(16.20 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji, vážená paní poslankyně. Prosím eventuálního pověřeného zástupce ústavněprávního výboru, aby se ujal slova. Vzhledem k tomu, že se nikdo k tomuto úkolu nehlásí, předpokládám, že ani ústavněprávní výbor nechce žádným způsobem komentovat průběh svého jednání, který nevyústil k přijetí usnesení.

Otevírám obecnou rozpravu, do které byla avizovaná přihláška paní zpravodajky Bebarové-Rujbrové, která má tímto slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás informovala o petici, která byla v minulých dnech doručena k rukám předsedy Poslanecké sněmovny a která se vyjadřuje k navrhovaným změnám v zákoně o azylu a pobytu cizinců. Dovolím si z této petice ocitovat tak, abyste se se stanoviskem petentů mohli seznámit dříve, než o navrhovaných změnách budete rozhodovat.

My, níže podepsaní občané České republiky a cizinci žijící na jejím území, využíváme svého práva a žádáme zákonodárné sbory, aby nedopustily přijetí navrhovaného znění zákona o azylu a zákona o pobytu cizinců. Některé body by měly velmi negativní dopad jak na uprchlíky hledající v České republice útočiště před pronásledováním, tak i na život cizinců, jejich českých rodinných příslušníků a obecně na standard lidských práv v České republice. Jsme důrazně proti tomu, aby žadatelé o azyl byli předem považováni za nebezpečí, aby s nimi bylo nakládáno jako se simulanty, kteří zneužívají azylový systém, aby se řízení o udělení azylu změnilo v pouť cizinců po různých internačních táborech a vznikaly zóny, ve kterých platí nižší standard lidských práv než na zbytku území České republiky, aby bylo každé manželství českých občanů s cizinci bezdůvodně považováno za fingované, aby bylo cizincům, kteří jsou manžely nebo manželkami českých občanů odejmuto dosavadní právo na okamžité získání trvalého pobytu.

Tuto petici podepsali zástupci 26 nevládních organizací, které působí v oblasti lidských práv. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji. Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslance František Bublan. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, návrh zákona o pobytu cizinců a o azylu vyvolává již několik měsíců silný odpor u všech nevládních organizací, které se zabývají pomocí cizincům a jejich integrací. Tento návrh je hodnocen jako velmi kontroverzní, příliš restriktivní a kauzuistický. Z podnětu Poradny pro občanství a Multikulturního centra Praha vzniklo dokonce oficiální prohlášení k hrozící změně zákona o pobytu cizinců a zákona o azylu.

Sám mohu potvrdit, že tyto dva zákony jsou již několik let provázeny změnami, několikrát jsem zde předkládal novely těchto zákonů, které většinou vycházejí z nutnosti transponovat do českého právního řádu evropské normy, v případě těchto dvou zákonů jsou to normy související s naším vstupem do schengenského prostoru. Bohužel s těmito nutnými změnami je v návrhu mnoho dalších ustanovení, která mají společný jmenovatel - a to je omezení práv cizinců a jejich plošná kriminalizace. Mnohá ustanovení jako by nahrávala xenofobním názorům části naší společnosti.

Největší výhrady jsou zeslabení postavení rodinných příslušníků občanů České republiky, potažmo Evropské unie. S odvoláním na mnohá účelová manželství jsou preventivně trestáni všichni. Místo toho, aby policie odhalovala tyto účelové sňatky, jsou na svých právech postihování všichni, což má samozřejmě dopad na jejich sociální postavení a vede paradoxně k tomu, že se zvyšuje kriminalita v podobě různého vydírání a vymáhání úplatků. Jestliže někdo zneužívá určitý právní institut, nesmí to být důvodem k tomu, aby za to byli potrestáni všichni.

Dalším sporným opatřením je ustanovení týkající se výrazného omezení svobody pohybu a pobytu žadatelů o mezinárodní ochranu v rámci tzv. letištního řízení. Návrh totiž umožňuje až několikaměsíční omezení svobody u osob, které podají žádost v tranzitním prostoru na mezinárodním letišti. Je nepřípustné, aby žadatel o azyl byl držen několik měsíců v prostoru zařízení Ministerstva vnitra za mřížemi.

Připomenu další problém spojený s vízovým pobytem za účelem zaměstnání. Pokud je cizinec propuštěn ze zaměstnání, okamžitě mu končí vízový pobyt. To vede k vykořisťování cizinců a k jejich absolutní závislosti na zaměstnavateli.

Další výhrady jsou soustředěny v mých pozměňovacích návrzích, které jste dostali na lavice a které podám v podrobné rozpravě.

Obecně je z celé novely patrné, že Ministerstvo vnitra zneužívá svého postavení navrhovatele a současně realizátora v jedné osobě. V mnoha státech jsou tyto role rozděleny nebo rozhodují smíšené komise. Právě dnes máme v tisku hodnocení České republiky v otázce integrace cizinců a umístili jsme se až ve druhé, horší polovině. Na předních místech jsou většinou severské státy. Pokud jste si mohli přečíst, většina severských států má kromě ministerstva vnitra ještě ministerstvo pro migraci, zvláštní resort, který se touto problematikou zabývá. Potom je to na těchto státech také znát, respektive na úrovní integrace, s jakou se zachází s cizinci.

Zkušenosti ze zahraničí hovoří o tom, že příliš restriktivní migrační politika vede paradoxně k nárůstu nelegální migrace, k nelegálním pobytům, otevírá se prostor pro vydírání, vykořisťování a pro další negativní jevy. Vím, že je velmi obtížné najít optimální vyváženost mezi ochranou základních lidských práv a bezpečností. Mnoho ustanovení tohoto zákona však jde cestou omezit práva migrantů a cizinců na maximální míru.

A teď mi dovolte několik vět k mým pozměňovacím návrhům. Velká část pozměňovacích návrhů, které jsem vám nechal rozdat do lavic a k nimž se přihlásím v podrobné rozpravě, se týká úprav legislativních chyb nebo odstranění rozporů s jinými platnými zákony. Značná část pozměňovacích návrhů, které jsem předložil, se rovněž snaží napravit ty pasáže, které jsou v rozporu s právem EU, s ústavním pořádkem České republiky nebo s mezinárodněprávními závazky, jimiž je Česká republika právně vázána.

Abych učinil zadost autorskému právu, rád bych uvedl, že většina z těchto pozměňovacích návrhů vzešla ze semináře, který k tomuto zákonu uspořádal výbor pro bezpečnost. Na tomto semináři předložily své výhrady k zákonu mimo jiné Úřad veřejného ochránce práv, Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, Nejvyšší správní soud a řada nevládních organizací. Pozměňovací návrhy byly projednány ve výborech, část z nich byla schválena v bezpečnostním výboru, část ve výboru pro evropské záležitosti. Podrobné zdůvodnění každého pozměňovacího návrhu - mám na mysli pozměňovací návrhy, které jsem vám nechal předložit do pléna, jakož i popis toho, v čem je konkrétní ustanovení v rozporu se stávajícími zákony, s ústavním pořádkem, si můžete přečíst v odůvodnění každého pozměňovacího návrhu. Podrobnosti lze také nalézt v příručce, kterou pro vás nevládní organizace spolu s ombudsmanem nechaly vyrobit a která vám byla distribuována.

Sněmovna je při projednávání tohoto zákona ve velmi složité situaci. Návrh zákona, který nám k projednání předložila vláda, obsahuje část ustanovení, která cizinecký azylový zákon harmonizují s právem EU. Jde o ustanovení, která jsou ve vládním návrhu označena podtrženě a která zapracovávají některá ustanovení Schengenského kodexu a Dublinské dohody. Je jasné, že pokud se má Česká republika spolu s novými členskými státy na přelomu roku plně zapojit do schengenského prostoru bez hraničních kontrol, tyto harmonizační úpravy musíme schválit. To je taky důvod, proč nenavrhuji rovnou zamítnutí zákona nebo jeho vrácení předkladateli k přepracování.

Asi se nejlépe vyjádřil ke kvalitě tohoto zákona místopředseda Nejvyššího správního soudu dr. Pavel Mazanec, který ve výboru prohlásil, že pokud by tento zákon byl v navržené podobě schválen, tak v den, kdy bude publikován ve Sbírce zákonů, začne připravovat podání ústavní stížnosti. Já se plně s tímto názorem ztotožňuji a to mě také přimělo k tomu, že jsem podal pozměňovací návrhy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP