(12.40 hodin)

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy a pánové, z logických důvodů jsem nepodpořil tento zákon. Nepokládám za vhodné, aby po době delší než pět let se účtovalo podle zákona, který již neplatí, a pět let měli všichni na přípravu na přechod na novou moderní právní úpravu. Samozřejmě že respektuji vůli Sněmovny, nicméně pokládám za nezbytné zdůraznit, že se exekutiva ve své kontrolní pravomoci zaměří logicky především na ty, kteří budou účtovat podle zastaralých právních norem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji. To byla všechna vystoupení týkající se tohoto bodu.

V tuto chvíli mi dovolte jednu drobnost. Mám zahájit bod č. 85. Mám tady zprávu, ovšem neověřenou, že navrhovatel, náměstek primátora hlavního města Prahy pan Rudolf Blažek, se nedostaví - takže pan kolega Jan Vidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně, vážený pane předsedající. Paní a pánové, tím, že došlo k výměně na empiru, tedy ve funkci předsedajícího, zřejmě také se ztratila ta dohoda, která existovala s panem místopředsedou Poslanecké sněmovny Kasalem, že tyto body budou přeřazeny na konec třetích čtení. Já tedy tímto formálně navrhuji, aby Poslanecká sněmovna, protože není přítomen navrhovatel, byl tento bod přeřazen na konec třetích čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, já to samozřejmě rád na váš návrh udělám. Podle onoho ustanovení jednacího řádu, kdy důvod nejdříve odhlasujeme, já ho vidím jako velmi závažný, a poté odhlasujeme přeřazení tohoto bodu na středu příští týden.

 

Jestli souhlasíte s tímto postupem, zahájím hlasování pořadové číslo 185 a ptám se, kdo uznává důvod, že když tady pan Rudolf Blažek není, abychom rozhodli o přeřazení. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 185, z přítomných 140 pro 111, proti jeden, návrh byl přijat.

 

Budeme tedy hlasovat se souhlasem Poslanecké sněmovny mimo naše pravidelné časové období o přeřazení bodu č. 85 na středu, kdy potom zařadíme tento bod ve třetích čteních podle vůle Sněmovny. Zatím je tedy jenom toto přeřazení na středu.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 186 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 186, z přítomných 140 pro 120, proti jeden. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme přerušili bod č. 85 a přeřadili ho na jiný den našeho jednání.

 

Pokračovat budeme blokem prvních čtení, a to bodem číslo

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb.,
o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 321/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Podle návrhu vlády jsme měli tento návrh zákona projednávat podle § 90 odst. 2, tedy ve zrychleném jednání, a schválit jej v prvním čtení. Podle zákona o jednacím řádu mi bylo doručeno více než 50 podpisů poslanců Poslanecké sněmovny a nemůžeme tak učinit, budeme tedy pokračovat podle § 90 odst. 7, resp. odst. 5.

Prosím tedy, aby předtím, než z pověření vlády, protože návrh uvede ministr financí Miroslav Kalousek, zaujal své místo u stolku zpravodajů pan poslanec Jiří Dolejš, zpravodaj pro prvé čtení. A ještě než panu ministrovi Kalouskovi udělím slovo, požádám Sněmovnu znovu o klid, abychom to mohli v pořádku projednávat. A ti, kteří mají jiné úkoly, nechť své debaty přesunou mimo jednací sál.

Pokud už Sněmovna bude v klidu, pane ministře, prosím. Ještě požádám pana místopředsedu vlády a pana poslance, aby svůj rozhovor přenesli jinam a umožnili panu ministru financí vystoupení.

Slovo má ministr financí České republiky Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně představil novelu zákona 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Cíl je jeden jediný: umožnit Garančnímu fondu obchodníků s cennými papíry přijmout v budoucnu dotaci ze státního rozpočtu. Tedy nerozhodujeme dnes o té dotaci, ale o možnosti, aby garanční fond vůbec příjemcem dotace býti mohl.

Proč tomu tak je? Garanční fond vznikl v roce 2001 v souladu s příslušnou směrnicí Evropské unie. Fond poskytuje náhradu zákazníkům obchodníka s cennými papíry, který z důvodů přímo souvisejících s jeho finanční situací není schopen plnit své závazky vůči zákazníkům. Fond se však od počátku své existence potýká s nedostatkem finančních prostředků. Ty se v souladu se zákonem pokoušel řešit pomocí úvěrů u bankovních institucí. Ve všech případech obdržel zamítavou odpověď, a proto požádal stát o poskytnutí návratné finanční výpomoci. Tu v minulosti obdržel a v současné době je zatížen splátkovým kalendářem, který vyplývá z doposud poskytnutých návratných výpomocí z prostředků státního rozpočtu. Fond je nadále povinen vyplácet oprávněné nároky klientů zkrachovalých obchodníků s cennými papíry, avšak v současné situaci nedisponuje dostatečnými finančními prostředky.

Ze všech uvedených důvodů se jako jediná možnost jeví udělat tlustou čáru, umožnit fondu, aby dostál svým závazkům, a umožnit mu to tím, že bude moci obdržet dotaci ze státního rozpočtu. Stovky a tisíce žalob na Českou republiku, které v tuto chvíli probíhají a kde naše pozice je z hlediska platného zákona beznadějná, jsou toho dokladem. O poskytnutí samostatné dotace se samozřejmě bude muset rozhodnout samostatně.

Já respektuji veto, které zaznělo k návrhu, aby byl projednán tento zákon podle § 90, ujišťuji však, že každý den zdržení prodlužuje dobu, kdy oprávněné osoby, které se marně domáhají svých nároků, budou uspokojeny. Proto si dovoluji požádat Sněmovnu o co nejrychlejší projednání této novely. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí Miroslavu Kalouskovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jiří Dolejš. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, pokud jste věnovali pozornost tomuto tisku, tak jste zjistili nepochybně, že kromě nezbytného vyřešení problémů s nároky klientů se jedná i o problém fungování systému zajištění tohoto segmentu trhu. Nepochybně má pan ministr financí pravdu v tom, že odklad řešení by nás dostal do problematické situace, a to nejenom z důvodu žalob, ale koneckonců i úroky z nevyplacených náhrad narůstají a koneckonců by mohla být proti naší republice uplatněna i sankce za nefungující systém.

Nabízí se ale současně otázka, jestli umožnění systémového dotování tohoto garančního fondu je krok tím správným směrem, neboť stát nepochybně nese určitou garanci za touto svěřenou kompetencí, za touto svěřenou částí veřejné moci, ale je otázka, jestli to má být pouze v rovině pravidel systému, anebo zda se má stát pravidelně účastnit na tvorbě zdrojů, které byly systémově v roce 2001 založeny především na poplatcích, pokutách, případně kapitalizací zde uložených peněz, tedy výnosy ze zde uložených zdrojů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP