(16.40 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Walteru Bartošovi a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Michaela Šojdrová. Paní zpravodajko, máte slovo.
Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, máme tedy před sebou návrh novely školského zákona, který, tak jak pan předkladatel řekl, má umožnit podávat až tři přihlášky v prvním kole. Zavádí se zde také novinka pro potvrzení zájmu uchazeče o školu. Žák musí odevzdat takzvaný zápisní lístek řediteli střední školy, a to do pěti dnů od doručení rozhodnutí.
Kolega Walter Bartoš za předkladatele jasně zdůvodnil cíl této novely. Kolegové reagují na obavu veřejnosti, především té rodičovské, obavy o to, aby se jejich děti nerozhodovaly pod tlakem, pod tlakem jedné přihlášky v prvním kole. Tím totiž mohou být demotivovány pro podávání přihlášek na tu nejnáročnější, nejvyhledávanější školu, obor středního vzdělávání. Uchazeči se mohou tedy obávat o to, že nebudou-li přijati v tomto prvním kole, pak ve druhém kole již ostatní obory, o které by měli zájem, zkrátka nebudou přijímat uchazeče.
Tady stojí za pozornost průzkum v loňském roce, tedy v roce 2007. Je dobré vědět, že v uplynulém roce 80 % uchazečů v prvním kole bylo spokojeno s přijetím na obor, na který se hlásili. Myslím si, že to je slušné číslo. Samozřejmě, ideální je sto procent.
V tom opatření, o kterém jsem hovořila, a sice že ve druhém kole nemusí být otevíráno přijímání uchazečů, v tom já vidím ten zásadní problém, se kterým se dnes rodiče a žáci potýkají, protože zkrátka nemají jistotu, že do druhého kola se budou moci hlásit na obor, o který mají skutečně zájem. Je to oprávněná obava rodičů i žáků. A vzniká tedy tendence vsadit na jistotu a již pro první kolo podávat přihlášku na obor, na kterém mám větší jistotu, že budu přijatý. Tuto obavu já považuji za relevantní. A považuji to tedy za relevantní důvod pro podání tohoto návrhu zákona.
Domnívám se ale, že zde je také řešení, které již dnes mohou využívat zřizovatelé. Nabízí se totiž, aby každý zřizovatel dohodl se svou školou, se svým ředitelem, to, jaký počet volných míst ve druhém kole bude moci být otvírán. Tato informace by měla být v předstihu zveřejněna a každý rodič i žák by se mohl tedy rozhodovat s vědomím určité jistoty možnosti podat přihlášku do druhého kola na školu na obor, který ho zajímá. Uchazeč by tedy mohl volit právě ten nejžádanější, nejatraktivnější obor, aniž by riskoval, že ve druhém kole se nebude moci ucházet o jiný pro něj zajímavý obor. Informuji vás o tom proto, že toto řešení dnes je možné, ale zřizovateli bohužel není dostatečně využívané.
Místo toho tedy zde máme předlohu zákona, která je určitým řešením. Upozorňuji ale na to, že má svá vážná rizika. Zdaleka ne tak pro školy, ale především pro žáky, protože podmínkou pro jejich přijetí do školy je odevzdání onoho zápisního lístku uchazeče právě do pěti dnů. Jinak to znamená, že rezignuji na přijetí do této školy. Čili místo jednoho úkolu, který dnes žák a jeho zákonný zástupce mají - tím úkolem je podat přihlášku - žák a jeho zákonný zástupce získávají druhý úkol, to znamená odevzdat onen zápisní lístek. Samozřejmě, že to je úkol triviální, ale ve vazbě na praxi může mít určitá úskalí.
Nechci nyní ve své zprávě zpravodaje uvádět řadu dalších kolizních termínů, na které upozorňuje vláda, ale které mohou být samozřejmě ve druhém čtení a při projednávání ve výboru opraveny. Domnívám se tedy, že návrh je možné, a dokonce je nutné podstatně změnit, zamyslet se nad tím, zda skutečně žákům cestu ke střednímu vzdělávání zjednoduší. Vnímám názor veřejnosti a poptávku po tom, aby bylo možné podávat více přihlášek již v prvním kole. Je to dobrý úmysl, i když návrh, tak jak byl podaný, nepovažuji za návrh, který by mohl získat moji podporu. Hlásím se k jeho dopracování a doporučuji propuštění do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu. Jako první se do obecné rozpravy přihlásil předseda vlády Mirek Topolánek. Připraví se pan poslanec Milan Bičík. Prosím, pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Děkuji. Já myslím, že v úvodu musím ohlásit střet zájmů, protože jsem otec patnáctiletého syna, který teď chodí do deváté třídy, takže nevystupuji ani jako předseda vlády, ani jako občanský demokrat, ale za rodiče.
Já si skoro myslím, že je špatně, že o této věci, když už nemůžeme rozhodovat jako ti patnáctiletí a jejich rodiče, rozhodují učitelé. Skoro si myslím, že bychom měli rozhodovat my rodiče, kteří mají právo jako rodiče klientů vzdělávacího systému, v tomto případě sekundárního vzdělávání, tak že bychom měli zastupovat ty, kteří jsou klienty tohoto systému, nikoli ty, kteří mají zájem na tom, aby měli jednodušší situaci. Já výrazně podporuji tento návrh. Beru ho jako kompromisní. Beru ho jako kompromisní v tom smyslu, že úplná liberalizace, to znamená tak, jak to bylo, že se mohou děti hlásit na velké množství škol, se ukázala jako komplikace potom při zpracování výsledků. Ale samotný návrh, který řeší i ten problém do pěti dnů nahlásit fakticky to rozhodnutí, které rodiče, případně děti s rodiči udělají, mně připadá jako dostatečná pojistka.
Výrazně doporučuji, abychom žádné velké změny v tomto systému nedělali - myslím proti tomu návrhu, který předkládá právě pan poslanec Bartoš.
Svému synovi jsem se musel omluvit, protože když jsem nastupoval do vlády, slíbil jsem mu, že to bude jedna z prvních věcí, kterou prosadíme. Jeho jako patnáctiletého, jako končícího letos devátou třídu, se liberalizační výhoda, kterou budeme případně schvalovat, bohužel už netýká.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi vlády. A nyní s přednostním právem pan ministr školství Liška. Potom, podle pořadí přihlášek, nejdříve písemné přihlášky - pan poslanec Bičík, pan poslanec Wolf, a pak z místa paní Zelenková.
Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška Děkuji. Hlásím, že nejsem ve střetu zájmů, že ještě nemám tak staré děti, ale chci vyjádřit velmi stručně svůj postoj k tomuto návrhu.
Já ho - nechci nechat nikoho na pochybách - podporuji. Myslím si, že je správné ho podpořit a pustit do dalšího čtení. Chci ale zároveň říci velmi jasně, že si myslím, že jak z věcného hlediska, tak z legislativního, tak z legislativně technického hlediska tato iniciativa vyžaduje určité úpravy. A už jsem konzultoval s předkladateli, že Ministerstvo školství je připraveno s předkladateli tyto věci, ne úplně nezávažné, doladit tak, aby tato velmi dobrá iniciativa byla také po legislativní stránce zcela precizní a dobrá. Proto vás žádám o podporu. A těch šedesát dnů využijeme k precizaci tohoto návrhu.
Děkuji předkladatelům, že s tím přišli.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi. Nyní tedy přihlášený poslanec Milan Bičík. Připraví se pan poslanec Petr Wolf.
A technická ještě před kolegou Bičíkem. Pan poslanec Vítězslav Jandák.
Poslanec Vítězslav Jandák: Pane předsedající, děkuji vám, zbožňuji vás.
Pane předsedo vlády, vládo a kolegové, chtěl jsem říci jednu věc - že děkuji panu ministrovi, že tlačí, ale jsou situace, kdy tlačit nemusí. My vám pro to ruku zvedneme. Děkuji. Pojďme od toho.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Od toho jít nemůžeme, pane kolego, protože tady mám řádně přihlášené poslance do diskuse, takže jim udělím slovo. Pan poslanec Milan Bičík, připraví se pan poslanec Petr Wolf. Prosím, pane kolego, máte slovo.
***