(18.30 hodin)
(pokračuje Říman)
To je jedna poznámka. Druhá poznámka - prokazování praxe.
Není pravda, že se kompletně ruší prokazování praxe. Ruší se tam, kde ten dotyčný prokáže, že má příslušné vzdělání v oboru. To znamená, jestliže kadeřnice má výuční list jako kadeřnice, už nemusí mít praxi. Jestliže někdo, kdo nemá výuční list jako kadeřnice, chce jako kadeřnice pracovat, i nadále musí prokázat poměrně dlouhou praxi. Je to i tlak na to, aby naše učební obory a střední školy odborného zaměření fungovaly a produkovaly takové absolventy, kteří za ty tři nebo čtyři nebo kolik roků budou schopni ten svůj obor dělat. Jde o to, aby výukové programy byly prostě v souladu s tím, co děti nebo mladí lidé, kteří vyjdou ze školy, mají umět, aby lidi uměli v praxi dělat to, co skutečně mají umět. Je paradoxní, že kadeřnice, ať u toho zůstanu, která má výuční list a vyjde ze svého učebního oboru, může pracovat jako kadeřnice, může vám nebo mně ostříhat hlavu jako zaměstnanec, nemůže vám ale ostříhat hlavu jako osoba samostatně výdělečně činná. To je věc, kterou bych chtěl uvést na pravou míru. Jde o vzdělání. Ten, kdo nemá vzdělání, musí prokázat praxi nebo musí mít rekvalifikaci a ještě praxi a tak dále.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Martinu Římanovi. Hovořit bude pan poslanec Jiří Hanuš.
Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom pár poznámek bych si dovolil uvést na vlastním příkladě.
Myslím si, že je nutná změna a že bych jenom uvítal, kdyby byla pravda všechno to, co nám tady pan ministr říkal. Já jsem totiž vyučen v oboru kovář a podkovář. Mám dokonce státní zkoušku z podkovářství. Mám střední školu technického směru, Vysokou školu zemědělskou, fakultu mechanizace, specializaci opravy a servis vozidel, následně postgraduál provozní spolehlivost techniky. Řemeslo jsem chvíli dělal, také jsem takzvaně melouchařil a tak dále. A jaké bylo mé překvapení, když se na mě obrátil asi před třemi roky člověk, který chtěl, abych mu dělal odborné vedení z pohledu zákona živnostenského. Tak jsem samozřejmě s tím zajel na příslušný živnostenský úřad, doložil jsem všechny věci, včetně praxe atd. A on mi říkal: No, kdyby chtěl dělat umělecké kovářství, tak nepotřebuje nic. To je volná živnost. Protože chce dělat kovařinu klasickou, tak musí mít všechny tyto náležitosti. Nevím, jaký v tom je rozdíl. Já ho osobně vidím. Když se podívám na některé ty umělecké - jakoby umělecké - kováře, tak během deseti minut vidím, jestli se ten člověk v tomto oboru vyučil, nebo do oboru jenom fušuje.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hanušovi. Pan poslanec Urban.
Poslanec Milan Urban: Dovolte mi ještě tři poznámky. Já jsem tady říkal, že v podnikatelském prostředí má svoji hodnotu předvídatelnost. Myslím si, že s tím souvisí i stabilita.
A v tom, co říkám, chci navázat na poznámku číslo 2. Nepočítejte s tím, vládo, že my vám budeme pomáhat porazit ty cechy, porazit tu Hospodářskou komoru. My jsme připraveni na diskusi, která bude znamenat případné zkvalitnění živnostenského zákona a zjednodušení podnikatelského prostředí. Ale válku s těmi cechy nepovedeme, protože si jejich názoru vážíme. A cechy v mnohém mohou mít, a také mají, pravdu.
Poznámka poslední, kterou jsem neřekl v tom svém úvodním slově. Zdá se mi, že je více státu, ne méně státu, v tom návrhu novely živnostenského zákona. Já tam totiž nevidím ta centrální registrační místa ve spolupráci s Hospodářskou komorou, tedy jejich informačními místy. Já tam nevidím ten přesun části kompetencí státu na Hospodářskou komoru. Já tam nevidím to elektronické propojení státních institucí prostřednictvím právě těch centrálních registračních míst. Já tam tedy nevidím to, že bude obíhat elektronická informace prostřednictvím těchto míst, a ne ten podnikatelský subjekt. Ten podnikatelský subjekt bude pořád obíhat podle toho vašeho návrhu. Možná o jeden papír méně. Ale já bych si přál, aby došel na jedno místo a z tohoto místa vyřídil všechno, co je potřeba vyřídit se státem. K tomu byla zřízena centrální registrační místa, k tomu se vedla diskuse, že se na tato místa připojí informační místa Hospodářské komory a že část těchto pravomocí získá Hospodářská komora. Jestli mohu konstatovat v této chvíli, že tento návrh nejde tímto směrem, tak se jistě nemýlím. A proto říkám, že tento návrh není méně státu, ale více státu. Tedy je v rozporu s tím základním, co vy neustále tvrdíte.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Urbanovi. Pokud se nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu končím. Ano. Hlásí se paní poslankyně Čurdová. Omlouvám se, že jsem ji přehlédl. A rozprava pokračuje.
Poslankyně Anna Čurdová: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi jenom asi několik málo šťouravých vět k tomuto zákonu.
Nejprve bych chtěla reagovat na pana ministra Římana a chtěla bych ho požádat o to, aby v nejbližší době navštívil nějaké pražské kadeřnictví, které skutečně poskytuje kvalitní služby, aby se dozvěděl stanovisko tam pracujících kadeřnic a názor na to, co tady říkal a co prezentoval. Já bych opravdu byla ráda, aby to, co tady říkal, jednou fungovalo v praxi.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Navrhujete to ve formě usnesení, paní poslankyně?
Poslankyně Anna Čurdová: (Otázka zůstala bez odpovědi.) A nevidím důvod, proč mám mezi dveřmi od odborníků na svoji praxi dostávat vynadáno já, která nejsem autorem této předlohy. To opravdu ne. Nechť si každý nese zodpovědnost za své návrhy!
Ta druhá část - a proto bych také potom chtěla, aby návrh zákona byl přikázán sociálnímu výboru - se dotýká změn, které se týkají živností péče o děti do tří let. Tento návrh zákona totiž v podstatě stanovuje soukromé zařízení pouze do dvou let, to znamená komplikuje situaci těm, kteří v tuto chvíli mají živnost, která povoluje péči na děti do tří let. Já bych se tedy chtěla zeptat prostřednictvím pana předsedajícího buďto vás, pane ministře, nebo pana ministra Nečase, jak to tedy bude: jestli ti, kteří v tuto chvíli podle zákona už mají živnostenské listy na péči o děti do tří let, budou moci pokračovat dál, nebo jestli budou muset měnit živnost. Protože podle tohoto živnostenského zákona tato živnost bude pouze pro péči o děti do dvou let. Tam nemáte uvedenou žádnou výjimku. Navíc neexistuje žádná spojka mezi těmito zařízeními, která poskytují péči, a obecními nebo městskými, eventuálně jinými typy zařízení, kterými jsou mateřské školy.
Docela by mě tedy zajímalo, jakým způsobem tyto věci budou řešeny. A zároveň tedy ještě jednou žádám, aby návrh zákona byl přikázán sociálnímu výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: O slovo se přihlásil pan ministr Říman. Po něm pan ministr Langer.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji. Obecně platí, že tam, kde dochází ke změně, to znamená ke sloučení živností, k překvalifikování živnosti z jedné regulované do jiné atd., ti, kteří pracují podle staré kvalifikace, podle staré úpravy, pracují podle staré úpravy a nemusí chodit pro nový živnostenský list na živnostenský úřad. To byla jedna z obav. Je tomu tak až do chvíle, kdy z nějakého vlastního důvodu potřebují změnu. Pak samozřejmě musí jít na příslušný úřad a dostanou nový živnostenský list podle nové úpravy.
Co se týče toho pěkného příkladu s péčí o dítě, který jste uvedla, chci říci, že dva roky je méně než tři roky. To znamená ten, kdo pečuje o dítě do dvou let života, může samozřejmě pečovat i o dítě do tří let života. Na tom se nic nemění. Ta spodní hranice je dána tím, že péče o dítě malé je náročnější, a tudíž je nějak regulována silněji než péče o dítě pětileté.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní bude hovořit pan ministr Ivan Langer.
Ministr vnitra ČR Ivan Langer Dovolte mi stručně zareagovat na poznámku, zda tento systém sám o sobě může znamenat více komplikací, více státu, či nikoliv.
V minulosti jsme v Poslanecké sněmovně schválili zákon o komunikačních systémech nebo informačních systémech ve veřejné správě, tzv. projekt Czech Point. Projekt Czech Point znamená extrémně hustou síť kontaktních míst. V tuto chvíli počítáme se zhruba 1300 matričními úřady, kde od 1. ledna každý člověk, který přijde, bude mít možnost získat výpisy ze čtyř registrů - obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, katastr nemovitostí a nově tedy i rejstřík trestů.
***