(16.40 hodin)
(pokračuje Exner)
Tak první věc - návrh takzvané framework agreement, rámcové dohody. Zprávu jsme dostali posledně, teď se dovídám, že více než jeden a půl měsíce už není žádná odpověď.
Dostali jsme informaci, že bylo expertní jednání v otázkách trestní jurisdikce a že jsou v této oblasti citlivé otázky. Nedostáváme ale vůbec informaci, v čem je problém, čeho se to týká.
Dostali jsme informaci, že NATO zaktualizovalo dokument z roku 2004 definující rizika a hrozby plynoucí z íránských balistických raket, ale nedostáváme žádnou informaci o tom, co ve vztahu k projednávanému bodu tento dokument obsahuje.
Dovídáme se, že USA potvrdily kooperativní trend vůči Rusku i NATO a že se má jednat o plně integrovanou regionální protiraketovou architekturu. Ale regionální architektura je něco jiného než ochrana USA, kde již na jiném místě se mluví o tzv. evropské komponentě tohoto systému amerického. Pokud jde o to jednání NATO s Ruskem, rovněž se mluví jenom o regionální protiraketové architektuře, avšak ten náš systém od začátku byl deklarován jako zásadní systém pro to, aby byly ochráněny Spojené státy americké. Celý tón toho je asi takový: Spojené státy říkají "souhlasíme se vším, co si uděláte v regionu" - což znamená v Evropě - "pomůžeme v tom" - je to koneckonců také kšeft - "ale jenom souhlaste s tím, že se už dostaneme do dalších dvou zemí blíž k Rusku, že budeme mít další prostředek, jak držet další kus Evropy včetně toho partnerského Ruska v hrsti a trochu víc než dosud".
Ano, paní ministryně už tady mluvila o tom, že sice by byl nutný souhlas hostitelské země k účasti vojáků nebo i civilistů třetích zemí na raketové základně, ale dnes vlastně už také potvrdila, že Američané ho dostanou vždycky automaticky, protože řekla, že vše, co z jednání s Ruskou federací vyplynulo, prostě přivítala, mimo jiné i tuto nabídku.
Mluvíme o íránské raketové hrozbě a o tom, že s Ruskem bude případně stanovena sada kritérií spojených s touto hrozbou, ale tady vlastně z toho vyplývá, že jak Severoatlantická aliance, tak Česká republika bude vyšachována z tohoto rozhodnutí.
Další schůzka v rámci toho modelu 2+2 se má konat za šest měsíců, a podle mého názoru to tedy znamená pro Spojené státy jenom jakýsi odklad toho závažného jednání, možná tedy i pro Rusko. Ptám se - bude to znamenat i odklad podpisu smluv, než se tedy další jednání tohoto formátu uskuteční?
Polsko - další část informací - se dovídáme, že je si vědomo právních a finančních problémů. Ptám se - my ne? Je to zvláštnost Polska, nebo existují právní a finanční problémy, také pokud jde o Českou republiku?
Jsme informováni o tom, že 23. října měla být jednání Karla Schwarzenberga s místopředsedou vlády Ruské federace Naryškinem, ale nedostali jsme žádnou zprávu o výsledcích tohoto jednání, pokud proběhlo.
Další takový problém se týká otázek… Pravidelně ve všech zprávách jsme informováni o konzultacích se zástupci velvyslanectví USA k otázkám informování veřejnosti. Copak my jsme tak nesvéprávní, že se vždycky musíme zeptat na to, o čem můžeme informovat?
Je tady otázka ta, že radar oproti měřené verzi na ostrově Kwajalein bude jenom vylepšen o ovládací jednotku a softwarové vybavení. Z mnohých dokumentů se dovídáme jiné parametry možného radaru, než má ten na uvedeném ostrově. Může tedy vláda dneska potvrdit, že ten radar, který bude u nás, bude co do výkonu i obsahu samotné antény i vysílacích a přijímacích prvků stejný jako ten na tom ostrově a že opravdu se bude jednat jenom o případné vylepšení ovládacích jednotek a softwaru?
Myslím, že mluví-li se o diskusi se širokou veřejností na úrovni regionu i jinde, tak se nedovíme ani slovo o výhradách veřejnosti a o tom, jakým způsobem na tyto výhrady vláda reaguje, případně jak je zodpověděla. Pokud jde o takzvanou public diplomacy, tak za prvé se zdá, že už ani nemáme české slovo pro tento druh diplomacie. Ale taková veřejná diplomacie, která informuje o jednáních a neuvádí, o co v nich jde, která nedává odpovědi na otázky, to je tedy veřejná diplomacie, jak si ji určitě nepředstavujeme.
Byla zřízena komise pro rozvoj Brdska. Přitom jsme byli upozorněni, že to vlastně s radarem nesouvisí. Nyní to dostáváme v rámci zprávy o radaru.
No a poslední věc, která bych myslel, že by se měla vyjasnit, je ten tým pěti amerických specialistů zaměřený na otázky související s připojením případné radarové stanice na rozvodnou síť elektrické energie. Mnohokrát jsme se ptali, na základě jakých skutečností z hlediska ústavního takoví odborníci jsou tady. Jde pravděpodobně o odborníky na pomezí armády a civilu, protože určitě by nepřijeli čistí civilisté měřit a zodpovídat otázky připojení elektrické energie k nějakému tak konkrétnímu vojenskému zařízení.
Vystoupil jsem v obecné rozpravě jenom proto, že chci uvést důvody k návrhu usnesení, kde navrhujeme požádat vládu, aby všechny otázky, které ve Sněmovně byly uplatněny, nám konečně zodpověděla.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan poslanec Václav Exner. Hlásí se někdo ještě do všeobecné rozpravy? Ano, hlásí se ještě jednou pan místopředseda Sněmovny Zaorálek.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní místopředsedkyně, já opravdu pokládám za naprosto nepřijatelné, že u tohoto bodu dnes není přítomen ani premiér české vlády, a proto navrhuji přerušení projednávání tohoto bodu, odročení projednávání tohoto bodu do doby, než se dostaví. Navrhuji procedurálně odročit projednávání do doby, kdy se tohoto jednání zúčastní premiér Mirek Topolánek.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Rozumím vašemu návrhu tak, že jde o návrh na přerušení v rámci všeobecné rozpravy, sloučené všeobecné rozpravy k bodům 110, 111 a 112, a to teď hned.
Svolávám kolegy k tomuto hlasování a prosím vás všechny o chvíli trpělivosti. Pro příchozí zopakuji, že budeme jednat o procedurálním návrhu místopředsedy Sněmovny Lubomíra Zaorálka na přerušení projednávaných bodů, kdy byla sloučena všeobecná rozprava k bodům 110, 111 a 112, před skončením této všeobecné rozpravy.
Registrovala jsem vaši žádost o odhlášení, odhlašuji vás, prosím, abyste se znovu zaregistrovali a usedli do svých lavic.
Domnívám se, že se dostavili do jednacího sálu všichni, kteří se mohou tohoto hlasování zúčastnit.
Zahajuji tedy hlasování pořadové číslo 216 a táži se, kdo souhlasí s procedurálním návrhem na přerušení všeobecné rozpravy k bodům č. 110, 111 a 112. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 216 z přítomných 138 pro 132, proti 1, návrh na přerušení projednávání tohoto bodu ve všeobecné rozpravě byl přijat. Tímto aktem tedy jsme se pro dnešní den s těmito body vypořádali.
***