(17.20 hodin)
(pokračuje Vondra)

Chci zdůraznit, že jsme naprosto transparentní. Dokument, který není konečnou verzí, je jen východiskem, jsme dali na internet, můžete se s ním seznámit na webových stránkách vlády. Jdeme tu s kůží na trh, protože je evidentní, že to, co je výchozí, není konečné, a máte i vy možnost do této debaty dále vstoupit a tím ji ovlivnit.

Pokud jde o Lisabonskou neboli reformní smlouvu, což je název před podpisem, předseda vlády to zde oznamoval, a řekl jsem to i na semináři, který se k této smlouvě konal po obědě v prostorách Poslanecké sněmovny, předseda vlády odeslal tento týden Lisabonskou smlouvu k ratifikačnímu procesu do obou komor Parlamentu. Předpokládám, že na další schůzi se jí tady budeme věnovat v souladu se zvyklostmi. Nepředpokládám, že by debata neumožňovala zapojit se každému, kdo o to má zájem.

Pokud jde o zveřejnění, možná máte k dispozici publikaci, kterou vydal ve spolupráci s námi Parlamentní institut, kde na CD je k dispozici konsolidované znění této smlouvy. Až zde bude probíhat diskuse, dáme vám k dispozici i knižní vydání.

Chci zde zdůraznit jedno: Postupujeme velmi transparentně, na rozdíl od jiných zemí EU. V Čechách je povinnost, že když vláda přichází s nějakým legislativním návrhem do Parlamentu, předkládá i konsolidované znění. Evropská rada na přání některých zemí, které si nepřály, aby v jejich zákonodárných sborech toto konsolidované znění bylo k dispozici, nevydala ho a předpokládá, že ho na náklady EU vydá, až ratifikační proces v některých zemích bude ukončen. Sami ze své vůle ve spolupráci s Parlamentním institutem dáváme to k dispozici - maximálně transparentní postup.

Pokud jde o Ústavní soud, vláda se na něj nemůže obracet. Předpokládáme, že skupina poslanců či senátorů či Senát jako celek využije této možnosti a obrátí se na Ústavní soud. Pokud tato aktivita bude, je naprosto legitimní, ve Francii a v Německu mnohokrát vyzkoušená. Je to aktivita asi i účelná, protože je v našem zájmu, aby smlouva byla důkladně prosvícena, protože může ovlivňovat životy země i občanů u nás doma.

Pokud jde o transformaci pravidel hry uvnitř EU, co bude platit podle nové smlouvy, o tom velmi intenzivně jednáme. Nejprve se schvalují zákony, a pak se projednává jednací řád. Debaty se již nyní intenzivně účastníme.

Na závěr poslední věta. Mohu vás ujistit, že cílem vlády není hrát tu nějakou hru, cílem vlády není ratifikaci uměle zdržovat, ale vytvořit podmínky pro diskusi tak, abychom, až smlouvu schválíme, věděli, co jsme skutečně schválili.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pan poslanec chce položit doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Břetislav Petr: Na jednání podvýboru pro předsednictví ČR jsem se dozvěděl, že tento výbor má některé kompetence, kde v některých záležitostech evropské věci schvaluje onen výbor. Členové podvýboru pro evropské záležitosti mají v těchto věcech mnohem větší přehled než my. Z tohoto jednání vzniklo doporučení, abyste v jistých časových intervalech jednoho nebo dvou měsíců nám, pane místopředsedo, podal informaci pro Sněmovnu, pro zbývajících 90 % poslanců, kteří tyto informace nemají. Myslím si, že by to bylo rozumnější než získávat informace prostřednictvím interpelací. Mám dojem, že toto usnesení není nic proti ničemu, ale bude sloužit pro výrazně lepší informaci zbývající části poslanců.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Chce pan ministr reagovat? Chce. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR Alexandr Vondra: Pane poslanče, k tomu, aby Sněmovna lépe organizovala svou práci, si zřizuje výbory a příslušné podvýbory. V těchto výborech či podvýborech normálně aktivně vystupujeme a informujeme vás. Byl jsem tam několikrát, dnes tam byl myslím můj náměstek Mora. Domnívám se, že není vše možné projednávat tady na půdě Sněmovny, protože tím by Sněmovna byla zahlcena a poslanci by se nemohli věnovat těm věcem, které jsou předmětem jejich zájmu. Myslím, že organizace je normální a v pořádku.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. S další interpelací, pořadové číslo 13… Pan poslanec Maršíček tuto interpelaci stáhl. Bude tedy pokračovat v interpelaci pořadové číslo 14 na pana ministra Pospíšila ve věci boje proti korupci. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji. Vážený pane ministře, má interpelace bude stručná. Vláda, jejímž jste členem, si do svého programu vytyčila jako prioritu boj proti korupci. Loni zveřejnila média tato fakta o korupci v České republice: 50 % firem prý přišlo o zakázky, protože nedalo úplatek, 38 % podíl na hospodářské kriminalitě, 30 % firem dostalo nabídku na úplatek, 50 % hospodářských zločinů mají na svědomí střední a nejvyšší manažeři, 70 % firem za poslední dva roky nezavedlo žádná protikorupční opatření.

Maximální transparentnost je jediný způsob, jak vymýtit korupci - řekl před loňskými volbami nynější premiér Mirek Topolánek. A lidé tleskali. Navzdory volebním slibům vláda nezveřejňuje důležité informace o miliardových obchodech. Od září 2006 projednávala už 20 státních záležitostí v tzv. uzavřeném režimu, kdy navíc nařídila zastavit nahrávání průběhu schůze. Ani zpětně tak nepůjde zrekonstruovat, na základě jakých informací ministři dospěli k některým klíčovým rozhodnutím, při nichž se často hýbe s miliardovým majetkem. Upozorňuji na zákon o svobodném přístupu k informacím, který dává občanům možnost sledovat politiky a úředníky, jak nakládají se státními penězi.

Žádám vás, pane ministře, o odpověď. Mezi hlavní příčiny korupce patří nedostatečná veřejná kontrola znemožněná neopodstatněným utajováním informací a smluvních dokumentů při nakládání s veřejnými financemi, majetkem státu a veřejnoprávních korporací. Ztotožňujete se, pane ministře, s tímto konstatováním a jaká učiníte opatření? Děkuji za odpověď.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan ministr Pospíšil. Bude reagovat na vaši interpelaci. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Vážený pane předsedo, vážený pane poslanče, dámy a pánové, to bylo hodně široké téma, které se pokusím ve své odpovědi reflektovat. Bylo to téma, které se spíš váže k vládě než k Ministerstvu spravedlnosti, ale to vůbec nevadí.

Dotaz zněl, zda souhlasím s tím, že maximální transparentnost vede ke snižování korupce. Samozřejmě ano, s tím souhlasím a potvrzuji to. Za prvé maximální transparentnost je jedna věc a pak nižší podíl rozhodování státu o občanovi a o veřejných penězích samozřejmě má na to také vliv.

Tato vláda si opravdu vzala za svůj boj proti korupci jako jedno z klíčových témat. Mohu zde jmenovat několik opatření, která jsme připravili a prosadili. Ostatně na této schůzi Sněmovny je z dílny Ministerstva spravedlnosti, abych tedy mluvil o tom, co mně je blízké a spadá do mého resortu, návrh novely trestního zákona a trestního řádu, který je v zásadě protikorupčním balíkem a přináší mimo jiné zpřísnění sankcí za korupci z 8 až na 12 let a také obsahuje ustanovení, jako je například lepší získávání informací z řízení finančních úřadů o možném nebezpečí korupce pro orgány činné v trestním řízení, či například neohlášení korupce v závažných případech jako forma trestného činu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP