(Jednání pokračovalo v 16.45 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Čas na přestávku vypršel, takže vás všechny zvu do sněmovní síně.

Zahajuji bod 29, což je návrh poslanců Zdeňka Jičínského a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů. Jsme v prvém čtení a stanovisko vlády, připomínám, máme k dispozici jako sněmovní tisk 332/1.

Předložený návrh uvede zástupce navrhovatelů pan poslanec Zdeněk Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, chci se Sněmovně omluvit, že jsem tu nebyl, když byl tento bod zařazen k projednávání. Omlouvám to tím, že jsem netušil, že bude tak rychlé tempo projednávání předchozích návrhů. Vzhledem k tomu, že mě dopoledne můj kolega Marek Benda požádal o to, abych se s ním vypároval, tak jsem nebyl ve sněmovně, byl jsem ve své kanceláři. Když jsem slyšel, že to je tedy zařazeno, tak nestačila tato doba k tomu, abych sem včas došel. Ještě jednou se Sněmovně omlouvám.

K vlastnímu návrhu této změny ústavy. Myslím, že je tu řada poslankyň a poslanců, kteří takovýto návrh, byť ne přesně v této dikci, už ve Sněmovně projednávali v předchozích minulých obdobích. Jenom pro oživení paměti chci připomenout, že všechny parlamentní strany kromě KSČM a nyní kromě Strany zelených, která to ještě nestihla, jakkoliv to má ve svém volebním programu, tedy ostatní parlamentní strany již s takovýmto návrhem na změnu ústavy a na zavedení volby prezidenta republiky přímo lidem už přišly. Čili není to první návrh, kterým se Poslanecká sněmovna ve své historii za dobu trvání České republiky zabývá.

Vláda ve svém programovém prohlášení má také závazek, že dá podnět k diskusi o případné přímé volbě prezidenta republiky. Konala se minulý rok v Senátu konference, kde představitelé parlamentních stran, tedy všech pět představitelů, všech pět předsedů parlamentních stran, formulovali své stanovisko k tomuto závažnému ústavnímu institutu. Čili lze říci, že tu byl dán významný politický podnět k tomu, aby diskuse o tom, zda se má, nebo nemá změnit dosavadní parlamentní způsob volby na způsob volby přímé přímo občany, započala. Vzhledem k tomu, že od vlády jsme se v této věci za půldruhého roku žádného významného podnětu nedočkali, předložili tedy poslanci sociální demokracie takovýto návrh jako iniciativu a jako podklad pro potřebnou diskusi parlamentní a nepochybně i jako podklad pro diskusi veřejnou ve sdělovacích prostředcích i v jiných organizacích občanské společnosti.

Kdyby tu byl poslanec Payne, tak bych očekával, že na mou adresu řekne, jak to, že já předkládám takovýto návrh, když jsem v minulosti napsal řadu článků, kde jsem tento způsob volby nevítal. To má pravdu, ale vždycky, když jsem v této věci psal, tak jsem konstatoval, že nelze říci, že přímá volba je lepší než parlamentní, nebo že ten nebo onen způsob volby je demokratičtější než druhý. Pokud jsem v minulosti odmítal různé návrhy na přímou volbu prezidenta republiky, pak proto, že většinou to byly návrhy, které chtěly jenom přímou volbu prezidenta republiky, aniž se zabývaly souvislostmi, které změna způsobu volby znamená. Tyto souvislosti nepochybně, pokud jde o strukturu nejvyšších orgánů státní moci, tu existují. Zároveň bych pro historii připomněl, že poslanci sociální demokracie podávají na podzim roku 1992 návrh Ústavy České republiky, který počítal s přímou volbou prezidenta republiky. Z formálních důvodů však tehdy pravicová většina v České národní radě se tímto návrhem odmítla zabývat.

V sociální demokracii a myslím, že nejinak je tomu i v jiných parlamentních stranách, tato otázka byla a je předmětem diskusí. Názory se na to různí. V sociální demokracii převládl při zjišťování vnitrostranickým referendem názorů členů na tuto otázku názor, že je třeba preferovati přímou volbu. Takový názor zřejmě svého času převládl i v ODS, protože ODS, a to připomínám kolegům z této strany, předložili také návrh volby prezidenta republiky přímo občany. Čili připomínám, že ani této straně tato iniciativa nebyla cizí.

Takže tolik, pokud jde o jistou historii jednání o přímé volbě prezidenta republiky. Ta byla rovněž obsažena i ve vládním návrhu změny ústavy, který předkládala vláda Vladimíra Špidly, a byla to součást širších ústavních změn.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP