(15.20 hodin)
Poslanec Jeroným Tejc: Já už skutečně nechci zdržovat, ale když se vracíme k minulosti, kdo co neudělal, já si velmi pamatuji na slova, doufám, že budu přesný, současného čestného předsedy ODS, tehdejšího premiéra, který říkal: Ekonomové musí utéci právníkům. To jsou počátky toho, co musíme teď, nyní, všichni napravovat v právním státě. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní vystoupí pan ministr Langer. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr vnitra ČR Ivan Langer Vážený pane předsedo, pane premiére, kolegyně a kolegové, je právem opozice vyvolat hlasování o vyslovení nedůvěry. Je povinností vlády být kdykoliv v průběhu volebního období schopna skládat účty z toho, co dělá. Současně také platí, že rozumný člověk ví, co je možné změnit hned, co během roku a na co potřebujete let několik. A ještě rozumnější člověk ví, že k tomu, aby mohl získat objektivní závěr o tom, jak věci ve skutečnosti jsou, musí udělat srovnání. A myslím si, že srovnání i v resortu Ministerstva vnitra je třeba udělat a já jsem současně připraven kdykoliv. A jsem rád svým způsobem za to, že probíhá toto hlasování nebo projednávání tohoto bodu, skládat účty.
Na jedné straně je zde nepochybně dvoumandátové vládnutí vlád za účasti sociální demokracie, tedy osm let, kdy vládě v ČR dominovala Česká strana sociálně demokratická, tedy osm let, a na straně druhé je to de facto necelý rok této koaliční vlády. A myslím si, že je důležité pro to, abychom udělali objektivní závěr, nepominout tedy tento časový faktor: osm celých let - rok jeden necelý! To je první věc, kterou jsem chtěl říct na úvod.
Druhou věcí je moje otázka a moje přání, abychom byli schopni, chceme-li tedy srovnávat a říkat, jak jsou věci - a nečekám z úst opozice prakticky nic jiného než kritiku vlády, a v parlamentní demokracii je to přirozený jev - říci si, co je symbolem těch dvou období např. v resortu Ministerstva vnitra, co je tedy symbolem osmi let, kdy funkci ministra vnitra, nepletu-li se, za sociální demokracii vykonávali tři ministři vnitra, a co je symbolem necelého roku koaličního vládnutí na Ministerstvu vnitra nyní. A velmi bych prosil, je-li vyslovován kritický soud, aby z těch samých úst, pokud možno od toho samého řečníka, zazněly výsledky práce a zhodnocení toho, co se tedy za osm let v resortu Ministerstva vnitra odehrálo a co bychom si mohli spojit s těmi osmi lety. Velmi rád takovéto zhodnocení vyslechnu, protože nechci zde působit velmi jednoduchou rétorikou a říkat: ale toto všechno špatně a my dobře. Řekněte to dobré, co je za vámi za osm let v resortu Ministerstva vnitra, já vám řeknu, já budu skládat účty za to, co je za námi za rok.
Když jsme přišli na Ministerstvo vnitra, řekli jsme, že chceme od prvopočátku provést a zrealizovat celou řadu auditů, které by měly vést k tomu, co chceme od prvopočátku - proměnit Ministerstvo vnitra z ministerstva policie v ministerstvo vnitřních věcí, rovnovážně rozložit působnost na dva základní pilíře: veřejná správa a oblast vnitřní bezpečnosti.
Provedli jsme celou řadu auditů, jejichž výsledkem je jednodušší struktura Ministerstva vnitra a jejichž výsledkem je fakt, že do konce roku 2007 z vlastního ministerstva odchází 12 % zaměstnanců. Minus 12 %! Ale to není cíl, to je jen prostředek k tomu, abychom byli schopni mj. respektovat restrikce dané státním rozpočtem a nutností šetřit, když se v minulosti nešetřilo, ale současně s touto restrikcí dát jasnou motivaci i těm, kteří zůstávají. Na rozdíl od jiných resortů zřejmě, na Ministerstvu vnitra přes plánovaný nárůst mzdových prostředků o 1,5 % v roce příštím, porostou platy o 7 %. Řekněte mi, co na této změně je špatného, neřeknete-li přímo, že to je změna dobrá!
Dodávám současně, že tím strukturální změny, personální změny vedoucí k větší efektivitě úřadu nekončí a stejnou ambici máme i v roce 2008, a to je dotažení změny struktury a personálních auditů na Ministerstvu vnitra v oblasti informatiky a současně také organizací, které jsou zřizovány Ministerstvem vnitra, ať již je to Zařízení služeb Ministerstva vnitra, kde se doopravdy nedomnívám, na rozdíl možná od mých předchůdců, že Ministerstvo vnitra má mít svoji cukrárnu; na rozdíl od svých předchůdců se doopravdy nedomnívám, že máme šít sedla a brašny - jezdecká sedla, aby bylo jasno; na rozdíl od svých předchůdců se skutečně nedomnívám, že Ministerstvo vnitra má mít tak rozsáhlý bytový fond, a že je cesta prodat tyto byty a tyto nemovitosti těm, kteří v těch bytech bydlí; na rozdíl od svých předchůdců se nedomnívám, že doopravdy potřebujeme ty desítky, ne-li stovky zbytečných budov, které neslouží nikomu a jenom spotřebovávají energii a personální náklady, které by mohly být určeny úplně někam jinam.
O tom jsou změny, které proběhly v rámci samotného resortu, v rámci vlastního Ministerstva vnitra, a změny, které budou probíhat i nadále. Jsem připraven čelit kritice za to, v čem tyto změny jsou změnami špatnými a v čem původní stav, který měníme, byl lepší.
Hovořil-li jsem o dvou pilířích, tedy veřejná správa a oblast vnitřní bezpečnosti, velmi dobře víte, že jsme přišli s úplně novým pojetím eGovernmentu v ČR a ve veřejné správě. I zde si položme otázku, zda jsme přesvědčeni, že miliardy, a zdůrazňuji, miliardy korun z peněz daňových poplatků, jež byly investovány do informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě, přinesly očekávaný efekt! A velmi prosím o to, abych zde byl přesvědčen, a já jsem k tomu otevřen, přesvědčen, co je symbolem eGovernmentu za uplynulých osm let, kdy ve vládě dominovala Česká strana sociálně demokratická, ve srovnání s tím, co je symbolem eGovernmentu za uplynulý rok.
My jsme přišli s pojetím Egona, tedy propojeného koncepčního pojetí eGovernmentu složeného z několika klíčových projektů. Je to projekt Czech Point, komunikační infrastruktura veřejné správy, zákon o eGovernmentu a zákon o základních registrech. Máme za sebou projekt jednotné komunikační infrastruktury veřejné správy. Mohu říct, že toto jednotné pojetí komunikační infrastruktury přineslo v úvodním roce, kdy primárně nebyly cílem jen úspory v nákladech, ale zejména audit a zjištění, v jakém stavu komunikační infrastruktura v ČR je, tak již v prvním roce na základě velkého tendru, z něhož vzešli tři poskytovatelé v rámci rámcové smlouvy, jsme dosáhli v některých případech pětiprocentních, v některých případech až sedmiprocentních úspor. Současně také víme, že je asi zbytečné, aby na jeden úřad existovalo tři, čtyři, pět přípojek v situaci, kdy stačí dostatečně jedna.
***