(16.50 hodin)
(pokračuje Kladívko)

Spolková republika Německo. Rodinný příslušník manžela, občana SRN, ať už je to manžel nebo rodič nezletilého dítěte, za účelem péče o výchovu nezletilého získává nejprve povolení k pobytu, to znamená stejná úprava, tak jak je navrhována v tomto zákoně. Povolení k trvalému pobytu získá za podmínky, že je tři roky držitelem povolení k pobytu a rodinné vazby i nadále trvají. Ve srovnání máme i přes tento nový návrh zákona úpravu mírnější, než má Spolková republika Německo.

Další z našich sousedů - Rakousko. Rodinný příslušník občana Rakouska získá přechodný pobyt, který se po dvanácti měsících prodlužuje a následně se prodlužuje vždy po 24 měsících. Nárok na trvalý pobyt vzniká po pěti letech za podmínek dodržení integrační dohody a minimálního trvání manželství dva roky. Zároveň však může být pětiletá doba přerušena, pokud se žadatel zdržuje více než šest měsíců mimo území Rakouska. Srovnání - náš navrhovaný zákon je v tomto mírnější.

Polsko, jedna ze zemí, která je nová v Evropské unii. Rodinný příslušník občana Evropské unie nabývá právo trvalého pobytu po pěti letech nepřetržitého pobytu na území Polska - to znamená jedno z nejtvrdších opatření.

Abychom šli trošičku dále od českých hranic - Francie. Francie - mimo jiné, včera její Národní shromáždění přijalo novelu imigračního zákona, která zpřísňuje dosavadní podmínky.

Francie. Po uzavření sňatku s francouzským občanem je cizinci vydáno povolení k pobytu na jeden rok, a to za podmínky, že vstoupil legálně na území, a je prodlužováno o další rok. Povolení k trvalému pobytu získá cizinec až po dvou letech nepřetržitého pobytu na území Francie a za podmínky, že manželství stále trvá. To je velice srovnatelné s naším navrhovaným opatřením.

Pojďme do zmiňovaných severských států. Pojďme se podívat, jak to vypadá tam. Než půjdeme do Skandinávie, zatím Dánsko. Dánsko má tyto podmínky. Oběma lidem musí být více než 24 let, musí bydlet na stejné adrese, musí vyjádřit loajalitu ke státu, dále musí mít partner v Dánsku vlastní byt či být v pronájmu, a to s podmínkou, že tento pronájem je zajištěn ještě na tři roky, nesmí pobírat sociální dávky a musí složit zálohu ve výši zhruba 56 tisíc dánských korun pro případ, že by partner či partnerka musel po příchodu do Dánska pobírat sociální dávky.

A konečně, poslední moje srovnávání je s Norskem, které není zemí Evropské unie, ale je součástí schengenských dohod. Toto opatření zní: Partneři spolu musí žít alespoň dva roky. Musí být starší 18 let, pak získají family immigration permit, to znamená podobné povolení jako u nás, na dobu dvou let. A dále občan, který si chce vzít cizince vně Evropského hospodářského prostoru, musí doložit roční příjem ve výši zhruba 25 tisíc eur a doložit důkaz o stabilitě svého zaměstnání.

Tolik k porovnání s několika zeměmi.

Dámy a pánové, navrhovaná úprava cizineckého zákona v oblasti trvalého pobytu při sloučení rodiny s občany státu mimo Evropské unie je tedy v naprostém souladu se směrnicemi Evropské unie, ale i s postoji ostatních evropských zemí v této problematice.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Orgoníková. Další písemné přihlášky ani přihlášky z místa nemám. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Hana Orgoníková: Hezké odpoledne, vážené kolegyně a vážení kolegové, vážení členové vlády. Je tady pan ministr Říman, dobré odpoledne, pane ministře. Nevím, jestli tady máme místopředsedu vlády, ale pravděpodobně ano, ale baví se, takže doufám, že bude poslouchat.

Dovolte mi, abych vás seznámila s pohledem Českého helsinského výboru na projednávanou novelu zákona o pobytu cizinců.

Ačkoliv bylo původním, resp. oficiálně prezentovaným záměrem novely transponovat do českého právního řádu normy evropského práva, těžiště návrhu zákona nakonec leží jinde. Charakteristickým znakem a společným jmenovatelem celé novely je další omezování práv migrantů a jejich plošná kriminalizace, která se v konkrétních případech projevuje například podezíráním všech smíšených manželských párů z účelového jednání při uzavírání sňatku, či co hůř, zmnožením možností zbavení svobody žadatelů o mezinárodní ochranu, často v rozporu s článkem V. evropské Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.

První a hlavní část kontroverzní novely se týká zákona o pobytu cizinců, kde se démonizace cizinců projevuje například zeslabením postavení rodinných příslušníků občanů České republiky, Evropské unie. Do navrhované úpravy se tak například dostává pojem účelového jednání v souvislosti s uzavíráním manželství, které není nijak specifikováno. To je samozřejmě vysoce nežádoucí jev, jelikož formy obcházení zákona by měly být z důvodu určitosti zákona, předvídatelnosti práva a v zájmu zachování právní jistoty přesně stanoveny, neboť jinak je otevřen prostor pro příliš širokou interpretaci tohoto ustanovení ze strany státního orgánu. Pružné ustanovení, v tomto případě o účelovém jednání, které lze teoreticky aplikovat různými způsoby dle uvážení konkrétní posuzující osoby, může a také zákonitě bude otevírat prostor pro vymáhání úplatků, vydírání a jinou trestnou činnost.

Současný systém nejenže cizinecké policii dává možnost kontrolovat, zda se nejedná o účelové sňatky, nýbrž jí odhalování účelových sňatků dává přímo za povinnost. Ne vždy policie tuto povinnost skutečně plní.

Zneužívá-li však někdo určitý právní institut, nesmí to být důvodem, aby za to byli potrestáni a plošně kriminalizováni všichni. Kromě toho neexistuje relevantní předpoklad se domnívat, že toto opatření zabrání nebo eliminuje uzavírání účelových sňatků.

Zároveň se ze zákona vytratila ochrana rodinných vztahů a především vztahů mezi rodiči a dětmi u dětí narozených v manželství cizinců, byť i účelově uzavřených. Do budoucna se totiž smíšeným rodinám nevytvářejí žádné sociální a životní jistoty nutné pro zdraví a spokojený rodinný život a především nerušený prostor pro výchovu dětí.

Mohla bych pokračovat, ale již jenom krátce. Obecně je z celé novely patrné, že Ministerstvo vnitra zneužívá svého postavení navrhovatele a realizátora v jedné osobě, kdy zákon koncipuje čistě ve svůj prospěch a opomíjí jeho prvotní účel. Podle své definice však mají právní předpisy upravovat pravidla pro celou společnost, a ne jednostranně zvýhodňovat a ulehčovat práci exekutivy. Proto nezbývá, než zhodnotit, že novela představuje další nepovedený pokus, jak najít požadovaný kompromis mezi ochranou práv cizinců a hostitelské společnosti, mezi efektivním nastavením spravedlivých pravidel ve vztahu k uprchlíkům schopných odlišit, které osoby naši ochranu skutečně potřebují a které nikoliv. Vyznačuje se absencí rovnováhy mezi snahou přiznat migrantům určitá oprávnění a jistoty ponechání si zásadního práva rozhodovat o svém pobytu v souladu se svými zájmy. Nikdo nepochybuje, že vyvážit tyto principy je obtížné. To je zřejmé, avšak jejich střet jde až příliš často k tíži cizinců.

Ke škodě všech však bohužel zůstává v pozadí, že je to právě i příliš restriktivní migrační politika, která vede k nárůstu nelegální migrace, otevírá prostor pro snadnější vykořisťování migrantů a která je spoluodpovědná za celou řadu následných negativních jevů s tím souvisejících, jejichž existencí Ministerstvo vnitra argumentuje, jako je obchodování s lidmi, organizovaný zločin a v neposlední řadě i právem obávaný terorismus.

Tolik Český helsinský výbor. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Další přihlášky do obecné rozpravy nemám. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa. Nikdo se nehlásí, obecnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečné slovo k obecné rozpravě. Není zájem.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám tři přihlášky. První je paní poslankyně Bebarová-Rujbrová, druhá přihláška je pan poslanec Bublan, třetí přihláška pan poslanec Liška. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Děkuji, pane předsedo. Já bych nejprve ráda naplnila svoji roli zpravodaje, v tomto případě zejména výboru pro bezpečnost, který k tisku 191 přijal na své 14. schůzi 13. září 2007 celou řadu pozměňovacích návrhů. Já bych v tomto směru odkázala na usnesení výboru pro obranu, které vám bylo rozdáno.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP