(15.40 hodin)
(pokračuje Langer)

Opět si můžeme srovnat, zda toto je věc, která je předmětem kritiky, či nikoli. Nechci zde jít do detailů, jak důležitá je při prosazování těchto záměrů v rámci celé EU schopnost vyvinout enormní diplomatické úsilí, schopnost být respektovaným partnerem, a to vše postavené možná na velmi prozaické věci - schopnosti domluvit se osobně alespoň jedním cizím jazykem.

Když jsem měl možnost reprezentovat Ministerstvo vnitra ještě v první vládě Mirka Topolánka, dostalo za úkol provést sjednocení agend, které, roztříštěné, byly paradoxně shromážděny pod jednu střechu, a to je bývalé Ministerstvo informatiky. Myslím si, že kompetenční zákon, který byl výsledkem této dohody a prostředkem ke zrušení Ministerstva informatiky, jasně řekl, jak nehomogenní to byla instituce. Zvládli jsme to, Ministerstvo informatiky zaniklo, zaniklo plynule, zaniklo i díky tomu, že jednotlivé kompetence byly přesunuty tam, kam logicky patřily a patří. Ministerstvo vnitra se stalo podle kompetenčního zákona koordinátorem v oblasti informačních technologií ve veřejné správě. Zvládli jsme také velmi nelehký proces delimitace. Děkuji kontrolnímu výboru za spolupráci při dohledávání veškerého majetku a závazkových vztahů. Víte, že jsme řešili věci, které nevznikaly v druhém pololetí roku 2006, že jsme díky vašemu tlaku byli donuceni se podívat hlouběji do sklepení, doslova a do písmene sklepení Ministerstva informatiky, abychom veškerý majetek, smlouvy, veškeré závazkové vztahy dali do pořádku.

Uvádím to jen proto, že díky této kompetenci, kterou jsme měli necelého půl roku, jsme dostali za úkol také dotáhnout do konce proces, který byl v té době v nedohlednu, a to byl proces přechodu analogového na digitální televizní vysílání. A opět zde musel být někdo, kdo si celý projekt vzal za vlastní, kdo ho nastartoval, kdo sestavil tým schopných lidí, který nalezl řešení, tým, který obsahoval lidi, kteří byli schopni komunikovat s vámi se všemi. A opět výsledkem toho byl společný projekt, společné dílo, kdy v této Poslanecké sněmovně jsme společně tento úkol zvládli. A já to neříkám proto, že bych chtěl říci: ano, toto je naše zásluha a na to nám nesahejte. Uvádím to jako jeden z dalších příkladů toho, že musíte mít jasnou vizi, musíte mít schopný tým a musíte být schopen najít spolupráci po celé Poslanecké sněmovně, a potom výsledné dílo je dílo nás všech.

Kolegyně a kolegové, myslím, že bych dokázal hovořit ještě déle, například o stavu v české policii, o tom, co jsou příčiny toho, že v tuto chvíli česká policie má podstav zhruba pět tisíc tabulkových míst. Musel bych zde ale znovu připomenout, že jeden každý z členů výboru pro bezpečnost má velmi obsáhlé analytické materiály, které přesně analyzují příčiny stavu a říkají, jaké mají být výstupy a způsoby řešení. A tady jen dodávám: Srovnejme si to. Srovnejme si míru otevřenosti ze strany vedení Ministerstva vnitra nyní a míru otevřenosti a komunikace do budoucna.

Mám-li shrnout své vystoupení, nemohu skončit jinak, než jak jsem začínal. Je právem opozice vyvolat hlasování o nedůvěře. Je právem opozice kritizovat vládu. Je povinností vlády umět skládat účty za své konání, ale je přirozenou součástí myšlení každého inteligentního tvora umět srovnávat. Kolegyně a kolegové, takovému srovnání se v žádném případě nebráním. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pan poslanec Hojda má náhradní kartu č. 12. Nyní zde mám tři faktické poznámky. První pan poslanec Paroubek, pak Tejc a pan poslanec Rath. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Dámy a pánové, především bych chtěl říci, že vítám, že členové vlády reagují na vystoupení představitelů opozice. Myslím, že je to velmi dobré, i když jim to moc nejde. Nejslabší byl, dovoluji si tvrdit, pan premiér Topolánek, který vůbec nereagoval na to, co jsem říkal, ale přečetl to, co mu připravili poradci. Ale dobře, každý jsme nějaký.

Teď hovořil velmi živě pan ministr vnitra. Ocenil bych jeho vystoupení, ale nevím, proč bychom tady hovořili o tom, co se povedlo za posledních osm let. Tady jde o to, co se povedlo, nebo spíš nepovedlo za posledních jedenáct měsíců, protože jednáme o nedůvěře vaší vládě. Proto se budeme věnovat těm posledním jedenácti měsícům. Podle mě to nebylo zrovna slavné období, můžeme mluvit o egonech a jiných egonech a dalších egonech, ale podstatné je, jestli vzrůstá nebo klesá kriminalita. A podle mých informací kriminalita vzrůstá, a to myslím není dobré.

Takže prosím, kdybychom spíše hovořili o věcech, které zajímají skutečně veřejnost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. O slovo se přihlásil pan ministr Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane předsedo. Budu mimořádně stručný, protože si dovolím zareagovat na řeč pana předsedy Paroubka z úvodu této schůze opravdu pouze několik suchými fakty. Dokonce ani ne politickými argumenty, opravdu pouze suchými fakty, a tím je rating České republiky, který stanovuje renomovaná agentura Standard and Poors. Ta nedá na řeči, ta prostě stanovuje rating dlouhodobého dluhu v cizí měně, čímž dává informaci investorům o kreditu ČR, o důvěryhodnosti a schopnosti splácet jak veřejných financí, tak podnikatelského subjektu.

Tedy k tomu, že jsme za posledních jedenáct měsíců udělali všechno špatně, bych rád odpověděl stručnou exkurzí vývoje ratingu této agentury. Poprvé měřila Českou republiku v roce 1993 a stanovila rating BBB. V roce 1994 už to bylo BBB+ a v roce 1995 A, tedy stoupající trend a s tím klesající úroky. Áčko se nám udrželo ještě v letech 1996 a 1997, leč v roce 1998 - tuším, shodou okolností, že v té době sociální demokracie poprvé vyhrála volby - klesl rating na A-. To znamená - trend obrátil. Na A- setrval v letech 1999, 2000 až 2006 se stále stejným komentářem, že přes pozitivně vyvíjející se ekonomiku jsou v naprostém nepořádku veřejné rozpočty, a proto není možné vrátit rating do původní úrovně. Až v roce 2007 s komentářem, že byl schválen zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, jsme opět po osmi letech dostali rating A.

Bez jakéhokoli dalšího komentáře. Toto jsou opravdu jenom suchá fakta. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. S faktickou pan poslanec Paroubek.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Já jsem, pravda, zažil několik ratingů, především na úrovni hlavního města Prahy. A musím vám, pane ministře financí, říci, i když si vážím jinak vaší odbornosti, že s touto argumentací byste možná obstál v nějaké střední škole, možná v té vyšší dívčí, v ekonomické už ne, protože každý musí vědět, že mezinárodní auditorské firmy typu Standard and Poors nereagují přece na statický moment, ty reagují na dlouhodobé tendence. A ty dlouhodobé tendence založila hospodářská politika vlády ČSSD! (Ohlas.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní s faktickou pan poslanec Tejc.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP