(9.20 hodin)
(pokračuje Hojda)
Je pro mě naprosto nepřijatelné, aby se konstatovalo, že proto, že současná policie nestíhá zajišťovat pořádek na silnicích a dodržování zákona 361, nestíhá měření, přestože jsme umožnili měření rychlosti městské policii, zástupcům městské policie, tak si myslím, že nemůžeme připustit, aby do této oblasti se dostaly soukromé firmy. Obávám se jedné věci. Protože soukromá firma je samozřejmě závislá od toho, kolik si vydělá, a rozhodně nedělá činnosti proto, že by to byly činnosti bohulibé, nebo proto, že by snížily počet úmrtí na silnicích. Ta to bude dělat jenom kvůli zisku. A pokud bychom umožnili, byť i za písemného souhlasu policie, takovéto měření, tak se dočkáme toho, že bude měřena rychlost všude, kde je to výnosné, ale ne tam, kde je to maximálně nebezpečné. (V sále je veliký hluk.)
Proto bych doporučil celé Sněmovně, aby tento pozměňovací návrh nepodpořila.
Já jsem se pokusil dát další pozměňovací návrh k tomuto pozměňovacímu návrhu a ten se týká toho, že pokud by náhodou Sněmovna tento návrh přijala, aby to bylo možné pouze za součinnosti policie. Ale i přesto se domnívám, že takto upravený návrh je nepřijatelný.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji. Probíhá rozprava ve třetím čtení a hlásí se do ní, jak vidím, pan poslanec Sehoř, zároveň zpravodaj. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mne trochu mrzí, že pan poslanec Hojda vystoupil řekl bych naprosto politicky, že straší gardami. Myslím, že v tomto případě jde o něco jiného. Ten návrh měl za úkol zajistit těm obcím, které na to dneska nějakým způsobem nedosáhnou, aby si mohly zajistit bezpečnost obcí hlavně na průjezdní silnici. Je to samozřejmě věc názoru každého, jakým způsobem se dá tento návrh zneužít.
Pan poslanec Hojda vystoupil trochu předčasně. Kdyby mě nepředběhl, tak by potom zjistil, že jeho vystoupení je zbytečné, protože po diskusi na našem klubu jsem se rozhodl, že v podrobné rozpravě tento návrh stáhnu. Stáhnu ho i z toho důvodu, že náš klub Občanské demokratické strany se připojil k tomu, že je možné zneužití tohoto návrhu i přesto, že dva ministři vlády tento návrh podporovali - jak Ministerstvo dopravy, tak Ministerstvo vnitra. Podporoval jej i Úřad pro ochranu osobních údajů, čili mizí ten důvod nebo obava, že by mohly být zneužívány údaje, které získají soukromé služby.
Ten důvod hlavně je ten - a přiznávám, že není asi vhodné, aby takový návrh nebyl projednáván v příslušném výboru, a to tentokrát nebylo provedeno. Čili já v podrobné rozpravě svůj návrh stáhnu. (Hlasy z lavic napravo.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Je podrobná rozprava.
Prosím vás, kolegové, nedělejme takto po sobě - nicméně pan poslanec Sehoř může to učinit, ale přál bych si, aby -
Poslanec Karel Sehoř: Jsem si vědom toho, že já to nemůžu stáhnout sám. Navrhuji Sněmovně, aby stáhla body B3, B4, a tím pádem bude nehlasovatelný bod F pana poslance Hojdy.
Kromě této záležitosti ještě načtu legislativně technickou úpravu, a to v části čtvrté Účinnost, kde se na konci slova "s výjimkou ustanovení § 52 písm. d) až i)" nahrazují slovy "s výjimkou ustanovení § 52d až § 52i". Tam byl přepis.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže navrhujete tady tuhle úpravu a stažení té své části. To budeme asi ještě hlasovat.
Já jenom prosím, mám tady písemnou přihlášku poslance Petra Wolfa v téhle chvíli, takže ta má přednost. Vy chcete reagovat? (Poslanec Rath: Ano.) Takže omlouvám se panu poslanci Wolfovi. To je faktická poznámka - zastupuje předsedu klubu. Dobře, máte slovo.
Poslanec David Rath: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já bych chtěl za klub sociální demokracie poděkovat panu kolegovi Sehořovi, že tento návrh nakonec navrhuje ke stažení a že sám uznal, že jeho návrh není šťastný. To znamená návrh, aby mohly soukromé firmy si udělat svůj byznys z toho, že budou měřit rychlost v obcích. Sociální demokracie tento návrh totiž považuje za extrémně nebezpečný, který je jednak krokem k privatizaci činnosti Policie České republiky, což je samozřejmě krok pro nás naprosto nepřijatelný, tedy privatizovat činnosti Policie České republiky do soukromých rukou. A současně, protože ty soukromé firmy by byly svým ziskem závislé vlastně na množství přestupků a na rozsahu těch přestupků spáchaných, tak by to logicky dřív nebo později vedlo tyto soukromé firmy k tomu, aby nějakým způsobem se snažily ty přestupky dokonce - nechci říci přímo iniciovat, ale samozřejmě nějakým způsobem si tu situaci zjednodušit. Například po dohodě s městy dávat dvacetikilometrové omezení rychlosti tam, kde vůbec nemá smysl a kde je žádný řidič nečeká, jen proto, aby za značku 20 kilometrů v hodině daly svůj soukromý radar a mohly vlastně po každém řidiči chtít mnohatisícovou pokutu.
Čili toto je skutečně krok naprosto špatným směrem. Je to krok k jakési orwellovské společnosti, kde je každý někým sledován, špehován a ještě navíc ten, kdo sleduje a špehuje, na tom vydělává peníze. Čili to je pro nás nepřijatelné. Tyto činnosti patří jednoznačně do kompetencí policie. Už je diskutabilní, zda i městské policie, nicméně dnes tomu tak je. Ale určitě je to věc, která patří těmto orgánům, nikolivěk soukromým firmám, které by pak na občanech takovýmto velmi zvláštním způsobem profitovaly.
Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A nyní bych požádal pana poslance Petra Wolfa, který je přihlášen do rozpravy.
Poslanec Petr Wolf: Pane předsedající, dámy a pánové, možná jsem tou přihláškou trochu předběhl. Už bych chtěl jenom dodat k tomu, že tento nešťastný zákon se projevil už takovou věcí, že při mém působení v Poslanecké sněmovně jsem nedostal dosud tolik esemesek a mailů negativních vůči tomu zákonu jako teď. Dokonce tam byl návrh pomoci připravit ozbrojené složky, které by pomáhaly policii v městech, kde se lidi večer cítí nebezpečně. Ale bylo řečeno, že v podstatě nesouhlasíme, a já děkuji panu Sehořovi a klubu ODS, že to stahuje. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Kdo dál do rozpravy? Ještě se hlásí pan poslanec - prosím pana poslance Plachého.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, zazněla zde řada argumentů, které bohužel nejsou pravdivé. Ukazuje se po roce od nabytí účinnosti zákona, který jsme uvedli v účinnost loňského roku 1. července a byl vyhodnocen letos v létě, že zákon nějakou dobu snížil, a velmi podstatným způsobem, počet mrtvých na našich silnicích. V okamžiku, kdy řidiči zjistili, že není na našich silnicích dostatek dopravních policistů, kteří by nový zákon uvedli do života, narostl počet mrtvých dokonce více, než tomu bylo za působnosti předcházejícího starého zákona.
Dámy a pánové, nedávno jsem interpeloval svého premiéra se žádostí o posílení dopravní policie. Bylo řečeno, že to je otázka budoucnosti, protože to stojí hodně peněz. Je to argument, kterému nelze než rozumět. Proto jsem uvítal iniciativu ministra vnitra, který touto formou outsourcingu chtěl posílit stavy dopravní policie na našich silnicích.
Outsourcing spočívá v tom, že některou službu, v tomto případě měření fyzikální veličiny zvané rychlost, zajišťuje státní správa prostřednictvím soukromé firmy. Ta nemá jinou pravomoc než změřit okalibrovaným radarem rychlost a data předat už dál tomu, s kým má smluvní vztah, tedy buď obci, nebo Policii České republiky.
***