(10.50 hodin)
(pokračuje Seďa)

Místní přeprava naší jednotky či zajištění případné evakuace v případě zhoršení bezpečnostní situace v provincii budou v příštím roce zajišťovány vrtulníky našich koaličních partnerů z letiště v Kábulu, protože vláda nebyla schopna zajistit v odpovídajícím čase modernizaci pěti vrtulníků Mi-171Š pro potřeby našich zahraničních misí. Chci zdůraznit, že zodpovědností současné vlády je zajištění aktivní a pasivní bezpečnosti českých vojáků a připravenost projektů k podpoře humanitární pomoci a k rekonstrukci země tak, aby cíl mise byl naplněn.

Z pohledu Severoatlantické aliance i zahraniční politiky České republiky je důležitý úspěch mise, pomoc českých projektů pro zkvalitnění infrastruktury a života místních obyvatel a především zajištění bezpečnosti Afghánců. A při rozhodování o vyslání našich vojáků si musíme být vědomi, že tento úkol bude úkolem dlouhodobým. Je opravdu důležité se ptát naší vlády, zda vynaložené finanční prostředky na zajištění mise v roce 2008 odpovídají množství prostředků na projekty pro rekonstrukci a pomoc. Ptám se: Opravdu jsou připraveny projekty rychlého dopadu a dlouhodobé projekty tak, aby zajistily úkoly a cíle této zahraniční mise? A je schopna naše armáda zajistit naplněnost rotací vojenských jednotek v průběhu celého plánovaného působení v provincii Lógar? (Hluk v sále.)

Vážený pane předsedo vlády, vážené kolegyně a kolegové, jsem přesvědčen, že si všichni uvědomujeme svoji spoluzodpovědnost za naše následující rozhodnutí k působení sil a prostředků Armády České republiky v zahraničních operacích v roce 2008. Je zřejmé, že převzetí vedoucí role v provinčním rekonstrukčním týmu má svá rizika, tak jako má svá rizika nezapojení se České republiky do obnovy Afghánistánu.

Z mého pohledu chápu souhlas s převzetím provinčního rekonstrukčního týmu v rámci mise ISAF jako závazek vlády České republiky, že mise splní své úkoly a cíle s touto misí spojené. Na druhou stranu vláda musí chápat případný souhlas Poslanecké sněmovny za toliko podmíněný souhlas, souhlas, který bude revidován v případě, že naše mise v Afghánistánu nebude úspěšná a nesplní v příštím roce své deklarované úkoly a cíle.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Hamáčka a mám tady ještě Zdeňka Jičínského, Jiřího Paroubka a Václava Exnera. Teď pan poslanec Hamáček.

 

Poslanec Jan Hamáček: Vážený pane místopředsedo, pane premiére, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně a krátce vystoupil k předloženému tisku. Ten materiál řeší nasazení našich sil v zahraničí na rok 2008. Co bohužel neřeší, je výhled na roky následující. A já si myslím, že to je otázka základní, protože každé rozšíření naší působnosti v zahraničí, každé vyslání další nové jednotky není věcí izolovanou, časově omezenou na jeden rok. Každé takovéto vyslání předpokládá nový závazek a já myslím, že Poslanecká sněmovna by měla vědět, jaké jsou ty závazky, které na sebe přebíráme i pro léta následující, ať je to tedy vysílání nových jednotek, jako je PRT Lógar, ale současně by materiál měl zohlednit to, o čem zde již mluvil kolega Zaorálek, a to jsou ty závazky, které nás čekají, závazky z minulosti, např. jako je ta deklarovaná battlegroup Evropské unie na rok 2009. To, že jsme se zavázali postavit battlegroup na rok 2009, samozřejmě neznamená, že někam budeme nutně vysílat 1200 vojáků, nicméně ti vojáci musejí být připraveni, musí být připravena logistická podpora pro případnou misi. Jenom pro informaci, jedná se o 1200 vojáků na šest měsíců bez rotace, což je logisticky velmi náročné. A tyto závazky podle mého názoru je potřeba zohlednit a materiál by je měl brát v úvahu.

Pokud mám mluvit detailně o jednotlivých misích, tak co se týká Kosova, tam se asi všichni shodneme, že ta mise je v pořádku. Je to dlouhodobá priorita české zahraniční politiky. Já jsem měl možnost několikrát navštívit základnu v Šajkovaci. Ti naši vojáci tam odvádějí vynikající práci, jsou velmi respektováni místním obyvatelstvem a je dobře, že tam naše přítomnost zůstane zachována, nicméně asi nelze úplně vyloučit nebo zapomenout na to, že situace v Kosovu je problematická a v budoucnu si možná může vyžádat nějaké intenzivnější nasazení.

Co se týká Iráku, myslím, že to je rovněž krok správným směrem, protože ta mise se do jisté míry vyčerpala. Naši vojáci tam sloužili jako strážní jednotka a nemyslím si, že to je úplně smysluplné využití. Tudíž to stahování je cesta dobrým směrem. Já jenom dost dobře nechápu, jakou náplň práce bude mít těch dvacet instruktorů. Možná by bylo dobré, kdyby to paní ministryně ještě objasnila. Já jsem z neoficiálních informací slyšel, že to jsou snad instruktoři pro tankové vojsko. Nevím, jestli tankové vojsko je zrovna prioritou Irácké národní armády, zda by nebylo smysluplnější cvičit jejich policejní složky, nicméně to je spíše pod čarou. (V sále je silný hluk.)

Co mě velmi těší, je to, že Ministerstvo obrany se rozhodlo zapojit do mise Evropské unie v Čadu, protože si myslím, že je velmi důležité, aby nově se rodící kapacita Evropské unie v rámci obranné politiky byla podporována z jednotlivých členských států, a i když mluvíme jenom o třech vojácích, tak je to dobrý základ a věřím, že i do budoucna bude v plánování Ministerstva obrany ten koncept evropské obrany hrát důležitou roli.

To, co je nejvíce kontroverzní, je zřejmě nasazení v Afghánistánu. Ten koncept provinčního rekonstrukčního týmu je podle mého názoru potvrzením toho, co sociální demokracie říkala již dlouho, a to je to, že situace v Afghánistánu nemá pouze vojenské řešení a že je potřeba zapojit civilní komponent do celé té záležitosti. Provinční rekonstrukční tým je právě odpovědí na toto volání a řeší to tu problematiku zapojení civilního komponentu.

Nicméně materiál nesplňuje druhou deklarovanou ambici Armády České republiky, a to je to, že bychom měli koncentrovat naše jednotky v Afghánistánu. Pokud se podíváme na budoucí rozmístění, tak tam se v podstatě změnilo jenom to, že jsme přesunuli vojáky z Fajzábádu do Lógaru a ostatní jednotky zůstávají roztroušeny tak jako doposud, a tudíž deklarovaná snaha o koncentraci se z toho nějak vytrácí. A to souvisí i s tím, že z informací, které jsou k dispozici, vyplývá, že ten počet, který máme dnes v materiálu, těch 415 osob, nemusí být konečný. Tady…

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Vidíte, pan poslanec myslím oprávněně žádá, aby ve sněmovně nemluvili ti, kteří se nevyjadřují k tématu. (Předsedající zvoní.) Takže prosím, abyste poslouchali debatu o zahraničních misích a jiným tématům se prosím věnujte mimo sněmovnu. (Znovu zvoní.) Ještě jednou apeluji na všechny.

 

Poslanec Jan Hamáček: Děkuji, pane místopředsedo. Materiál naznačuje, že ten počet nemusí být konečný, mluví se o nějakém dalším možném vyslání jednotek do operace Trvalá svoboda, potažmo se mluví o tom, že bychom měli podporovat Holanďany v Uruzgánu. To znamená asi by stálo za to, aby nás Ministerstvo obrany před tím rozhodováním seznámilo s tím - za prvé - jaký je konečný stav na příští rok, který očekává, že budeme mít nasazen v Afghánistánu. A za druhé: Afghánistán je velmi složitá debata i v rámci aliance a já předpokládám, že na summitu v Bukurešti se povede debata o tom, jak dál v Afghánistánu a co vlastně chceme od té mise. Mě by docela zajímalo, jaká je pozice Ministerstva obrany a jaký je ten konečný stav a jaká jsou naše očekávání od našeho angažmá v Afghánistánu.

O té disproporci mezi civilní a vojenskou částí zde bylo hovořeno. Je to trochu paradox, že na to, abychom Afgháncům dodali jednu korunu na rozvojové pomoci, tak nás to stojí deset korun na té ochraně. Já samozřejmě nechci plédovat pro to, abychom snižovali bezpečnost zajištění toho PRT, nicméně asi by stálo za to uvážit, zda když už tedy podnikáme takovéto masivní nasazení, jestli by nebylo možné či rozumné navýšit ty peníze, které se ve finále k Afgháncům dostanou.

Závěrem. Ten materiál, jak jsem demonstroval, samozřejmě vzbuzuje jisté otázky. Věřím, že na řadu z nich paní ministryně ještě odpoví, na jednu stranu. Na druhou stranu staví do jisté míry opozici před hotovou věc, protože tak jak je to navrženo, my velmi dobře víme, že v případě, že bychom hlasovali proti některé z navržených misí, neznamená to, že by se ta mise redukovala, ale znamenalo by to, že by se musela zrušit celá, a to je samozřejmě věc, která je pro zodpovědnou opozici problematická. Tudíž samozřejmě k materiálu mohu mít výhrady, mohu mít výhrady i k prioritám Ministerstva obrany, nicméně já za sebe říkám, že ten materiál podpořím, protože je to výraz jisté kontinuity české zahraniční politiky. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP