(15.30 hodin)
Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedo, pane premiére, dámy a pánové, v podrobné rozpravě navrhuji, aby sněmovnímu tisku č. 273 byla zkrácena lhůta k projednání o 30 dnů.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Hlásí se někdo další do podrobné rozpravy? Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím. Budeme hlasovat o tomto návrhu.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 30 z přítomných 156 poslankyň a poslanců pro návrh 136, proti 3. Konstatuji, že jsme zkrátili lhůtu pro projednání u sněmovního tisku 273 ve výborech o 30 dnů. Návrh tedy byl schválen.
Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji pěkně.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče.
Končím bod č. 1 a zahajuji bod č. 2 a je jím
2.
Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku 296
ve výborech Poslanecké sněmovny
Já bych nyní poprosil, aby tento návrh uvedl pan poslanec Úlehla. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Tomáš Úlehla: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, chtěl bych vás požádat, abychom mohli po zařazení bodu zkrácení lhůty a odsouhlasení projednat druhé a třetí čtení vládního návrhu zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, tak jak je uvedeno ve sněmovním tisku 296.
My jsme projednali veškeré připomínky vznesené během prvního čtení na základě odkázání do jednání ve výboru pro životní prostředí. Tam jsme došli ke konsensuální shodě a také po vydiskutování si záležitostí podrobnějších na Ministerstvu životního prostředí a s ministrem průmyslu a obchodu bych vás chtěl požádat, abychom kladným hlasováním umožnili tento krok.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které nemám žádné přihlášky. Z místa přihlášku neregistruji. Končím všeobecnou rozpravu.
Nyní přistoupíme k rozpravě podrobné. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Tomáš Úlehla: Důvodem, proč tak činíme a proč chceme tento zákon zařadit, resp. vládní návrh zákona, je, abychom podnikatelské sféře a na jedné straně i administrativě, tedy veřejné správě, usnadnili situaci, aby nedocházelo k duplicitnímu stavu ohlašovací povinnosti, a také jsme v tomto zákoně po mnoha diskusích upravili možnost, protože to byla žádost z ministerstva, a velmi legitimní, využít elektronického předávání dat. Takže to je hlavním důvodem, proč tak činíme, jelikož máme signály od odborné veřejnosti, že by uvítali, pokud bychom dokázali urychlit projednávání a schválení tohoto vládního návrhu.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře, pane poslanče. Děkuji. Končím podrobnou rozpravu.
Nyní budeme hlasovat o tom, že zkrátíme lhůtu pro projednání ve výborech u sněmovního tisku 296 o 25 dnů.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 161 poslankyň a poslanců pro návrh 126, proti 2. Konstatuji, že jsme zkrátili lhůtu pro projednání sněmovního tisku 296 ve výborech o 25 dnů. Návrh tedy byl přijat.
Děkuji, pane poslanče, a tím končím bod 2.
A než zahájíme bod 3, navrhuji, aby na žádost předsedy Senátu bylo umožněno vystoupení senátorovi Zdeňku Janalíkovi.
Kdo souhlasí s vystoupením jmenovaného senátora? Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 32 z přítomných 161 poslankyň a poslanců pro návrh 122, proti nikdo. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.
Tedy mohu zahájit bod číslo 3 a je jím
3.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 269/1/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 269/2. Vítám mezi námi senátora Zdeňka Janalíka.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík, pověřený řízením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. (Senátor Janalík se chystá k řečnickému pultu.) Nyní se, pane senátore, vyjádří pan ministr Bursík. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Vážený pane předsedající, pane senátore, dámy a pánové, Senát na základě usnesení z 31. října tohoto roku vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy vládní návrh novely zákona 561/2004 Sb., který se týká přístupu cizinců ke vzdělávání a školským službám. Já jsem již jako přechodně pověřený, v uvozovkách, ministr byl tento zákon předkládat v Senátu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nesouhlasí a s pozměňovacími návrhy, především s body jedna až tři pozměňovacích návrhů, a dovolte, abych stručně vyjádřil důvody proč.
První pozměňovací návrh se týká ustanovení v návrhu zákona, které říká, že občané EU a jejich rodinní příslušníci mají přístup ke vzdělání a školským službám podle tohoto zákona za stejných podmínek. Návrh ustanovení vychází z toho, že co do podmínek přístupu ke vzdělávání jsou občané EU včetně občanů ČR v zásadě homogenní skupinou. A z tohoto ustanovení lze dovodit, že jsou tady rozdíly v přístupu ke vzdělání a školským službám mezi těmito skupinami osob: občany ČR, občany ostatních členských států EU a potom osob, které nejsou občany EU, ale jsou rodinnými příslušníky. A pak jsou tam výjimky, které jsou specifikovány v zákoně.
Ustanovení Senátu doplňuje na konec textu § 20 odst. 1 slova "jako státní občané ČR". A když jsme my toto doplnili jaksi v logice do ustanovení původního návrhu zákona, tak z toho vychází, že občané ČR mají přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané ČR - jestliže použijete logiku a doplníte to, co Senát v doplnění věty tam učinil, protože občané EU rovná se i občan ČR. Čili my si dovolujeme s tímto pozměňovacím návrhem nesouhlasit.
Pak je tady druhý pozměňovací návrh, který podle našeho názoru je v příkrém rozporu s celkovým pojetím návrhu novely. Je to § 160 odst. 3, kde se stanoví přísnější podmínky přístupu k předškolnímu, základnímu, uměleckému, jazykovému a zájmovému vzdělávání pro cizince, kteří nejsou občany EU.
***