(11.30 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

To je všechno v pořádku, ale zdá se mi, že tím, že tato novela je novelou poslaneckou, se znovu řeší jen část problému.

Železniční dopravní cesta, která je navržena, aby byla převedena na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, je pořád mrtvou dopravní cestou. Určitě žádný jiný dopravce v České republice nemá možnost, aby také tuto železniční cestu ovládal, tak jako České dráhy by v budoucnu jistě neměly tuto železniční dopravní cestu ovládat, a měli bychom se snažit, aby železniční cesta, která bude v majetku státu a pod přímou kompetencí státu, byla živou dopravní cestou, to znamená aby tam nebyl někdo prostředníkem, soukromý subjekt, který bude tuto železniční cestu ovládat, se všemi negativy, která to může někdy v budoucnu přinést. Víme dobře o akcích, které železniční odborové organizace čas od času pořádají na železniční dopravní cestě, a jistě nejsme zcela s touto praxí ztotožněni.

Myslím si, že by bylo dobré, aby Ministerstvo dopravy - a pan ministr určitě bedlivě poslouchá - se zamyslelo, zda nemáme jednu z posledních příležitostí pro tuto Sněmovnu, abychom do určité míry naplnili krok z roku 2002, kdy jsme zvolili řešení jednoduché, ale ve svých důsledcích velmi problematické. Abychom se zamysleli třeba v hospodářském výboru i nad tím, zda některé kroky, které jsou v důvodové zprávě uvedeny jako budoucí kroky, by nebylo možné již konkretizovat a zasadit do určitého časového rámce. Já bych byl velmi potěšen, pokud by Ministerstvo dopravy přišlo s řešením převodu živé dopravní cesty na stát, aby všechna negativa, o kterých jsem hovořil, bylo možné eliminovat již ze zákona, a nikoliv složitými vztahy, které jsou v současné době zajišťovány tak, aby železniční dopravní cesta sloužila.

Přeji této normě, aby postoupila do hospodářského výboru. Znovu říkám, že vítám sice poslaneckou iniciativu, ale myslím si, že takto složitý problém řešit poslaneckou iniciativou je krajní možnost. Očekávám, že Ministerstvo dopravy se k této normě postaví čelem a třeba ji doplní o své záměry, které má s železniční dopravní cestou, tak aby železniční společnost byla nucena k tomu, aby konkurovala s ostatními společnostmi ve prospěch nás všech.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Milanu Šimonovskému. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Jeroným Tejc. Až potom bude prostor pro pana poslance Šidla.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji. K tomu, co říkal pan kolega Šimonovský, bych chtěl dodat jediné. On tady hovořil o tom, že určitě je řada úkolů, kterými se České dráhy musejí zabývat a které jim příliš nepřísluší. Tím hlavním úkolem jistě je provozování osobní dopravy. Proto bych si jen dovolil navrhnout - podporuji, aby tento zákon prošel do druhého čtení - aby zákonodárci a především ve výborech se zabývali také tím, aby některých aktivit, které jsou nadbytečné a nepotřebné pro občany, se České dráhy zbavily, aby se např. České dráhy vyčlenily koprodukci filmů, ve kterých hraje Marek Dalík, či jiných aktivit, sponzorování časopisů apod. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pan poslanec Šidlo, poté pan ministr a poslanec Aleš Řebíček.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, když se mám vyjádřit k předložené novele zákona číslo 77/2002, mohu pouze konstatovat, že bych se ve většině bodů opakoval s tím, co zde už zaznělo od mých předřečníků. Trochu to zkrátím a upravím aspoň v tom smyslu, že si velmi vážím toho, že tato novela není do Sněmovny tlačena tím způsobem, kterým je dnes většina zákonů, to znamená podle § 90 odstavec 2. Vítám tu věc, o které se diskutuje už nejméně půl roku nejen v politice, ale i v odborných kruzích, řádně dořešit změnu zákona 77, protože pouze ta v tom, jak je v současné době navrhována, případně v dalších úpravách, které dozná po projednání ve výborech, může pomoci provést změny, které již byly nastartovány odčleněním jedné z důležitých hlavních činností Českých drah, což byl vznik Českých drah Cargo, tedy nákladní dopravy.

Další kroky bez úpravy tohoto zákona u Českých drah ani možné nejsou, protože tady vcelku správně zaznělo od kolegy Kaly, že je velkým otazníkem, a o tom už jsme diskutovali na hospodářském výboru v druhém pololetí loňského roku, v tom smyslu, co bude s Českými drahami po oddělení této hlavní činnosti. Když vláda schválila přípravné práce na oddělení osobní dopravy Českých drah, a. s., je to skutečně závažným problémem. Protože tato otázka se musí vyjasnit. Nakonec by z Českých drah zůstalo jenom řízení provozu, a pokud tento zákon umožní úpravu takovou, aby dopravní cesta nejen majetkově, ale i provozováním byla ve správě státu, vznikly by v podstatě objektivní podmínky k tomu, aby mohla být provozována kterýmkoli dopravcem, potom samozřejmě transformace Českých drah, jak se dá pod to schovat v podstatě cokoli, může probíhat dále i s tím, že nehrozí v případě provozování dopravní cesty na železnici žádné majetkové úniky.

Proto i jako člen poslaneckého klubu KSČM jsem uvítal tuto iniciativu, protože reaguje na domluvy a dohody, které jsme dělali, případně i diskuse, které jsme měli na toto téma. Velice vítám projednání ve výborech. Myslím, že si tam k celé problematice budeme mít dost prostoru říci, jak postupovat dále. Proto bych doporučoval, aby tato novela postoupila do druhého čtení, byla dnes v podstatě propuštěna. V rámci mého vystoupení jsem dal i členům našeho poslaneckého klubu doporučení, aby souhlasili s propuštěním této novely do druhého čtení.

Jako další podpůrný argument vítám také to, že k novele byly přidány přílohy, o kterých bylo hovořeno, a to je v podstatě jak zprůhlednění převodu majetku, tak i řešení otázek 13 tisíc zaměstnanců, kteří přecházejí pod Správu železniční dopravní cesty. Navíc aby byly vytvořeny rovnocenné podmínky jako pro zaměstnance Českých drah.

Dávám podporu tomuto návrhu a doporučuji, aby prošel do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šidlovi. Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hovorka.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych úvodem požádat vládu, aby takové zásadní normy, které se týkají transferu majetku, nepředkládala jako poslanecké iniciativy. Už jsem to zde říkal několikrát. Prosím, aby se v této praxi nepokračovalo.

My si velice dobře vzpomínáme, že v minulém volebním období jsme zde vedli vášnivé diskuse nad transformačním zákonem, který nebyl udělán dobře, byl tam nález Ústavního soudu, tak se řešily problémy, které s tím souvisely. Jistě to nemohlo fungovat, protože se tedy původní České dráhy rozdělily při transformaci na zcela dva nesourodé podniky. V jednom podniku, v akciové společnosti České dráhy, zůstalo 80 tisíc zaměstnanců, v organizaci Správa železniční dopravní cesty, ve státním podniku, bylo delimitováno asi 180(?) zaměstnanců. Čili se vlastně nejednalo o transformaci a teprve nyní se to nějakým způsobem snažíme řešit.

Ale pokud se to snažíme řešit, podle mě bychom měli postupovat podle diskusí, které se vedly celé minulé volební období na hospodářském výboru, kde se rozporovalo, že vlastně ten vztah není správně nastaven, že to nefunguje, že pokud měla nastat transformace, mělo nastat naprosté oddělení majetku dráhy, potom vlastně provozování drážní dopravy. To znamená tak jak dnes se navrhuje vlastně oddělení jenom té mrtvé dopravní cesty, myslím si, že to je nedotažené a že skutečně, pokud se tato norma dostane do hospodářského výboru, tak by mělo dojít k tomu, aby vznikla dopravní cesta jako oživená.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP