(11.00 hodin)

Předseda PSP Miloslav Vlček: Blíží se jedenáctá hodina, kdy nám skončí čas vymezený na písemné interpelace. Přeruším tento bod a budeme v něm pokračovat přespříští týden. Chtěl bych se ještě omluvit paní poslankyni Zelenkové, která měla interpelaci na pana premiéra, přeskočil jsem její písemnou interpelaci. Tato interpelace bude jako první za 14 dnů při projednávání tohoto bodu. Takže to je bod 122, který přerušuji do přespříštího týden.

 

Dále budeme pokračovat bodem číslo 52, je jím

 

52.
Návrh poslance Oldřicha Vojíře na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci
Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného
pod č. 83/2003 Sb., zákona č. 179/2003 Sb., a zákona č. 293/2004 Sb.
/sněmovní tisk 380/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 380/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl navrhovatel pan poslanec Oldřich Vojíř. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, tak jak pan předseda Sněmovny uvedl, předkládám vám návrh zákona, který by dle mého soudu měl v podstatě dokončit transformaci Českých drah. Tato transformace započala v roce 2002 oním zákonem 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, a pokračovala přes zákon, který umožnil vzniknout společnosti ČD Cargo, a nyní by - pokud ctěná Sněmovna tento zákon, který jsem předložil, schválí a schválí jej i Senát a podepíše pan prezident - měla být dokončena třetí fáze, to je fáze, kdy v podstatě železniční cestu neboli zjednodušeně řečeno koleje budou užívat jak společnosti, které budou zajišťovat přepravu osob, tak společnosti, které budou zajišťovat přepravu nákladů a zboží. Záměrně říkám společnosti, protože v budoucnu není samozřejmě vyloučeno, aby na tyto koleje byli vpuštěni jiní dopravci, než je nyní běžné. To znamená v osobní dopravě České dráhy, akciová společnost, a v nákladní dopravě, tak jak jsem uvedl, nově od 1. 12. loňského roku společnost ČD Cargo, a. s.

Tento návrh zákona v podstatě říká, že bychom měli vyčlenit z Českých drah, a. s., tu část, o které jsem se tady zmínil, to znamená přepravní cestu, a převést ji na Správu železniční dopravní cesty, což je státní podnik. Ten by tuto cestu nejen vlastnil, ale také by ji provozoval a zajišťoval veškerý servis. Znamená to, že by do této cesty i investoval.

Návrh zákona je poměrně jednoduchý a krátký. Někoho by mohlo zarazit, že příloh tohoto zákona je několik a že jsou dokonce některé možná trochu neobvyklé. To je proto, že jsme tuto normu řekněme předdiskutovávali nejen v rámci vládních stran, ale i v rámci představitelů opozičních stran a chtěli jsme zde ukázat a naznačit i určité vodítko, jak bude probíhat celý ten proces transformace Českých drah i v rovině například manažerské. To znamená je to určitá neobvyklost, ale myslím si, že pro zdar věci je to krok správným směrem.

Tak jak jste mohli zaregistrovat, vláda s tímto návrhem zákona vyslovila souhlas a myslím si, že tak jak jsou některé ohlasy, možná některé drobné věci budou ještě dopřesněny a upraveny tak, aby celý ten proces transformace Českých drah byl zajištěn velmi komfortně. Pokud říkám velmi komfortně, tak nám jde o to, aby vznikla velmi kvalitní železniční cesta, která se bude velmi dobře rozvíjet, bude v podstatě spojovat naši republiku od východu na západ a od severu k jihu a opačně, a umožní využít naší polohy České republiky k tomu, abychom na této úrovni mohli realizovat velmi zajímavý obchod.

Ten obchod se bude samozřejmě týkat převážně nákladní dopravy. Jestliže jsem zmínil také osobní dopravu, tak si myslím si, že tento zákon napomůže tomu, aby náklady ve veřejné dopravě doznaly vyšší míry transparentnosti. Vyšší míry transparentnosti proto, že nebude již pochyb o tom, že pronajatá část cesty, kterou užívá osobní doprava, prostě má své reálné náklady a nedochází tam například k určitému zkreslování nebo křížení některých nákladů, jak se mohli možná - nechci říci teď úspěšně - domnívat objednavatelé této služby, ať už je to stát nebo ať už jsou to kraje. Víte dobře, že to působilo určité sváry, a já si myslím si, že si to České dráhy, a. s., nezaslouží. Myslím si, že si zaslouží, aby bylo zřejmé, že mohou transparentně prokázat náklady na osobní dopravu a dostat tu část úhrady, která jim pomůže vyrovnat propad zisku, který je způsoben tím, že osobní doprava není ekonomická. Cena za jednu jízdenku, pokud by měla být v tržním prostředí, by byla neúnosná, proto kraje i stát přispívají na tento druh dopravy a myslím si, že je to v podstatě správně.

Takže to je mé úvodní slovo. Já doufám, že jsem popsal zjednodušeně, v jaké fázi transformace Českých drah se nacházíme a jaký krok nás nyní čeká.

Z formálního hlediska musím říci, že tento návrh zákona není v kolizi s ústavou, není ani v kolizi s evropskými předpisy a ve své podstatě nebude mít ani nějaký výrazný dopad na státní rozpočet.

Děkuji pěkně za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Oldřichu Vojířovi za úvod k této materii a prosím pana poslance Karla Sehoře, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby se ujal slova.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik slov k návrhu, který zde popsal navrhovatel.

Možná že si někteří z vás vzpomínáte na rok 2002, kdy se vytvořil zákon 77/2002 Sb. Nechci rozebírat všechny jeho aspekty přijetí, nicméně si myslím, že by se našla asi většina poslanců, kteří tu dobu pamatují, a souhlasila by s názorem, že to nebyl zákon, s kterým se může Sbírka zákonů České republiky chlubit. Tehdy došlo k tomu, že byl vyjmenován určitý majetek pro Správu železniční dopravní cesty, který, řekněme, nutně potřebovala k tomu, aby mohla existovat, zbytek majetku byl ponechán v akciové společnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP