(17.30 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

A takto bych mohl hovořit dále i o jiných věcech, které v tomto balíčku trestněprávního postihu korupce, když dovolíte, abych ho takto nazval, jsou obsaženy. Takže to je za Ministerstvo spravedlnosti, za které mi přísluší hovořit, a to považuje korupci za věc, proti které je nutné bojovat.

Ostatně všichni víme o protikorupčním agentovi jako věci, nad kterou také vedeme diskusi a povedeme diskusi, ústavněprávní výbor, ve druhém čtení. Víme o tom, že vláda obnovila protikorupční linku jako další možnost právě oné transparence, kam mohou občané dávat své informace, své podněty o korupci. Takže v tomto směru si myslím, že vláda se snaží. Je to problém, který nelze odstranit mávnutím kouzelného proutku, je na něm třeba systematicky pracovat skrze jednotlivá opatření. Není jednoduchý lék, kterým bychom to vyřešili. A já říkám, že návrh Ministerstva spravedlnosti je jednou z věcí, která by mohla přispět, a já doufám, že přispěje k lepšímu boji proti korupci, protože mimo jiné říká, že korupce je mimořádně společensky nebezpečné jednání, mimořádně společensky nebezpečný trestný čin - tím, že zpřísňujeme sankce.

Jednotlivé zakázky, zda měly být v takovém či onakém režimu, to asi v tuto chvíli nepřísluší to takto posuzovat, museli bychom si říci důvody u jednotlivých typů, proč tam byl nastaven takový či onaký režim, tomu se samozřejmě nebráním, říci vám tyto informace, ale konstatuji, že obecně vláda činí opatření v boji proti korupci, a já jsem zde uvedl pouze výčet některých opatření, která povedou ke snížení korupce.

Samozřejmě máte pravdu, že nejlepším obecným plošným opatřením je maximální transparentnost, a já vedle toho dodávám - pokud možno co možná nejnižší možnost státu zasahovat do života občanů, tzn. dávat potvrzení, razítka, povolení, protože to je prostor pro korupční jednání. A v druhém případě pak maximálně snížit přerozdělování veřejných peněz, protože tam bohužel také může vznikat prostředí, které za určitých okolností může vytvářet prokorupční atmosféru.

Takže tolik pane poslanče jako reakce na váš dotaz a předpokládám, že vy i já to vnímáme jako téma, na kterém je třeba postupovat společně jak ze strany vládní koalice, tak opozice. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Chce pan poslanec doplňující otázku? Nechce, ale pan poslanec vystoupí s další interpelací, v pořadí patnáctou, a znovu na pana ministra Pospíšila ve věci výzbroje Vězeňské služby. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Maršíček: Vážený pane ministře, z celkové činnosti vašeho ministerstva nevyplývá, že projevuje zájem o bezpečnost a konkrétní podmínky výkonu služby se zbraní příslušníků Vězeňské služby České republiky. Chci vás upozornit, že jde o velmi tristní situaci v oblasti týkající se výzbroje, výstroje a výcviku příslušníků Vězeňské služby České republiky zařazených k provádění bezpečnostních eskort zájmových osob ve výkonu vazby a trestu odnětí svobody. Upozorňuji především na morálně i technicky zastaralou výzbroj Vězeňské služby, která nemá mezi bezpečnostními složkami České republiky obdoby. S touto výzbrojí je příslušníky Vězeňské služby prováděn jak řádný výkon služby, tzn. strážní a eskortní služba, tak i bezpečnostní eskorty zájmových osob. Tato výzbroj v případě použití fakticky ohrožuje bojeschopnost, a tím i život a zdraví příslušníka, tak i život a zdraví nezúčastněných osob. Přitom eskortované osoby jsou především nebezpeční pachatelé organizované trestné činnosti a pachatelé zvlášť závažných úmyslných trestných činů, jsou často členy organizovaného zločinu a mezinárodních zločineckých či teroristických organizací, které pronikají na území České republiky. Policie České republiky nasazuje proti těmto osobám speciální útvary typu URNA, Národní protidrogové centrály nebo zásahové jednotky Policie České republiky. Vězeňská služba je v současné době jediná ozbrojená složka státu, která nemá profesionální speciální jednotku. Ta fakticky existuje pouze na papíře pracovníků generálního ředitelství Vězeňské služby. Navíc výcvik těchto příslušníků se dá bez nadsázky označit za tragický.

Žádám vás o odpověď na tyto otázky - (Předsedající upozorňuje na čas.) Za prvé: Uvažuje ministerstvo s podporou Vězeňské služby ohledně přezbrojení, vypracování odpovídající metodiky výcviku včetně zřízení speciální profesionální jednotky?

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr vám na tuto interpelaci odpoví. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi stručnou reakci na tento velmi specifický dotaz. A já za něj panu kolegovi děkuji, protože upozornil na jedno z citlivých témat českého vězeňství.

České vězeňství se bohužel potýká s nedostatkem peněz, a to od doby, kdy vláda premiéra Paroubka škrtla 350 milionů na investice do vězeňství, a tyto peníze měly mimo jiné být právě využity na obnovu materiální základny nebo obecně ozbrojení Vězeňské služby. Takže bohužel, my se dosud s tímto finančním hendikepem potýkáme a je to téma, které připravujeme na jednání podvýboru pro vězeňství, kde je pan kolega také členem, takže o tom také budeme diskutovat.

Peníze pro vězeňství jsou limitované a my musíme uvažovat, co je pro nás prioritou. Chci konstatovat a říci to tady i občanům, že jsou v zásadě dvě hlavní priority. Za prvé vystavět detenční ústavy, tzn. zařízení, kam umístíme sexuální devianty a agresory, kteří páchají trestnou činnost a nejsou převychovatelní ve věznicích. A dále pak rozšířit v tomto roce kapacitu českého vězeňství přibližně o 500 nových míst. Je to třeba, protože věznice jsou přeplněné, mnoho odsouzených pobíhá po svobodě a bohužel je nemáme v dnešní době kam umístit a oni se vyhýbají nástupu výkonu trestu odnětí svobody. Proto je třeba dále zvyšovat kapacitu českých věznic.

Počítáme i s tím, že postupně budeme obnovovat vybavení a hlavně vyzbrojení příslušníků Vězeňské služby, ovšem je to věc v prioritách třetí vedle detenčních ústavů a rozšiřování kapacit věznic a zvýšení zabezpečení věznic jako takových, a tudíž prostředky, které na to máme, nejsou absolutní. Já v tuto chvíli neumím říci přesnou částku, kterou použijeme na tuto oblast, protože ta částka na investice se bude odvíjet od toho, jak velké množství majetku Vězeňské služby, mám na mysli zvláště byty Vězeňské služby, v tomto roce prodáme a jak velkou část tak získáme na investice. Nicméně chci ubezpečit pana poslance, že je to jedna z priorit, byť tu korektně říkám, že detenční ústavy a počet a bezpečnost věznic je bohužel, nebo bohudík, priorita číslo jedna a priorita číslo dvě. Toto je další z priorit a určitě nějakou částku v tomto roce na tuto oblast poskytneme, ovšem prioritní je zabezpečení detence a 500 nových míst a větší bezpečnost věznic.

Tedy já mohu panu poslanci poskytnout bližší informace, chce-li, buď písemnou cestou, anebo při neformálním hovoru či na příslušném podvýboru, aby měl jasnější představu, s jakou částkou se letos počítá do oblasti zlepšení vyzbrojení příslušníků Vězeňské služby.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Chce pan poslanec doplňující otázku? Chce. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji. Pane ministře, chápu, že řešení se nerodí ze dne na den. Nyní příslušníci bezpečnostní eskorty provádějí dle nařízení generálního ředitele Vězeňské služby, příslušníci určení ředitelem organizační jednotky Vězeňské služby, tedy v podstatě ředitelem každé věznice, a to nad rámec svých služebních povinností. Tedy příslušníci vykonávající řádnou službu v dozorčích, strážních a eskortních směnách. Ptám se: Uvažuje ministerstvo i v tomto směru s finančním zvýhodněním této náročné činnosti svých příslušníků?

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr s reakcí na tuto doplňující otázku. Prosím, pane ministře, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP