(15.00 hodin)
(pokračuje Topolánek)

Nicméně pokud bychom to chtěli dát do kontextu - já jsem opravdu hrdý na to, že jsme za celou dobu při vyjednávání o našem nestálém členství v Radě bezpečnosti ani jednou neuhnuli ze své euroatlantické, evropské a také lidskoprávní orientace. Takže já se za ten výsledek nestydím. Ivo Sanaderovi jsem poblahopřál nejenom k jejich vítězství do Rady bezpečnosti, ale také k vítězství ve volbách, které probíhaly právě tento víkend.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tím končí tato interpelace. Dalším interpelujícím bude opět poslanec ODS - Radim Chytka, kterého zajímá reforma justice. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážený pane premiére, vážené dámy a pánové, je veřejným tajemstvím, že počet soudců na počet obyvatel u nás v České republice je číslo poměrně vysoké. Dalo by se říci, že v této statistice se nacházíme na pomyslné celosvětové špičce. Ovšem když se podíváme na justici jakožto na celek, tak kdybychom měli hodnotit justici jako celek, podle mého se spíš nacházíme v celosvětovém šedivém průměru.

Podle mého názoru osmnáct let po revoluci má justice stále dva hlavní problémy. Jsou to za prvé délka soudního řízení a za druhé právní jistota občanů. U délky soudního řízení se určitě všichni shodneme, že pokud je někdo odsouzen za trestný čin pět, šest, sedm, nebo dokonce i více let po spáchání tohoto trestného činu, pak i kdyby ten trest byl sebespravedlnější, už se určitě mine účinkem. Co se týká právní jistoty občanů, domnívám se, že občané mají právo, pokud je v obdobné kauze rozhodováno u soudů například v Brně, v Pardubicích, v Jihlavě, v Hradci Králové, očekávat, že soud v obdobných kauzách rozhodne stejně.

Vážený pane premiére, z útržků z médií jsem se dozvěděl, že vláda snad připravuje reformu justice. I když jsem jakožto poslanec pečlivým čtenářem denního tisku, nebyl jsem schopen z těchto útržků slepit, zda tomu tak opravdu je, či nikoli, a pokud tomu tak je, co je obsahem reformy justice. A proto využívám této interpelace, abych se vás na tuto otázku zeptal, a děkuji vám za odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan premiér má pět minut na reformu justice.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Kdybych uměl mávnout kouzelným proutkem a těch pět minut by stačilo na to, aby se ta reforma provedla, bylo by to nádherné. Bude nám to společně trvat o něco déle.

Já jsem jednou prohlásil, že bych slovo reforma zakázal, poněvadž když řeknete reforma, tak si každý představí zhoršení stavu. U justice, a to máte, pane kolego, pravdu, už nám nezlepší ten stav počet soudců. Jenom Slovinsko, Srbsko, Chorvatsko a Andorra mají větší počet soudců na 100 tisíc obyvatel, než máme my. Dokonce analýzy ukazují, že nám nepomůže ani výraznější navyšování finančních zdrojů do justice, takový ten pozvolný vývoj do roku 2006 se radikálně zvýšil v roce 2007 o jeden a půl miliardy, v roce 2008 to bude o další 2,2 miliardy více. Ale ono to ten problém neřeší.

K tomu, že procesy trvají dlouho, k tomu, že ten justiční systém je složitý, přibývá ještě problém, který je čím dál tím vážnější, a to je velmi komplikovaná komunikace se soudy. My jsme s Jiřím Pospíšilem představovali, a je to interpelace spíš na něj, jakým způsobem by ta reforma měla kráčet, a samozřejmě v celé té části legislativní budeme potřebovat vaši součinnost. A já doufám, že se na tom shodneme.

Ten systém je založen na zvýšení rychlosti, komfortu a transparentnosti celého justičního procesu. My jsme rozdělili ty reformní kroky do tří hlavních oblastí. Jedna souvisí s rychlostí, komfortem i transparencí obecně, a to je elektronizace justice. Nevím, kdo z vás zaznamenal, že jsme začali zkoušet na některých soudech takzvanou e-podatelnu, což je princip jednoduchého podání, elektronického podání, jednoduché žaloby, jednoduchého oznámení. Samozřejmě, že v legislativní části, v legislativním aspektu celé té reformy, nás čeká opravdu velká práce. Budeme muset změnit jak procesní předpisy, tak kodexy, tak profesní legislativu a celou řadu dalších zákonů, což by mělo vést ke zrychlení, zjednodušení, zpřehlednění. Všichni ta slova už umíme a všichni ministři spravedlnosti to slibovali.

Zákony, které budu jmenovat, jsou buď připraveny, nebo jsou již projednávány, nebo máme maximálně rok na to, abychom je předložili. Z hlediska procesních předpisů je to občanský soudní řád, trestní řád - tady je třeba říci, že bylo provedeno určité otevření té diskuse a některé připomínky občanů, kteří se účastnili té diskuse elektronicky, byly dokonce zapracovány. Notářský a exekuční řád, zákon o mediacích jako průlomová záležitost, snížení toho nápadu trestné činnosti, kterou soudci musí řešit právě pomocí mediace. Kodexy - jako je trestní zákoník, občanský zákoník, obchodní zákoník. Já doufám, že v příštím roce budeme mít možnost občanský a obchodní zákoník, které byly v podstatě napsány, vidět i ve Sněmovně a řádně o nich jednat. A samozřejmě profesní legislativa - tady poměrně průlomově zákon o soudech a soudcích, odvolávání soudních funkcionářů, určitý laický prvek v kárných senátech, konečně realizace práce v minitýmech a celá řada dalších aspektů toho celého reformního úsilí.

Já chci za Jiřího Pospíšila říci - a já jsem byl dotazován nedávno, jestli Ondřej Liška není moc mladý pro svou funkci. Myslím, že na Jiřím Pospíšilovi, kterého jsem si vybral v jeho 27 letech, v jeho necelých 31 letech je vidět, že je schopen připravit takový typ reformy, je schopen přesvědčit hlavní justiční funkcionáře ze všech oblastí a vyvolal takový respekt, že jsou ochotni se o celém systému těchto reformních kroků nejenom bavit, ale společně s námi jej i realizovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se pana poslance Chytky, jestli ještě bude pokračovat. Prosím.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážený pane premiére, z těch hlavních právních kodexů jste jmenoval trestní zákon. Nevím, jestli všichni víme, že máme platný trestní zákon z roku 1961. Po revoluci jsme neudělali nic jiného, než že jsme vyškrtli pár paragrafů o rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, což byl tehdy nejvážnější trestný čin, daleko hrůznější než krádež, loupež, málem horší než zabití či vražda. Ale ani v minulém období se nám tento trestní zákon nepovedlo rekodifikovat.

Táži se, jestli je práce na tomto kodexu již uzavřena, kdy nám jej vláda pošle do Poslanecké sněmovny, a hlavně, zda občané budou mít taktéž možnost se seznámit s paragrafovaným zněním tohoto základního právního kodexu a budou moci uplatnit své připomínky. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane premiére, poradíte si s tím? Prosím.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já už jsem to naznačil v tom minulém vystoupení. U trestního zákoníku to platí také. My jsme trochu váhali s tím krokem, otevřít veřejné diskusi trestní zákoník, protože je to trochu riskantní a člověk potom velmi složitě odstraňuje z množství těch připomínek ty balastní a ty, které jsou závažné. Mohu vás ubezpečit, už jsem to naznačil, že některé z těch občanských připomínek byly nakonec do trestního zákoníku implementovány. Je připraven, půjde do vlády, budeme se jím zabývat. Doufám, že se nám podaří na rozdíl od toho minulého funkčního období, kdy víceméně prošel spíš, nebo neprošel shodou nešťastných náhod, že se nám podaří ho prosadit. Protože je to moderní norma a je na ní pracováno velmi dlouhou dobu.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Můžeme pokročit k další interpelaci. To je interpelace pana poslance Zdeňka Maršíčka ve věci úniku informací. Prosím, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP