(9.40 hodin)
(pokračuje Severa)

A jestliže si tu firmu objedná obecní úřad a řekne - dnes v obci té a té budete měřit rychlost a naměřte maximálně 50 aut, protože více nejsme schopni zpracovat v přestupkovém řízení, tak ta firma naměří 50 těchto přestupců a svoji činnost skončí. Navíc není ta firma, ani jediná, hodnocena za to, jestli změří 200 nebo 2000 aut, ale je hodnocena paušálem, tedy i kdyby naflákala těchto přestupců daleko více, než je požadavek, tak to pro ni nemá smysl. To je všechno jenom otázka smluv.

Mě mrzí… A chápu to, jako řidič to chápu, že můžu být někdy změřen také. To je postoj řidiče. Postoj zákonodárce, který vidí, že na spoustě přechodů v obcích, kde se přestupuje rychlost, bych se já jako poslanec a vy jako poslanci neměl chovat jako pštros, ale jako osoba, která má strach o svůj přestupek, ale jako zákonodárce, kterému záleží na tom, abychom začali problém řešit. Takže problém není technický, není to ve zneužití techniky, v nějakém nakapsování si soukromých firem. Je to pouze v naší malé odvaze.

Já to nebudu nějakým způsobem tady dále hájit, protože jste určitě rozhodnuti, že to stáhneme, že to nepodpoříme, ale že to neprospěje na českých silnicích a že nadále to podpoří korupci v policii, protože policie a všichni, kteří dosud měří a brání se soukromým měřičům, tak samozřejmě vědí, proč to dělají. Zkuste se zeptat ministr vnitra, jaká je situace v policii. Možná bychom zjistili, že důvodů pro zavedení soukromých měřičů je více.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, výborně. Není radar jako radar.

Pan poslanec Bublan se hlásí. Také zná radarové téma. Prosím, pane poslanče. Opět faktická, protože pan poslanec Šimonovský stále čeká na řádnou.

 

Poslanec František Bublan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, velmi krátce. Nedávno jsem tady předkládal návrh zákona o služebním poměru policistů a hasičů, kde jsem navrhoval, aby se zrušilo ustanovení o bezplatném odpracování 150 hodin přesčasů za rok zdarma, a vy jste převahou jednoho hlasu toto zamítli. A teď se bavíme o tom, jestli budeme platit soukromé firmy na to, aby dělaly činnost, kterou by skutečně měla dělat policie. Všichni to tak cítíme, i občané to tak cítí, že to je asi lepší. Já se trošku ptám, o čem vlastně to je, taková ta základní filozofická otázka, jestli budeme trpět existenci firem, které budou existenčně závislé na tom, že lidé budou dělat přestupky, anebo jestli chceme, aby ty přestupky nedělali. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. A teď ještě požádám Davida Ratha. Pan poslanec Hojda - nevím, kdo byl dřív, ale okamžitě vám dám slovo.

 

Poslanec David Rath: Víte, dámy a pánové, já si myslím, že všichni víme, že dopravní policie nestíhá, nezvládá, především kvůli personální situaci. Požádal bych pana ministra financí a znovu zde zdůraznil: Vím, nebo četl jsem, že je chystáno propouštění lidí z celní správy. Prosím, pane ministře financí, sejděte se s panem ministrem vnitra a zkuste se dohodnout, aby tito lidé, kteří jsou kvalifikovaní, kompetentní, nebyli propuštěni, ale byli převedeni právě do služeb třeba dopravní policie a nahradili tam ty chybějící policisty, aby skutečně na těch ulicích policie byla schopna dohlížet na dodržování zákona. Přece není cestou tuto věc chtít privatizovat s odůvodněním, že máme málo policistů, aby donutili občany dodržovat tento zákon, a na druhou stranu propouštět zbytečně lidi, kteří by se celkem jednoduše mohli rekvalifikovat na relativně podobnou práci. Skutečně velmi prosím vládu i vládní poslance, aby se nad tím zamysleli a své úvahy spíše než na privatizaci činnosti policie obrátili tímto směrem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Hojdu. Byla to také faktická. Pan poslanec mi potvrdí, že je to opět faktická. Je mi líto, dal bych vám hned prostor.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Protože jsem byl jmenován panem poslancem Severou, jen krátce. Za prvé bych chtěl poděkovat panu poslanci Sehořovi, že navrhl stažení svého návrhu. Za druhé bych chtěl konstatovat - jedná se o velice vážný krok. Pokud chceme nějaké takovéto novoty zavádět, měli bychom v prvé řadě zajistit, aby proběhla řádná a důkladná diskuse na ústavněprávním výboru, na bezpečnostním výboru a samozřejmě i na hospodářském výboru, protože se to týká zákona 361/2000. Nedělejme ad hoc usnesení, kterých bychom mohli později litovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď řádně pan poslanec Šimonovský.

 

Poslanec Milan Šimonovský: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že sledujeme výrony, které faktickými připomínkami nejsou. Poprosil bych pana předsedajícího, aby zvládl řízení a odděloval faktické připomínky od diskusních příspěvků.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Jak je rozliším?

 

Poslanec Milan Šimonovský: Tím, že pokud to nebude faktická připomínka, dotyčného přerušíte a upozorníte ho na to, že vystupuje v protikladu s jednacím řádem, a on se odebere - doufám - do své lavice.

K mému příspěvku. Chtěl bych také poděkovat panu poslanci Sehořovi. Chtěl bych mu ale poděkovat z jiného důvodu, než většina z vás děkovala. Chci mu poděkovat proto, že tento pozměňovací návrh předložil. Tento pozměňovací návrh možná má dětské nemoci a je také dobře, že budeme o něm ještě možná ve výborech diskutovat. Ale je to první pokus zde ve Sněmovně, abychom se postavili čelem k násilí, které kolem sebe vidíme na silnicích. To násilí není jen na silnicích. V dnešních novinách, pokud jste měli možnost si je přečíst - o třetinu se zvedl počet násilných trestných činů v tomto roce. Agresivita ve společnosti stoupá, stoupá agresivita na silnicích a výsledkem jsou hromady mrtvol. Mluvíme tady o krvi na rukou, ale ono to tak skutečně je. Kdyby jakákoli bojová akce našich vojáků v zahraničí měla za výsledek, že tisíc těchto vojáků se nevrátí, tak vám garantuji, že každá vláda by padla a nepřežila by. Nepřežila by možná ani tato Sněmovna, protože by lidé nás vyhnali z lavic.

K tomu, že umírá tisíc našich spoluobčanů na silnicích, se tváříte lhostejně. Vycházíme z jakési hloupé zkušenosti, že my jsme ti nejlepší, kteří dokáží posuzovat, jakou svobodu ostatních dokážeme omezovat svým jednáním. Na silnicích se dopouštíme omezování svobody ostatních lidí tím, že nedodržujeme pravidla. Tato Sněmovna chrání ty, kteří pravidla porušují. A já děkuji poslanci Sehořovi, že byl tak odvážný a tento pokus udělal. (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Libý. Jen vás upozorním, že faktická poznámka je poznámka, kterou poslanec reaguje na průběh rozpravy, a dostane na ni dvě minuty. Ti, co dosud mluvili ve faktických poznámkách, skutečně reagovali na průběh rozpravy, takže já nemám možnost, jak těmto řečníkům nedat slovo.

Panu poslanci Šimonovskému se omlouvám, že čekal tak dlouho, ale nelze to jinak.

Pan poslanec Kováčik - ten trvá na přednostním slově v této chvíli, takže prosím pana poslance Libého, aby mu dal přednost. Pan poslanec Libý chce reagovat ve faktické poznámce, tam přednostní slovo není - takže pane poslanče, co vás vede k tomu, že chcete předběhnout?

 

Poslanec Pavel Kováčik: Vyřešíme to jednoduše. Já chtěl také reagovat mimo jiné na pana poslance Šimonovského, ale protože chci ještě něco říci, tak panu poslanci Libému dám přednost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně, skvělé. Děkuji. Prosím pana poslance Libého, aby využil své možnosti.

 

Poslanec Ladislav Libý: Děkuji vám, pane kolego. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, velice stručně. Chtěl bych reagovat na pana poslance Ratha i na pana poslance Severu.

Jsem přesvědčen o tom, že problém není v kvantitě, nýbrž v kvalitě. To, že starostové obcí mají buďto k dispozici své městské policie k měření rychlosti, a ti malí, kteří městské policie nemají, mají již dnes možnost si smluvně zajistit toto měření od svých kolegů, kde městskou policii mají.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP