(18.40 hodin)
(pokračuje Langer)
O tom, jaký bude další vývoj v této oblasti, zda se tato místa skutečně stanou tím univerzálním kontaktním a komunikačním místem občana s veřejnou správou v tom širším pojetí, bude rozhodovat další napojení této páteřní sítě na již existující registry.
Uvedu příklad. Stále hovoříme o bodovém systému, stále hovoříme o tom, zda splňuje tu svoji preventivní nebo nepreventivní roli v okamžiku, kdy lidé nevědí, kolik bodů mají, a je složité zjišťovat, zda a kolik jich ve skutečnosti je. V okamžiku, když propojíme tuto páteřní síť, a je to poměrně jednoduché rozhodnutí s těmi registry, nebude to znamenat nic jiného, než že na jakémkoliv z těch 1300 míst, kam přijdete, na jednoduchou žádost okamžitě dostanete výpis z bodového rejstříku.
Něco podobného platí i u živnostenského rejstříku, resp. u takto koncipovaného, široce koncipovaného pojetí volných živností. Ministerstvo vnitra je správcem jiného registru obyvatel, a bude-li platit tato filozofie, rozšířená filozofie o pouhé evidenci toho člověka, potom není žádný problém, a my jsme už o tom s panem ministrem Římanem diskutovali a budeme v tomto spolupracovat, že Czech Point je to místo, kam vy přijdete, identifikujete se, dotyčný pracovník si stáhne existující data a neudělá nic jiného, než že vám vydá živnostenské oprávnění týkající se volné živnosti.
Jinými slovy, toto je krok velmi správný, velmi zjednodušující tu agendu pro občany. Bude-li to dál koordinováno s dalšími projekty, které jsou rozpracovány a které již reálně existují, pak potom myslím dosáhneme všichni toho, co si přejeme. Aby každý člověk, který chce něco takového dělat při zařizování toho oprávnění nutného z pohledu státu nebo akreditace z pohledu státu, nemusel trávit hodiny a hodiny času čekáním ve frontách a obíháním několikerých úřadů. V tomto smyslu se domnívám, že to, co je zde předloženo, v kombinaci s tím, na čem pracujeme, je krok správným směrem.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. S faktickou poznámkou pan poslanec Milan Urban, potom pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Poslanec Milan Urban: Já se tady nechci zbytečně škorpit, ale vy možná, pane ministře vnitra, rozumíte Czech Pointu, ale tohle je úplně jiný systém. Kdyby to bylo, jak říkáte, tak by živnostenský úřad měl být zrušen, měl by ho nahradit ten váš Czech Point a ten by měl komunikovat s těmi ostatními institucemi.
Tady jde o něco úplně jiného. Je tady projekt, informační místa hospodářských komor. Ten projekt tady běží asi pět let. To není projekt ze sociální demokracie, ale nás všech, protože jsme to v různých počtech podporovali. Informační místa Hospodářské komory by měla převzít část pravomocí státu právě při situaci, kdy někdo vstupuje do podnikání nebo při podnikání komunikuje s různými státními institucemi. K tomu bylo na živnostenských úřadech vytvořeno tzv. centrální registrační místo, které může využívat ten váš Czech Point, to já souhlasím, ale zatím to tak není. To za prvé.
Za druhé. Je potřeba komunikovat ještě s dalšími institucemi, jako je finanční úřad, jako je Správa sociálního zabezpečení apod. Já jsem mluvil o tom systému, který právě využije ta centrální registrační místa a zapojí do toho Hospodářskou komoru. Tento zákon o ničem takovém nehovoří, a tedy já jsem mluvil o trochu jiné věci než vy, a proto říkám, že nemá smysl zde polemizovat a ani jsem to neměl v úmyslu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče Urbane. Nyní je příležitost pro místopředsedu vlády a ministra práce a sociálních věcí a poslance Petra Nečase.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych řekl několik slov k oněm vázaným živnostem, o kterých tady mluvila paní poslankyně Čurdová. Vychází to z velmi jednoduché logiky, a sice z logiky reality života, která je taková, že my jsme si dělali analýzu počtu a struktury dětí, které navštěvují mateřské školky. Zjistili jsme poměrně překvapivý fakt, a sice že jedna čtvrtina dětí mladších tří let, ve věku dvou až tří let, navštěvuje mateřské školky, přestože z hlediska formálních kvalifikačních kritérií personál mateřských školek, kde je to považováno za běžné a tyto děti jsou přijímány, nesplňuje požadavky pro péči o děti mladší tří let. Protože pro děti mladší tří let je kvalifikační požadavek dětská sestra s terciárním stupněm vzdělání, což samozřejmě personál mateřských školek, kde je to zpravidla střední pedagogická škola, nesplňuje. Čili realita života je taková, že jsme se rozhodli tomu uzpůsobit i živnostenský zákon v oblasti vázaných živností, to znamená snižujeme onu vázanou živnost z věkové hranice tří let na dva roky a rozšiřujeme také spektrum vzdělání, u kterého je dostupné dosáhnout této živnosti, to znamená nikoliv pouze na oblast terciárního vzdělání v jedné konkrétní zdravotnické specializaci.
Já jsem přesvědčen, že je to správný krok, že je to liberalizační krok, že je to krok, který v žádném případě nenaruší kvalitu péče o děti a umožní pouze většímu počtu lidí, aby se případně ucházeli o tuto živnost, a rozšířit tím spektrum možností služeb péče o tyto děti nerodičovskou osobou. Jsem jednoznačně přesvědčen, že to je krok ku prospěchu rodin.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Petru Nečasovi. O slovo se přihlásila paní poslankyně Čurdová.
Poslankyně Anna Čurdová: Děkuji. Vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, já se fakt těším, až takový hasič záchranář si bude zakládat živnost, ve které bude pečovat o děti mladší dvou nebo tří let. Já tuto úpravu skutečně vítám. Ale vy tam toho záchranáře máte také uvedeného a třeba opravdu se takový najde, který tu živnost založí a možná i v té péči o děti bude dobrý a bude lepší než leckterá zdravotní sestra nebo zdravotní bratr, který má specializaci o malé děti. Ale to samozřejmě ukáže praxe.
Co se týká toho druhého, já mám pocit, že vy jste tam mluvil trošku o něčem jiném. Nechci zpochybňovat v žádném případě výzkum, který si provedlo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Ono se to liší kraj od kraje a v okolí Prahy, v Praze a ve velkých městech v podstatě ve školkách nenajdete místo ani pro děti ve třech letech, ve čtyřech letech, protože ty školky jsou tady přecpané a přeplněné.
A co se týká těch kvalifikací, tak ono také musí splňovat určitá kritéria to dítě, aby do té mateřské školy mohlo chodit. Takže to není jenom o tom, že tam musí být nějaký kvalifikovaný personál. Já si myslím, že tyto věci by měly být odděleny a že by, co se týká tohoto zákona, tam měla být zachována hranice do tří let.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Děkuji paní poslankyni Čurdové. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud ne, tak rozpravu končím.
Je příležitost pro závěrečná slova. Pan zpravodaj poslanec Zdeněk Prosek.
Poslanec Zdeněk Prosek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dovolte mi jenom několik krátkých glos k tomu, co zaznělo v té zajímavé rozpravě.
První glosa patří expresivnímu výrazu pana kolegy Urbana o válce s cechy a poražených a vítězích. Já bych skoro raději použil přirovnání - odvaha odolat mámení Sirén. Jednoznačně jsme si vědomi toho, že tu budou silné partikulární zájmy, o kterých se zmínil pan ministr Říman. A já věřím ve statečnost této ctěné Sněmovny, že odolá těm stovkám, možná několika stovkám partikulárních návrhů od cechů.
Zároveň mi dovolte jenom jednou větou připomenout to, co se v té debatě vlastně vůbec nepřipomnělo, co se vytrácí, a totiž skutečnost, která je naprosto elementární. Uvědomme si, že když jdeme k holiči nebo když si sjednáváme instalatéra, aby nám připojil automatickou pračku, že se ho vůbec na živnostenské oprávnění neptáme, protože spotřebitel přece sám dokáže posoudit, jaká je kvalita té služby.
***