(15.40 hodin)
(pokračuje Bursík)

Tady vychází vládní návrh z toho, že není hospodárné dotovat ze státního rozpočtu vzdělávání a školské služby, které vzhledem k očekávané době, po niž budou jednotlivci poskytovány, nemohou splnit svůj účel. Já teď hodně zkracuji to zdůvodnění.

Podle našeho názoru tím zrušením poslední věty tohoto ustanovení by mohlo dojít k nesrovnalostem, protože by nebylo například vyloučeno, aby ředitel školy nebo školského zařízení stanovil vyšší úplatu pro cizince, kteří nemají přístup ke vzdělání a školským službám za týchž podmínek jako občané České republiky, ačkoliv na ně právnická osoba, která vykonává tu činnost školy, dostává dotaci z veřejných prostředků a ke stanovení vyšší úplaty není objektivní ekonomický důvod.

Nakonec je tady třetí pozměňovací návrh - takže my navrhujeme ponechat ten § 160, odstavec 3 v původním znění, které bylo schváleno Poslaneckou sněmovnou.

Nakonec je tady třetí pozměňovací návrh, který je hodně formální, kde ministerstvo připravilo novelu zákona, kde se hovoří o Dohodě o Evropském hospodářském prostoru a Senát hovoří o Smlouvě o Evropském hospodářském prostoru. Tady právníci nalezli, že se používají oba dva termíny, a tudíž do této pře se nechci pouštět.

Pak tam ještě byla chyba v odkazu, ale to je pod čarou, což nemá normativní povahu.

Proto považujeme, nebo za předkladatele považuji za nezbytné, aby Poslanecká sněmovna v souladu s § 97 odstavec 5 zákona o jednacím řádu schválila návrh zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Ptám se, jestli se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu chce vyjádřit zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Jan Morava. Nechce.

Nyní otvírám rozpravu. V rozpravě jako první vystoupí pan senátor Zdeněk Janalík. Prosím, pane senátore, máte slovo.

 

Senátor Zdeněk Janalík: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, já bych jenom velice stručně k pozměňovacím návrhům. Chtěl bych říci především, že pozměňovací návrhy nejdou proti smyslu předkládané novely, kterou je právo dětí na základní vzdělávání a usnadnění přístupu cizinců k ostatnímu vzdělávání, ale snaží se je doplnit tak, aby výklad normy byl jednoznačný.

K jednotlivým návrhům bych řekl pouze toliko - za prvé. První pozměňovací návrh - tento pozměňovací návrh doplňuje dle našeho názoru chybějící komparační měřítko, bez něhož by věta jazykově umožňovala různé výklady. Druhý pozměňovací návrh v podstatě souvisí s návrhem prvním. Třetí pozměňovací návrh - právě my se domníváme, že zrušení té věty tak, jak o tom hovořil pan místopředseda vlády, jednoznačněji naplňuje záměr předkladatele a dosavadní praxi, to znamená poskytovat finanční prostředky ze státního rozpočtu na všechny děti bez ohledu na jejich státní příslušnost.

Co se týká čtvrtého pozměňovacího návrhu, vycházíme z české verze Úředního věstníku Evropské unie. Pozměňovací návrh v tomto bodě řeší nesoulad v názvosloví a vychází, jak už jsem řekl, z této české verze Úředního věstníku EU, kde byla oficiálně publikována Dohoda o Evropském hospodářském prostoru, nikoliv Smlouva o Evropském hospodářském prostoru. To je samozřejmě záležitost detailní.

Nicméně za zásadní považuji pátý pozměňovací návrh, který je velmi jednoduchý, byť významný, neboť původní text nebyl v souladu s platným zněním zákona o azylu. Pokud by nedošlo k přečíslování poznámky pod čarou, jak uvádí tento pozměňovací návrh, hrozilo by nebezpečí, že ke dni spuštění schengenského informačního systému v České republice bude dosavadní poznámka pod čarou č. 12c v základním azylovém předpisu chybět.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane senátore. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do rozpravy. Není tomu tak.

Rozpravu končím a přistoupíme k hlasování podle § 97 odstavec 4, zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 269/1, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 269/2."

Na žádost z pléna vás odhlásím. Zazvoním, poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Takže znovu zagonguji.

 

Nyní dávám hlasovat o usnesení, které jsem před chvílí přečetl. Kdo s tímto usnesením souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 33: z přítomných 168 poslankyň a poslanců pro návrh 27, proti 55. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.

 

Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odstavce 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Kvorum je již nastaveno.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 269/1.

Nejsou žádné - já jsem tady viděl nějaké přihlášky. Nejsou.

 

Dávám hlasovat o tomto usnesení. Kdo s tímto usnesením souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 34: z přítomných 172 poslankyň a poslanců pro návrh 171.

Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali ve znění tak, jak byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 269/1.

 

Děkuji panu senátorovi a končím bod číslo 3.

 

Zahajuji bod číslo

 

36.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Dohoda mezi Evropskou unií, Evropským společenstvím
a Švýcarskou konfederací o přidružení Švýcarské konfederace
k provádění, uplatňování a rozvoji schengenského acquis
/sněmovní tisk 327/ - prvé čtení

 

Předložený návrh postupně uvedou ministr vnitra Ivan Langer a ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP