(10.20 hodin)
(pokračuje R. Dolejš)

Posláním praporu je dlouhodobé působení v terénu. Tomu také odpovídá technika i výcvik záchranářů. Z praxe lze uvést příklady zásahů při povodních, sněhových kalamitách, větrných kalamitách či letošní zásah při ptačí chřipce. Mohl bych zde číst seznamy dalších a dalších konkrétních aktivit vojenských záchranných útvarů. Mezi těžko přehlédnutelné poslání některých praporů patří úkoly k jaderným elektrárnám v případě mimořádné situace. Jak jistě víte, včera proběhlo cvičení Zóna 2007, které mělo prověřit havarijní plán temelínské jaderné elektrárny. A právě vojenský záchranný prapor zde měl nezastupitelnou roli.

Vážený pane premiére, jsem přesvědčen, že zmíněná transformace je hazardem se stávajícím systémem civilní ochrany a integrovaným záchranným systémem. Pro toto tvrzení po konzultaci s odborníky předkládám následující argumenty:

1. Vytvořením pouze dvou rot se rapidně sníží počty odborně připravených vojenských profesionálů připravených k plnění úkolů k ochraně obyvatelstva ČR.

2. Ruší se možnost plošného pokrytí ČR, protože není v silách dvou rot nahradit šest záchranných praporů. V praxi to znamená, že podle úvah vlády bude současný stav, přibližně 1800 vojenských záchranářů, kteří jsou připraveni 24 hodin denně pomoci civilnímu obyvatelstvu, nahrazen pouhými 550 záchranáři. Z logiky věci jasně vyplývá, že na Ministerstvu obrany nemají o problematice vojenských záchranných útvarů žádnou povědomost. Rozhodnutí je děláno od zeleného stolu! Ministryně obrany se při takto závažném rozhodnutí ani neobtěžovala navštívit např. zmíněný rušený záchranný prapor v Kutné Hoře, tak aby se přímo na místě seznámila s daným problémem. Kdyby tam byla, tak by možná názor změnila.

3. Dojezdové časy na místa případných zásahů budou daleko delší, čímž bude ohrožena efektivita a smysluplnost použití vyčleňovaných prostředků.

4. Vytvořením dvou záchranných rot hrozí akutní nebezpečí v tom, že rozšířením potenciálního prostoru nasazení se sníží konkrétní znalost o počtu krizových míst a objektů.

Dále bych chtěl uvést, pane premiére, několik argumentů k nevhodnosti zamýšlení zrušení posádky přímo v Kutné Hoře, protože se mě to i jako poslance za Středočeský kraj bezprostředně týká.

1. Vojenský záchranný útvar Kutná Hora je předurčen k provádění záchranných prací ve prospěch hlavního města Prahy, resp. jeho pravého břehu, Středočeského kraje, Libereckého kraje a Královéhradeckého kraje.

2. Kutná Hora je v lokalitě s vysokou koncentrací chemického průmyslu - Spolana Neratovice, Kaučuk a další a další a další.

3. Vojenský záchranný útvar Kutná Hora má jasně specifikovaný úkol v případě mimořádné události v okolí jaderných elektráren. Dále je zainteresován na plnění úkolů v souvislosti s provozem na dálnici D1.

4. Vojenský záchranný útvar Kutná Hora má zkušenosti na zabezpečování náhradních dodávek elektrické energie, pitné vody, likvidaci sněhových kalamit, provádění demoličních prací, likvidaci ohnisek nákazy zvířat různého druhu.

Vážený pane premiére, dovolte, abych stručně shrnul připomínky k transformaci záchranných praporů.

Tento navrhovaný systém zcela likviduje současný systém IZS, který byl budován prakticky od povodní roku 1997. Na tento systém byla koncipována legislativa a již mnohokrát se osvědčil v praxi. Likvidací tohoto systému utrpí zejména obyvatelstvo ČR. Toto se však potvrdí až při nějaké krizové situaci a bude se hledat obtížná cesta zpátky k současnému systému. Pro Armádu ČR bude nesmírně složité řešit vzniklé krizové situace, protože bude rozbourán obrovský lidský potenciál a velmi dobrá pověst vojenských záchranných útvarů. Bude složité vytvořit nová uskupení obětavých a pro pomoc obyvatelstvu oddaných lidí, jak byli dlouhá léta cvičeni naši odborníci. Po zrušení vojenských záchranných útvarů najdou uplatnění tito záchranáři v jiných složkách Armády ČR, ale bohužel v jiných odbornostech. Ztratí oprávnění na speciální techniku, protože armáda pro ně nebude organizovat speciální výcvik. I když se současná technika někde uloží a bude připravena pro potřeby integrovaného záchranného systému, jak tvrdí Ministerstvo obrany, fakticky bude odsouzena k likvidaci či bude chátrat. Co je nejdůležitější, budou rozbourány skvělé a odhodlané profesionální týmy.

Likvidace vojenských záchranných útvarů je nepochopitelná i z důvodu, že jsme si nedávno připomněli 5. výročí povodní 2002 a byl vyzdvihován přínos vojenských záchranných útvarů a obrovské zlepšení systému oproti roku 1997. Vláda, která o likvidaci tohoto systému rozhodla, nezná zjevně činnost vojenských záchranných útvarů, činnost celého systému IZS, ani jeho provázanost. Slovo likvidace je to pravé, protože vaše vznešená transformace je faktickou likvidací a rezignací armády a vlády na pomoc obyvatelstvu ČR.

Vážený pane premiére, vyzývám vás touto formou k zamyšlení nad mými argumenty a k přehodnocení rozhodnutí vlády v této věci.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych závěrem veřejně poděkoval všem vojenským záchranářům za jejich činnost pro občany ČR. Vážím si jejich práce a odhodlání v krizových situacích nasadit i svůj vlastní život. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Richardu Dolejšovi. Do rozpravy je přihlášen pan předseda vlády Mirek Topolánek, poté pan ministr vnitra Ivan Langer a potom paní kolegyně Hana Orgoníková. Prosím, pane předsedo vlády, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokud by si kolega Dolejš odpustil tu urážlivou dikci a naznačování, že jsme neschopní a nic nevíme, tak to je věcný problém, který patří na diskusi v Poslanecké sněmovně, a je to věcný problém, na který můžeme mít různý názor, ale stojí za to, se o něm bavit. Takže já za ten dotaz děkuji.

To, že máme s ministryní obrany při odpovědi naprosto stejnou dikci, je spíš důkazem toho, že na tuto věc máme stejný názor. Předtím než vystoupí Ivan Langer - a já jsem ho požádal, aby tady dokladoval, že všechny činnosti, které dnes zabezpečují záchranné útvary, budou v rámci nového systému zabezpečeny buď stejně, nebo lépe, což si myslím, že je podstatné, a tady vyvracím domněnku, že systém bude fungovat hůře, nebo že dokonce bude ohroženo zdraví, bezpečnost a podobně.

My jsme pořád ve fázi, a to začala vaše vláda, pane kolego, jakoby budování operační schopnosti české armády. Já tady nechci dlouze vykládat o chybách, které jste udělali, kde jste investovali do některých útvarů, abyste je potom opustili, a naopak podinvestovali útvary, do kterých jste potom část armády nastěhovali. Myslím si, že to k té otázce nepatří.

Nicméně je třeba říct několik zásadních věcí. Integrovaný záchranný systém bude v tomto novém systému zabezpečen lépe a ta část, která bude převedena na hasičský záchranný sbor, bude fungovat efektivněji v tom smyslu, že to nebude jako dnes, kdy oni skvěle připravení záchranáři v rámci integrovaného záchranného systému pouze v promilích procenta spolupůsobí při haváriích a ten systém je nesmírně nákladný. To znamená rozdělení na ženijní útvary v rámci armády a hasičské záchranné sbory a převedení techniky, lidí, odpovědnosti a činností na hasičský záchranný sbor jsou daleko spíše posílením integrovaného záchranného systému. Všechny vojenské činnosti, které dnes byly zabezpečovány záchrannými útvary, budou převedeny na nové ženijní útvary, které budou samozřejmě také efektivnější, protože budou specializovány.

A argument, který vy nemusíte brát vážně, ale při našich rozhodováních působil také velmi silně: Neexistuje armáda NATO, která by si luxus takto působících záchranných útvarů s touto vytěžitelností dovolila. Mají to řešeno podobně a byl to jeden z důvodů, proč jsme nakonec na tento efektivnější systém šli.

Nevím, jestli vás k tomuto dotazu vedla starost o integrovaný záchranný systém, nebo to, že jste ze středních Čech. Já pokládám to druhé za pravděpodobnější.

Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP