(17.10 hodin)

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Vážení kolegové, pane ministře, ve volebním programu měla Strana zelených jako jednu ze svých priorit obrat v dopravě. Místo silnic ucpaných kamiony využít k přepravě zboží železnici a kombinovanou dopravu. V této souvislosti mám tři otázky, na kterém, pevně věřím, mi podrobně odpovíte vzhledem k tomu, že mi váš náměstek volal už dopoledne.

Jak dalece v tomto smyslu pokročila jednání Ministerstva životního prostředí a Ministerstva dopravy? Připravujete nějaké zákonné normy na podporu železniční a kombinované dopravy a týká se uvažované upřednostnění a podpora železniční dopravy jejího daňového zvýhodnění, případně finančních dotací Českým dráhám? Děkuji za odpovědi.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní prosím pana ministra Martina Bursíka. Ten má k dispozici celých pět minut.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedající, vážená paní poslankyně, dámy a pánové, děkuji za tuto interpelaci, děkuji i za ochotu paní poslankyně komunikovat s mým náměstkem. To je věc, kterou vám nabízím univerzálně v jakékoliv věci, a samozřejmě to vítám.

Já mohu říci v úvodu, že spolupráce Ministerstva životního prostředí s Ministerstvem dopravy je zatím nadstandardní. Podobně bych to asi charakterizoval i u času, který věnujeme jednáním s panem ministrem Římanem na Ministerstvu průmyslu. Je to logické. Jsou to resorty, u kterých potenciální konflikty se zájmy ochrany životního prostředí jsou největší, jsou také největšími zdroji emisí, znečišťujících látek v našem ovzduší, a proto vedeme ten dialog velmi intenzivně na úrovni náměstků i ministrů. Samozřejmě je to tak, že gesčně tato témata, která jste zmínila, přísluší Ministerstvu dopravy. Zároveň je to tak, že při vyjednávání o koaliční smlouvě to byly povýtce impulsy Strany zelených, která s těmito věcmi přišla do vyjednávání, a nakonec z toho je ten výsledek koaliční smlouvy, kde je celá řada závazků, které se týkají podpory kombinované dopravy, převedení kamionů a kontejnerů na železnici, výstavby obchvatů, přehodnocení harmonogramu výstavby silnic a dálnic, přiblížení ceny za dopravní cestu železnice a dálnice atd.

K vašim konkrétním dotazům. Pokud jde o podporu veřejných logistických center, tak Ministerstvo dopravy v srpnu tohoto roku připravilo druhý pracovní návrh strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů, což je koncepce multimodálních logistických center ve smyslu toho bodu 5.3 programových cílů vlády vypracovat program podpory kombinované dopravy a program výstavby veřejných logistických center s veřejnou podporou. Materiál byl prezentován na Ministerstvu dopravy 12. října. Připomínky, které mělo MMR, byly vysvětleny na místě, MŽP souhlasilo a vyjádřilo podporu s tímto materiálem do dalšího stupně projednávání, Ministerstvo dopravy vyzvalo k písemným připomínkám a my nepředpokládáme za MŽP, že bychom k tomuto materiálu měli nějaké zásadní připomínky.

Dalším tématem je harmonizace ekonomických podmínek silnice - železnice, přiblížení ceny dopravní cesty, což je další z programových cílů. Ministerstvo dopravy toto zatím nepředložilo. My o tom vedeme jednání s dopravou, ale co je důležité, že Ministerstvo dopravy pracuje na zavedení elektronického mýta, s tím, že by rozšířilo mýto pro vozidla nad 3,5 tuny a zpoplatnění by bylo nejen na komunikacích v majetku státu, to znamená dálnice, rychlostní komunikace a silnice první třídy, ale Ministerstvo dopravy primárně jedná s kraji o zpoplatnění jejich silnic, to znamená silnic druhé a třetí třídy. Já o tom takto jednám při výjezdech do regionů také. Naše reflexe zatím je taková, že zástupci krajů a obcí vyjadřují podporu zavádění mýtného. Dokonce požadují umožnit zpoplatnit i místní komunikace v majetku obcí. Prostě oni se setkávají s tou situací, kdy potřebují nějaký ekonomický nástroj, jakým regulovat intenzitu dopravy, která zatěžuje občany.

Pokud jde o posílení finančních zdrojů na podporu obnovy vozidlového parku veřejné dopravy, zejména kolejové, tak tam se podařilo vyjednat s Ministerstvem dopravy navýšení prostředků na obnovu kolejové železniční dopravy z původních navrhovaných 395 na 420 milionů korun. Část z toho půjde také přes ROPy a jednání pokračují. V programu je více položek, jsou tam i autobusy na alternativní pohon, známý program při těch limitkách, kdy se obnovují autobusy, tak aby se tam do toho dostaly i autobusy na stlačený zemní plyn, které mají daleko lepší emisní charakteristiky.

Potom jednáme o dokončení restrukturalizace Českých drah, kde v prvním kroku vláda odsouhlasila vytvoření dceřiné společnosti České dráhy Cargo a připravují se další kroky, především převedení mrtvé dopravní cesty z Českých drah na SŽDC a vytvoření dceřiné společnosti pro osobní dopravu. My to intenzivně sledujeme a vedeme jednání. Jde nám o to, aby se ozdravila atraktivita osobní i nákladní dopravy, a samozřejmě sledujeme to, aby se při vyčlenění nestalo, že bude nedostatek prostředků na osobní dopravu a že se to nějak negativně promítne v osobní dopravě. Takže si přejeme jak efektivní cargo, tak samozřejmě osobní dopravu.

Potom jde o posílení provázanosti dopravy na celostátní -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Čas, pane ministře!

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: - a tady také vás mohu ubezpečit, že o tom jednáme a připravuje se materiál, který -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane ministře, vy tam toho máte ještě hodně, jak vidím.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Nekoukejte mně přes rameno, já jenom dokončím větu.

Chci říci, že je věcný návrh zákona připraven, který, jak očekáváme, bude ve velmi brzké době projednán ve vládě České republiky.

Děkuji za pozornost a omlouvám se předsedajícímu.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Mne jenom zneklidněly ty stránky na displeji.

Prosím, paní poslankyně, můžete ještě využít minuty.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Děkuji panu ministrovi. Bohužel je to všechno ve formě naznačování toho, co by se mělo stát. Já pevně věřím, že se to povede. Není to vaše kompetence, nicméně zelení jsou ve vládě a zelení měli ve svém programu obrat v dopravě, takže by ho měli prosazovat.

Já nemám doplňující otázku, chci jen podotknout, že ekologická daň na teplo a uhlí, kterou vaše vláda zavedla, se dotkne všech našich občanů. Možná byste jim mohli jako dárek dát to, že silnice budou opravdu pro lidi a s pomocí - a teď bych chtěla říci i opozice se nám podaří omezit kamionovou dopravu tak, aby občany neotravovala. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, i když to nebyla otázka, tak pan ministr bude přesto ještě reagovat.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Toto je důležitý bod, který nemůže zůstat bez reakce. My jsme měli v programu a máme v programu vlády, že omezíme kamionovou dopravu v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne a po většinu neděle a svátků. Takový návrh zákona, už legislativního znění, je připraven a dokončují se analýzy, argumentace, otevírají se jednání s partnery, kterých se to bude týkat. Týká se to samozřejmě i výstavby dostatečné základní struktury parkovišť, která budou využívána v době, kdy nebude možné kromě kombinované dopravy s kamiony jezdit po silnicích. To znamená, že toto probíhá. To je velmi důležitý bod naší spolupráce s Ministerstvem dopravy, a my předpokládáme, že s tím návrhem přijdeme do Sněmovny, a doufáme, že najdeme podporu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď už paní poslankyně reagovat nemůže, takže musím ukončit tuto interpelaci.

Mám tady posledního vylosovaného poslance. Je to pan poslanec Antonín Seďa, který se ještě pokusí interpelovat paní ministryni Parkanovou ve věci ochrany občanů České republiky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP