(10.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Máme tady bod číslo
42.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007 Sb.
/sněmovní tisk 259/ - prvé čtení
Já bych požádal pana ministra pro místní rozvoj Jiřího Čunka, místopředsedu vlády, aby nám tento tisk 259 uvedl.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek: Vážený pane místopředsedo, vážená Poslanecká sněmovno, vláda České republiky svým usnesením z 18. července 2007 schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, zkráceně se nazývá stavební zákon, a to ve znění zákona č. 68/2007 Sb., a současně mi uložila vypracovat konečné znění vládního návrhu zákona a pověřila mě předložit k jednání a odůvodnit vládní návrh zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k dalšímu projednání.
Přikročím k vyjasnění jednotlivých problematických bodů.
Novela, kterou předkládám, je novelou velmi malou. A podotýkám, že ještě tento rok má být dopracována Ministerstvem pro místní rozvoj komplexní novela stavebního zákona tak, abychom dokázali odstranit všechny problémy, které ve stavebním zákoně za rok, nebo téměř rok, jeho platnosti vznikly nebo byly objeveny. Samozřejmě nad touto komplexní novelou potom očekávám velkou rozpravu, zatímco u této malé novely bych prosil, aby po rozpravě nebyla měněna ta základní dikce, protože jde o závažné body, které - zvláště ten jeden, na základě kterého potřebujeme schválit tento zákon především pro města a obce, aby dosáhly v brzké době na evropské peníze.
Takže jako první úprava, kterou předkládáme, je kritizovaná úprava výstavby plotů, která v tomto novém zákoně, který platí necelých deset měsíců, je výrazně přísnější a výrazně komplikovanější, než byla ve starém zákoně. S ohledem na jednoduchost takovéto stavby, jako je stavba plotu, jsem přesvědčen, že současná právní úprava neodůvodněně zatěžuje stavebníky.
Podle dnes platného znění zákona všechny ploty vyžadují rozhodnutí o umístnění stavby a ploty vyšší než 1,8 metru, hraničící s veřejným prostranstvím a veřejnými pozemními komunikacemi, vyžadují také stavební povolení, což mimo jiné znamená, že stavebník musí předložit projektovou dokumentaci plotu zpracovanou autorizovanou osobou a nemůže si plot postavit svépomocí, což v našich českých podmínkách je ustanovení velmi komplikované.
Navrhovanou úpravou, kterou navrhujeme, má být docílen stav, kdy vlastní provádění staveb plotů bude vyžadovat jen územní souhlas. Při tomto posuzování bude v dostatečné míře zachována ochrana práv sousedů a v dostatečné míře ochrana veřejných zájmů, například udržení jednotného rázu náměstí či nebránění rozhledových trojúhelníků provozu na veřejných komunikacích apod. nebo zajištění rozhledových trojúhelníků.
Z hlediska disponibilních kapacit projektových organizací a také z důvodů dosud vyhovujících územních plánů schválených v období od 1. července 1992 do 31. prosince 2006 navrhujeme nenahrazovat tyto územní plány v pětileté lhůtě, ale v prodloužené lhůtě devíti let. To povede k úsporám prostředků obcí, k rovnoměrnějšímu rozložení projektových kapacit a umožní to bezkonfliktní čerpání prostředků Evropské unie v plánovacím období 2007 až 2013 při aplikaci zásady N+2 tak, jak jsem již výše uvedl.
Předložená novela dále řeší možnost využití stavebních uzávěr vyhlášených podle předchozí právní úpravy i v současné době. Nový stavební zákon ve svých předchozích ustanoveních výslovně neupravil možnost zrušení dříve vydaných územních rozhodnutí a nařízení obcí o stavebních uzávěrách. Není v něm ani řešena doba platnosti a účinnosti těchto starých stavebních uzávěr, což zásadně komplikuje práci stavebních úřadů a opravňuje stížnosti žadatelů. Podle obecných právních zásad tedy stavební uzávěry platí, jsou účinné i nadále a z tohoto hlediska je nutno k nim i takto přistupovat. Jelikož však byla změněna forma, obsah i postup při vydávání stavebních uzávěr podle nového stavebního zákona, je třeba při jejich změně, zrušení a vydávání výjimek vycházet i z ustanovení § 97 až 100 nového stavebního zákona.
A poslední věc, kterou bych rád vzpomenul a která zásadně zjednoduší stavebníkům přístup k vyřízení jejich stavebních žádostí, je překážka, která v současném zákoně je, a to že zákon výslovně neřeší jednotné posuzování a projednávání souboru staveb. Laicky řečeno, stavíte-li dům a zároveň vedle toho garáž, musíte na obě tyto stavby podle současně platné úpravy vyřídit samostatné stavební povolení. Proto navrhovaná novela výrazně zjednodušuje tento postup, a to tak, že je-li spolu se stavbou hlavní předmětem žádosti nebo ohlášení soubor staveb, stavební úřad projednává tuto žádost jako soubor staveb jedním stavebním povolením.
A na závěr vás s ohledem na závažnost a jednoduchost novely žádám o zkrácení lhůty projednávání této novely zákona ve zkrácené lhůtě 30 dnů. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, tento návrh bude muset ještě zaznít v podrobné rozpravě pravděpodobně potom, jenom na to upozorňuji.
Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jaroslav Krupka.
Poslanec Jaroslav Krupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, předložený materiál vychází ze zákona č. 183/2000 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, jinak stavebního zákona, který, mohu říci trochu odlehčeně, se rodil v bolestech minulého volebního období. Ti z vás, kteří jste zde u toho byli, si možná vzpomenete, že do třetího čtení se dostalo celkem 365 připomínek naprosto různého a mnohdy protichůdného charakteru. To samo o sobě svědčí o tom, že se rodilo skutečně dítě, jehož příchod na svět byl sice očekáván na jedné straně s velkou dychtivostí, na druhé straně ale s velkou obavou.
Část těchto obav se projevila tím, že mimo jiné dnes dostáváme na stůl návrh novely tohoto zákona. Tato novela je již v tomto případě a v tomto volebním období druhá, protože pokud se nepletu, v lednu jsme ve zkrácené lhůtě projednali a odsouhlasili první novelu tohoto zákona.
Sněmovní tisk č. 259, jak zde již pan předkladatel odůvodnil, řeší zásadní problémy, které se v průběhu doby objevily. Nicméně tyto problémy, které zde byly i panem ministrem odsouhlaseny, se dají rozdělit do tří drobných kategorií. Jsou to první tři body, které řeší problematiku na straně úřadu, kde se má zjednodušit určité vydávání povolení, má se zjednodušit forma odvolání a má se taky zjednodušit přechod ve vztahu k platnosti starého zákona. Na straně druhé je tady možná výraznější bod, který řeší oplocení, ale asi není to dogma, které by bylo nezbytné v tuto chvíli řešit, ale je to typický bod, který se tímto způsobem projevuje, když zákonná norma byla připravena bez ohledu na to, jakým způsobem stavebníci mohou stavět ploty atd. A posledním bodem, který tady je, a kde se možná bude více diskutovat, je prodloužení lhůty pro vytvoření nových územních plánů.
***