(11.10 hodin)
(pokračuje Sehoř)

Současně nedošlo ke skutečnému oddělení provozování dráhy a provozování dopravy, protože, jak i dnešní návrh vlastně dokladuje, provozovatel dráhy zůstal na akciové společnosti, což bylo naprosto proti duchu, který měl tehdy v roce 2002 oddělit tyto dvě činnosti. Proto vlastně během následujících šesti let docházelo v exekutivní rovině k určitým nápravám, v akciové společnosti docházelo k vytváření různých dcer a k vyjasňování ekonomiky provozování akciové společnosti. Už tady říkal navrhovatel, že nám teď zbývá v podstatě dokončit dceru, vytvořit osobní dopravu. Já doufám, že se na této věci pracuje, aby skutečně došlo k transparentnosti ekonomiky akciové společnosti.

Teď vlastně stojíme před návrhem zákona, který by legislativně měl skutečně oddělit provozování dráhy. Provozování dráhy přechází na SŽDC, Správu železniční dopravní cesty. Přecházejí tam samozřejmě i příslušní zaměstnanci, skoro jedenáct tisíc zaměstnanců, i vyjmenovaný majetek, který ve dvou krocích přejde a bude v hodnotě asi 10 až 12 mld. korun.

K diskusi snad je to, že činnost provozování dráhy zůstane i na akciové společnosti, což je trochu nelogické, a zdůvodňuje se to tím, že za mimořádných okolností provozování dráhy opět přebírá akciová společnost. Já si myslím, že tady nad tím by měla být ještě určitá diskuse a dojít k dokonalému oddělení provozování dráhy, aby i za mimořádných okolností byla schopna Správní železniční dopravní cesty plnit úkoly státu.

Další věc k diskusi, která zřejmě v hospodářském výboru bude probíhat, je, abychom si vysvětlili pojem, co to je provozování dráhy ve veřejném zájmu, jestli se tím nezabrání Správě železniční dopravní cesty v tom, aby mohla třeba smluvně provozovat i dráhu soukromou. Já doufám, že si to vysvětlíme, jenom zde vlastně přednáším náměty, které může ta diskuse evokovat.

Možná, že je to moje vina, že to nevím, ale překvapilo mě stanovisko vlády v tom smyslu, že ona chce zajistit, aby nedocházelo ke zcizování majetku dráhy tím způsobem, že chce vložit do příslušného paragrafu přímo větu o tom, že jakási manipulace s majetkem ze strany SŽDC musí probíhat přes vládu. Já jsem si vždycky myslel, že státní organizace, a SŽDC je státní organizace, manipuluje majetkem vždycky přes vládu, ale možná, že je to moje nevědomost, to si určitě vyjasníme. Na rozdíl od majetku, který zůstal akciové společnosti, který přes vládu chodit nemusí - a myslím si, že to je ještě námět do budoucna, co se zbytným majetkem, až se vytvoří dcera osobní dopravy, jestli by taky neměl přejít na Správu železniční dopravní cesty, aby vláda rozhodovala o tom, který majetek je zbytný a jakým způsobem se s ním naloží.

Každopádně doporučuji propustit tento zákon do druhého čtení. Zcela určitě je to správný postupný krok, který vede k liberalizaci a k zavedení konkurence na drahách, a je to taky v souladu s evropskými balíčky, které tímto směrem jdou.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Mám zatím dvě přihlášky z místa, první pan poslanec Kala, druhý pan poslanec Korytář.

 

Poslanec Miloslav Kala: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsme na schůzi Poslanecké sněmovny, do jejíhož programu bylo zařazeno již 13 bodů podle tzv. § 90 odst. 2 ve zkráceném čtení. Tento bod byl původně předjednáván, tak jak uvedl pan poslanec Vojíř, že bude rovněž zařazen do zkráceného čtení ve zjednodušeném legislativním procesu. Já bych chtěl říci, že jsem velmi rád, že jsme skutečně vedli poměrně hluboké debaty o záměru vlády, a chtěl bych říci, že ačkoli je to poslanecký návrh, tak je zcela evidentní, že se jedná o návrh, který předkládá Ministerstvo dopravy, které do určité míry obchází ta pravidla legislativního procesu, a my jako opozice, jako sociální demokracie, jsme souhlasili v těch předběžných jednáních s tím, že pustíme tento návrh zákona, ale nikoliv podle § 90 odst. 2, ale že ho pustíme do hospodářského výboru, kde se budeme detailně zabývat náležitostmi, které jsou s tím spojeny. Tento závazek chceme splnit a chceme ho splnit i v oblasti zkrácení lhůty k projednávání na 30 dnů, což tímto uplatňuji.

Co se týče vlastního obsahu zákona, je to norma, která je nepochybně velmi složitá a komplikovaná, protože vedle toho, že dojde k jednoznačnému stanovení provozovatele té drážní cesty, což je krok správným směrem, dojde k významnému posunu, co se týče zaměstnanců Českých drah, k významnému posunu, který se bude týkat majetku současných Českých drah. Zde bych chtěl rovněž předkladateli i Ministerstvu dopravy poděkovat za to, že přílohou tohoto zákona se stala specifikace majetku převáděného na Správu železniční dopravní cesty a dále program k řešení dopadů restrukturalizace na zaměstnance. To bych chtěl podtrhnout. O této záležitosti budeme detailně jednat v hospodářském výboru a chceme, aby pro všechny zaměstnance, kteří budou převedeni z akciové společnosti České dráhy, platil po převedení tento restrukturalizační program, sociální doprovodný program, i v případě, že budou zařazeni do státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Co se týče rozsahu převáděného majetku, který je v přílohách 1, 2, tak zde musím říci, že existuje celá řada otazníků. Podle mého názoru není zcela ujasněna filozofie, zda vznikne v budoucnu ČD Osobní doprava, anebo zda zůstane akciová společnost České dráhy. To může mít a nepochybně bude mít velmi vážné důsledky na akciovou společnost a my si musíme uvědomit, tak jak ostatně uvedl pan kolega Vojíř, to, že akciová společnost podle zákona 77/2002 je akciovou společností a nakládání s jejím majetkem už nepřísluší rozhodování zde v Poslanecké sněmovně, ale bude příslušet schválení orgánů této akciové společnosti. Ty orgány se samozřejmě dostanou do určitých potíží, pokud v hospodářském výboru získá majoritní názor, že by se řekněme ČD a. s. měla transformovat do osobní dopravy a ten zbytek by měl být převeden buď na správu železniční dopravní cesty, jako jedna varianta, kterou, upřímně řečeno, bych asi s kolegou Sehořem upřednostňoval, ale má celou řadu úskalí, anebo zda vznikne nějaký holding, který se o tyto majetky bude starat.

Avizuji dopředu, že v hospodářském výboru se chceme detailně bavit o této filozofii, o tom, jakým způsobem se železnice v České republice bude dál rozvíjet. A chceme mít minimálně - záruky je asi silné slovo, ale jakési garance toho, že nezůstanou např. pozemky, které budou lukrativní, v nějaké části podniku a pozemky možná plošně a zdánlivě, podle těch tabulek, které jsou přílohami 1 a 2, tak zdánlivě srovnatelné, tak najednou se může stát, že lukrativní pozemky zůstanou v jedné části podniku a ty méně lukrativní mohou být v části jiné. Nedej bože, a to avizuji dopředu, že potom by stanovisko sociální demokracie bylo negativní, pokud by toto mělo být na úkor státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP