(11.40 hodin)
(pokračuje Hovorka)

A já si v této souvislosti dovoluji požádat pana ministra o zodpovězení některých otázek. Proč tedy, když se šlo i touto cestou, kdy se vládní návrh předložil cestou předkladatelů poslaneckého návrhu, proč se neřeší tento návrh jako oživená dopravní cesta, jako předložení návrhu na oživenou dopravní cestu, jaký je důvod? Potom bych chtěl vědět, jakou předpokládá pan ministr životaschopnost Českých drah, to znamená toho zbytku po odčlenění ČD Carga a dalších věcí, jaká bude životaschopnost Českých drah, čím bude zajištěna a jestli vláda bude hradit každý rok logicky zvýšenou ztrátu z provozování osobní dopravy. Protože jistě víme, že České dráhy měly větší příjem z provozování nákladní dopravy a větší náklady vznikaly z titulu provozování osobní dopravy. Jestliže nákladní doprava, která je zisková, se odčlení a většina zaměstnanců zůstane v Českých drahách, v mateřské společnosti, tak chci vědět, jakým způsobem bude zajištěna životaschopnost Českých drah, protože zůstanou samozřejmě vysoké náklady z provozování osobní dopravy. Chci vědět, jestli vláda bude ochotna dofinancovat osobní dopravu tak, aby nedošlo k poklesu rozsahu osobní dopravy, jak je třeba nastavena v současné době.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Nyní prosím, aby se slova ujal pan ministr a poslanec Aleš Řebíček.

 

Ministr dopravy ČR Aleš Řebíček Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já myslím, že víceméně všichni předřečníci prokázali velkou odbornost. Já si myslím, že to je poměrně pozitivní signál vůči železničářům i vůči veřejnosti, že tato Poslanecká sněmovna má dost odborníků dopravních i řekněme železničních. Nemá cenu, abych opakoval něco, co padalo tady jako problematika, kterou budeme řešit na hospodářském výboru. Já si myslím, že ten problém je tak složitý, že možná to je ten důvod, proč jsme se rozhodli, že to bude poslanecký a ne vládní návrh.

Jinak tato novela je neutrální vůči mrtvé i živé dopravní cestě. Určitě to pan kolega ví, protože tu novelu studoval.

Já myslím, že v hospodářském výboru bude velká diskuse. Budeme si muset odpovědět na všechny dotazy. To je asi všechno, děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Řebíčkovi. O slovo se přihlásil s faktickou poznámkou Ludvík Hovorka a potom pan navrhovatel Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Já se omlouvám, ale přesto, vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, já jsem tady předložil konkrétní otázky. Vím, že bude zcela určitě vedena podrobná diskuse v hospodářském výboru, ale chtěl bych slyšet odpovědi na tři otázky, které jsem položil. To znamená, proč se nešlo cestou řádné vládní novely a proč se nepředkládá návrh na oživenou dopravní cestu. Dále - jakým způsobem bude zajištěna životaschopnost Českých drah po odčlenění ČD Carga a po dalším přesunu, který se předkládá v tomto návrhu. Poslední věc - jestli vláda se zaváže, že bude logicky dofinancovávat zvýšené náklady z provozování osobní dopravy, protože vzniká problém s tím, že se prohloubí ztráta Českých drah, jestli zůstane většina zaměstnanců při provozování osobní dopravy v mateřském podniku a samozřejmě odpadnou příjmy z nákladní dopravy.

Já si myslím, že to jsou jasné otázky, a očekávám jasné odpovědi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Nyní vystoupí pan poslanec Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážené dámy, vážení pánové, myslím si, že z převážné části diskuse zaznělo to, že vnímáme celou transformaci Českých drah velmi podobně, ale samozřejmě logicky v rámci jednotlivých dílčích kroků klademe důraz třeba na odlišné prvky. Ale to neznamená, že se v nich nakonec neshodneme. Ona rozlišnost vede právě k tomu, že přemýšlíme velmi vážně o tom, jak celý model transformace má dopadnout.

Já bych také poměrně lacině mohl z tohoto místa říci, že kdybych to dělal v roce 2002 znovu, tak bych to udělal jinak. To je bezesporu pravda. Udělal bych to nejspíše tak, že bych už tehdy definoval, co je nákladní doprava, co je osobní doprava, co je železniční cesta mrtvá i živá, protože to má logiku. A řeknu vám proč - protože možná daleko více se cítím být energetikem a v energetice ta velká podobnost tam je a funguje to přesně tak, jak jsem to teď popsal. To znamená jestliže máte nějaké přenosové linky, tak k tomu samozřejmě potřebujete velíny, potřebujete k tomu veškerá zařízení, a dokonce k tomu potřebujete pravomoci, které vám musí být svěřeny, abyste tyto linky mohl spravovat. Přece linka elektrického vedení a například železniční trať není nic jiného, je to velmi podobná záležitost z hlediska správy nebo přístupu. Proto bych asi dnes volil jiný model.

Nicméně máme model, který řekl, že jsme překlopili de facto veškerý majetek a veškeré činnosti včetně pracovníků do akciové společnosti Českých drah a nyní od ní systémem rozpadu, kdybych to mohl nazvat takto, vyčleňujeme některé činnosti. Vyčlenili jsme samostatnou činnost, která se vtělila do společnosti Českých drah Cargo, neboli nákladní dopravu. Podotýkám, že v nákladní dopravě dnes máme pouze lokomotivy, vagony, personál, který je k tomu nezbytně nutný, a žádný výrazný majetek, který by nějakým způsobem nadbytečně zatěžoval tuto společnost. Ona má být prostě dopravní společností.

Nyní činíme krok, abychom naopak vyčlenili z Českých drah tu část, která by právě měla být částí, která je provozována ve veřejném zájmu, a tady odpovídám jednomu ze svých předřečníků, kdy já to vnímám tak, že ve veřejném zájmu znamená, že na tuto trať nebo na tyto cesty mohou všichni účastníci, kteří splní určitá zákonná či elementární pravidla, aby se na tuto trať mohli dostat. Také jsem ve svém úvodním slově zmínil, že to nemusí být jenom České dráhy, ať už v podobě ČD Cargo nebo v podobě Českých drah. A teď si tam pracovně, pomlčka, můžeme dávat osobní doprava. Mohou to být i jiní dopravci a já tvrdím, že ve finále nebo v nějakém horizontu dalších let by to tak dokonce mělo být, že konkurence v této oblasti, jak osobní, tak nákladní, je zdravá.

Co se týče otázky živé a mrtvé cesty, já myslím, že pan ministr jasně řekl, že tato norma je v této věci neutrální.

Proč je tato norma předkládána poslaneckou iniciativou? Já jsem zdůraznil, že přílohy nejsou úplně obvyklé, které se přikládají k zákonu. Mohli jste si toho všimnout, a já myslím, že drtivá většina si toho všimla. Tyto přílohy vznikly právě při diskusi v rámci Poslanecké sněmovny a nikdo se netají tím, že Ministerstvo dopravy nám v tom bylo velmi nápomocno, aby takovéto věci vznikly. Ale nebylo to jenom Ministerstvo dopravy, byly to například i České dráhy, a. s., a další subjekty, kterých se to týká, třeba i SŽDC. Tento návrh samozřejmě cestou poslanecké iniciativy určitým způsobem zrychluje ten proces transformace, tak abychom v roce 2008 učinili základní kroky a abychom - teď vyslovím možná hypotézu - možná od teď za rok se mohli vrátit sem do Sněmovny a říci: všechno funguje, a tak nepotřebujeme měnit už nic.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP