce uklízet jak často? Jednou za měsíc? V lepším případě! V horším případě třeba jednou za čtvrt roku. Prostě pokud ta města nebudou mít dostatečné kapacity, aby byla schopna zajistit pravidelný úklid svých komunikací, jak chodníků, tak veřejných komunikací, třeba jednou za týden nebo jednou za čtrnáct dní, tak asi obrat k lepšímu těžko očekávat. A já právě od tohoto návrhu očekávám, že nás povede k tomu, že se nad tím problémem začneme zamýšlet a začneme hledat řešení. V situaci, kdy ho trochu házíme za hlavu a říkáme, nechť se stará přilehlý majitel, tak určitě se čistších měst hned tak nedočkáme.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP