(15.30 hodin)
(pokračuje Langer)

Pokud hovořím o další části Egona neboli eGovernmentu, projektu, který jsme spustili před rokem, a to je Czech Point, myslím si, že v tomto se dá navázat na některé věci, které byly v minulosti. Nicméně uvědomíme-li si, že od 1. ledna tohoto roku bude pokryta celá Česká republika úžasně hustou sítí kontaktních míst, na kterých budou občané mít možnost v této pilotní fázi, v této prvotní fázi, získávat na jednom místě výpis z rejstříku trestů, živnostenského rejstříku, obchodního rejstříku a z katastru nemovitostí, a dále v okamžiku, kdy bude v tom existovat souhra s ostatními resorty, například živnostenského listu, živnostenského oprávnění u volných živností, například bodového systému, domluvíme-li se s Ministerstvem dopravy, potom těchto 1300 míst, které když obohatíme o dva tisíce poboček České pošty, vytvoří něco, co zde dosud nebylo. A to je začátek a bude otázkou společné vůle, zda budeme chtít pokračovat. A já jsem přesvědčen, že si tato vize a tento projekt pokračování zaslouží.

Pokud hovoříme o policii, velmi dobře víme a myslím si, že při vší kritice, která zde zazněla a možná ještě zazní, si přinejmenším ti z vás, kteří působili v Poslanecké sněmovně i v minulém volebním období, mohou udělat srovnání o tom, jaká kvalita komunikace byla a je mezi zákonodárným sborem a Ministerstvem vnitra, jaká míra otevřenosti při poskytování informací byla a je nyní.

Velmi dobře víme a víte to také, že přinejmenším ekonomická situace, ve které se nachází Policie České republiky, je situací, která říká zcela jednoznačně: Nezmění-li se zásadním způsobem struktura, způsob hospodaření policie, potom do tří let to bude - v uvozovkách - státní firma, jejíž příjmy pokryjí mandatorní výdaje a nebude schopná zajistit vlastní reprodukci majetku, se kterým pracuje. A to není věc, kterou jsem si vymyslel. To není věc, která vznikla v uplynulém roce. To je věc, která musela vznikat a vznikala dlouhodobě. A můžeme si položit otázku, zda ten základ byl položen před třemi, čtyřmi, pěti, osmi nebo deseti lety.

Z úst mého předřečníka zde byl ironizován a karikován jeden z deseti pilířů, na nichž je postavena reforma policie, a to je zlepšení pracovních podmínek pro policisty. A tady by mě velmi zajímalo ono srovnání. Přijdete-li v roce 2007 na jakýkoli obecní úřad, na jakýkoli úřad práce, na okresní úřad sociálního zabezpečení, na finanční úřad, tak jste si vědomi toho, že jste v moderních úřadech třetího tisíciletí. Přijdete-li na 99 % policejních služeben, můžete jen hádat, zda se píše rok 1960, 1970 nebo 1980. Kde jsou ty miliardy korun, se kterými hospodařilo Ministerstvo vnitra v minulých letech? Kde jsou ty dobré podmínky pro práci policistů? A to je otázka, na kterou by měl odpovědět z logických důvodů někdo jiný než ministr vnitra, který je ve své funkci něco přes rok. A právě proto, že jsme přesvědčeni, že je potřeba postupovat koncepčně, právě proto, že jsme si jasně řekli, že je nezbytně nutné pro to, aby člověk byl hrdý na svoji práci, aby měl odpovídající technické vybavení, odpovídající pracovní podmínky, tak jako jeden z deseti pilířů, na nichž stojí reforma policie, vznikl projekt P1000.

Vidím, že pracujete s notebooky, předpokládám, že jste on line připojeni, a doporučuji vlídně se usmívajícímu kolegovi Plocovi, zda by se nemohl přelogovat například na webovské stránky www.P1000.cz. Podívá-li se na tyto stránky pan kolega Ploc nebo kdokoliv jiný, velmi dobře zjistí, že projekt P1000 zdaleka není jen - v uvozovkách - o vápnu, maltě, cihlách, cementu, ale že i v rámci toho, že to je součást deseti pilířů, na nichž stojí reforma policie, ucelený a koncepční projekt, jehož cílem není nic jiného, než dát těm lidem slušné pracovní podmínky, kvalitní vybavení a pocit, že pracují ve firmě ve třetím tisíciletí.

Na tento projekt, aby bylo možné ho zrealizovat, jsme vyčlenili speciální prostředky. A ty prostředky pocházejí - a tady spojujeme dvě věci: větší efektivitu fungování Ministerstva vnitra, z toho plynoucí snižování provozních nákladů, z toho plynoucí snižování také personálních nákladů, tak abychom na tento projekt měli dostatek finančních prostředků z vlastních zdrojů; proto jsme se rozhodli pro poměrně rozsáhlý prodej zbytného majetku Ministerstva vnitra. A je to proto, aby majetek, který neslouží nikomu a jenom požírá peníze, bylo možné transformovat ve finance a následně v majetek, který slouží jak policistům, tak také občanům České republiky.

Podívejte se na ty webovské stránky, podívejte se na ten projekt, a pokud zjistíte, že jsme doopravdy rozvrhli celý tento projekt do několika let, že částka, která je na to vyčleněna, včetně evropských prostředků - ale na ty musíte nejdříve vymyslet projekt, na ty musíte vyčlenit vlastní prostředky - dosahuje částky tři a půl miliardy korun. Nevím, opravdu nevím, co je zde ke karikování. Myslím si, že spíš je to o uvědomění si toho, proč až teď. Proč až v roce 2006, 2007 a v letech 2008, 2009 je takovýto projekt realizován?

Tedy www.P1000.cz.

Víte, že tato vláda se rozhodla přistoupit k dalšímu tématu, které je ústředním bodem a je to součástí vládního prohlášení, tedy boj proti korupci, opět koncepčně. Na rozdíl od našich předchůdců jsme se rozhodli vyváženě stavět na třech pilířích - prevenci, průhlednosti, postihu. A všechny tyto pilíře, které jsou obsaženy ve strategii vlády, máte možnost, a jsem přesvědčen, že pokud vám jde o věc, si zkontrolovat, že jsou tam obsaženy v konkrétní podobě, že se nejedná jen o obecná ustanovení a že také ty projekty, o nichž částečně hovořil pan premiér při výčtu toho, co má vláda za úkol, co plní a co neplní, že jsou také plněny.

Na této schůzi jsme projednávali novelu trestního řádu související se vznikem protikorupčního agenta. Tato vláda dosáhla velmi zajímavého projektu, kdy spojuje iniciativu občanů, neziskového sektoru a exekutivy v rámci prevence tohoto druhu kriminality. A to je ona proti korupční linka 199. Je zcela na místě si položit otázku, jestli je to dost. A i když odpovím, že to zdaleka není dost a budeme pokračovat, tak jestli toto je málo při srovnání s tím, co se v této oblasti udělalo v uplynulých osmi letech…? A věřte mi, že se takového srovnání opravdu upřímně nebojím.

Tato vláda si dala za jeden ze základních úkolů dosáhnout také rovnoprávnějšího postavení České republiky v Evropské unii, rovnoprávnějšího postavení občanů České republiky vůči občanům jiných členských zemí Evropské unie. A víte, že po letech přešlapování a váhání a oddalování spuštění tzv. Schengenského informačního systému druhé kategorie to byla tato vláda, která velmi iniciativně v první fázi podpořila, a to na diplomatickém poli, iniciativu Portugalska zvanou SIS one for all. A byla to tato vláda, která dala zelenou tomuto projektu, a díky tvrdé práci týmu nejenom na Ministerstvu vnitra, resortu Ministerstva vnitra, ale i v dalších resortech vznikla strategie. Na základě této strategie byly připraveny zákony. Na základě této strategie byla nakoupena technika. Na základě této strategie byli vyškoleny osoby. Na základě této strategie došlo k reformě služby sizinecké a pohraniční policie na službu cizinecké policie.

Výsledkem tohoto úsilí, které je nepochybně úspěchem nás všech, protože i Poslanecká sněmovna v podobě opozice se podílela aktivně na projednání těch návrhů, které ale někdo musel připravit, je skutečnost, že v noci z 20. na 21. prosince skončí hraniční kontroly na našich hranicích a naši občané budou mít za sebou další krok na cestě k plné rovnoprávnosti vůči občanům tzv. starých členských zemí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP