(11.20 hodin)
(pokračuje Němcová)
Nyní budeme hlasovat o návrhu na prodloužení projednávání této materie ve výborech o 20 dnů.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 90 a tážu se, kdo je pro návrh na prodloužení o 20 dnů. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 90, přítomno 160, pro 71, proti 43. Tento návrh přijat nebyl.
Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výborům hospodářskému, ústavněprávnímu a rozpočtovému a jeho lhůta k projednání nebyla změněna. Tím končí projednávání bodu číslo 22, sněmovního tisku 359. Končím s poděkováním jak panu ministrovi, tak také panu zpravodaji, ovšem tato dvojice nás bude provázet i dalším tiskem.
Tímto tiskem je bod
23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o přeměnách obchodních společností a družstev
/sněmovní tisk 360/ - prvé čtení
O úvodní slovo žádám ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, paní předsedající. Já budu velmi stručný. Jak už se zmínil pan poslanec Kala, jde o doprovodný zákon, který doprovází zákon o přeměnách obchodních společností a v zásadě mění více než dvacet platných právních předpisů a v zásadě umožňuje to, aby bylo možno nový zákon o přeměnách obchodních společností implementovat do českého právního řádu a pak jej aplikovat. Takže je to v zásadě doprovodný zákon k tomu, o čem jsme hovořili.
Žádám vás tedy, abyste propustili do dalšího čtení - z logiky věci, když jste propustili zákon předchozí - i tento návrh zákona, protože jde o technické novely, které, jak jsem řekl, umožní aplikaci zákona, který byl předjednán v předchozí debatě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím o slovo zpravodaje k tomuto tisku, pana poslance Jaroslava Plachého.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, také já budu velmi stručný. Přijetí zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, sněmovní tisk 360, je nezbytně nutné pro implementaci 10. směrnice do našeho právního řádu. Doporučuji proto Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky propustit sněmovní tisk 360 do druhého čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám. O slovo se hlásí pan kolega Kala. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, já už se nebudu dále vyjadřovat. Lhůta u tisku 359 prodloužena nebyla. Bylo by nelogické, abych navrhoval, aby byla prodloužena u tohoto tisku. Nicméně bych chtěl všechny důrazně požádat, aby přikázali tento tisk k projednání rozpočtovému výboru, protože se skutečně dotýká problematiky, která spíše patří rozpočtovému výboru než například hospodářskému výboru.
Opakuji svůj návrh - přikázat rozpočtovému výboru a ústavněprávnímu výboru. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy k tomuto tisku. Takovou přihlášku nevidím, proto obecnou rozpravu končím.
Zeptám se na případná závěrečná slova pana ministra či pana zpravodaje. Není třeba nyní vystoupit, proto se můžeme věnovat návrhům na přikázání, které zazněly.
Organizační výbor navrhuje, aby tento tisk projednal výbor hospodářský, pan poslanec Kala doplňuje výbor ústavněprávní a výbor rozpočtový.
Nejprve tedy rozhodneme o přikázání výboru hospodářskému.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 91 a tážu se, kdo souhlasí s přikázáním hospodářskému výboru. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 91, přítomno 159, pro 136, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní rozhodneme o přikázání výboru ústavně právnímu.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 92. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 92, přítomno 159, pro 125, proti 4. Tento návrh byl přijat.
Nyní tedy je na řadě výbor rozpočtový.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 93 a ptám se, kdo souhlasí s přikázáním rozpočtovému výboru. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 93, přítomno 159, pro 99, proti 13. Také tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru hospodářskému, ústavněprávnímu a rozpočtovému. Tím jsme se vyrovnali v prvním čtení s tímto vládním návrhem zákona, tedy s bodem číslo 23, sněmovním tiskem 360. Děkuji panu zpravodaji. Pan ministr ještě zůstane k bodu dalšímu.
Dalším bodem je bod
39.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Protokol mezi Českou republikou a Ukrajinou,
kterým se mění Smlouva mezi Českou republikou a Ukrajinou
o právní pomoci v občanských věcech, podepsaná 28. května 2001 v Kyjevě
/sněmovní tisk 343/ - prvé čtení
Požádám opět o slovo ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila. Vás, dámy a pánové, žádám o to, abychom panu ministrovi věnovali veškerou svou pozornost, nebo opustili jednací sál.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji, paní předsedající. Já chci také poprosit o pozornost, protože jde o velmi závažnou a důležitou mezinárodní smlouvu. Většinou zde projednáváme mezinárodní smlouvy takříkajíc trochu na okraji zájmu, ale věřte, že tento Protokol mezi Českou republikou a Ukrajinou je z pohledu problematiky dětí v České republice velmi důležitou materií, a já osobně považuji za jeden z velkých úspěchů vlády, že se podařilo sjednat tento dodatek k mezinárodní Smlouvě mezi Českou republikou a Ukrajinou o právní pomoci v občanských věcech. Věřte, dámy a pánové, že tento dodatek, pokud jej přijmeme, bude mít v praxi velký vliv na osudy desítek a desítek dětí. (V sále je velký hluk.)
O co jde? Velmi stručně. Jde o to, že dosud se Ministerstvo spravedlnosti a české soudy a obecně orgány péče o děti potýkají s problémy, co s dětmi na území České republiky, které mají ukrajinské občanství a které z nějakého důvodu nevychovávají jejich ukrajinští rodiče. Jde o případy, které vůbec nejsou výjimečné. Ukrajinská matka porodí dítě na území České republiky, dítě opustí, dítě pak je umístěno do ústavu v České republice, a věřte nebo ne, podle dosavadní mezinárodní smlouvy jen velmi obtížně může rozhodovat soud o jeho osvojení, protože v zásadě musí rozhodovat soud, který je příslušný podle občanství dítěte, to znamená rozhoduje soud na Ukrajině.
Asi si dovedete představit, jak dlouho trvá takovéto jednání, když dítě je umístěno v českém ústavu a rozhoduje o něm soud kdesi na Ukrajině. Právě proto jsme se nakonec po dlouhých jednáních domluvili s Ukrajinskou republikou na změnách pravidel příslušnosti soudů, které rozhodují o výchově a výživě a jiných jednáních, kdy se upravuje statut nezletilého dítěte, a to u dětí, které mají ukrajinské občanství.
Chci říci, že jsme v tomto směru vedli nelehká jednání, protože -
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane ministře. Já ještě jednou žádám všechny, aby zaujali místa ve svých lavicích a věnovali pozornost bodu, který projednáváme.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Chci říci, že ta jednání vůbec nebyla jednoduchá, protože se tak trochu upouští od principu, že rozhoduje o osudu občana orgán jeho domovského státu. Chci tímto vyjádřit i velké poděkování ukrajinské straně, která byla ochotna ustoupit od tohoto principu v zájmu dětí, které se nacházejí v dětských domovech na území České republiky anebo ve smíšených manželstvích, to znamená Čech - Ukrajinka, nebo Ukrajinec - Češka, mají dítě, které je s ukrajinským občanstvím, a ten český občan, náhradní rodič, je chce adoptovat.
***