(10.50 hodin)
(pokračuje Bursík)

Při posouzení a posuzování té žádosti bylo zjištěno, že náklady akce jsou neúměrně vysoké, především cena čistírny odpadních vod činila 33 600 korun na ekvivalentního obyvatele, zatímco srovnatelná cena u podobných akcí je 13 tisíc korun na ekvivalentního obyvatele.

Ten investiční záměr vybudovat kanalizaci a čistírnu odpadních vod v obci Bulhary samozřejmě jsme přivítali i s ohledem na to, že v katastrálním území té obce se nachází významná lokalita, jako je Chráněná krajinná oblast Pálava, a také ochranné pásmo vodního zdroje Zaječí a Lednicko-valtický areál. Ale vzhledem k těm neúměrným vysokým nákladům, a teď to ale podtrhuji, vzhledem k tomu, že obec bude mít možnost požádat o dotaci z operačního programu Životní prostředí, kde je možno získat vyšší podporu než z národních programů, jsme doporučili obci, aby posečkala a požádala o dotaci z operačního programu Životní prostředí. A tuto skutečnost jsme oznámili obci dopisem ředitele fondu z 12. dubna 2007. Následně 21. května požádala obec o přehodnocení zamítnuté žádosti. Žádost byla znovu posouzena a na základě důvodů, které jsem tady uvedl, a na základě kterých již byla jednou zamítnuta, bylo opět rozhodnuto o zamítnutí, což bylo oznámeno obci dopisem z 22. června. Znovu jsme doporučili obci, aby požádali o podporu z operačního programu Životní prostředí.

Následně požádal dopisem z 27. 6. pan poslanec Petrů o příznivé posouzení žádosti obce Bulhary. Na základě toho sekce ekonomiky životního prostředí, která se tím znovu zabývala, doporučila žádost o výjimečnou podporu zamítnout a v tomto duchu jsme připravili odpovědi panu poslanci Petrů. Poté jsme dostali interpelaci, poté proběhlo jednání 10. září za přítomnosti pana poslance Petrů se zástupci obce Bulhary. Tam jsme jim vysvětlili názor ministerstva a zároveň sporné body, které se týkají především těch jednotkových nákladů na kanalizaci.

My jsme sdělili velmi podrobně, jakým způsobem to bude probíhat u operačního programu Životní prostředí. Tady ta výše podpory bude stanovena na základě finanční analýzy. To je pro vás možná zajímavé i pro další projekty, o kterých můžete uvažovat ve vašem volebním obvodu. Povinnost zpracování finanční analýzy ukládá u projektů, které generují příjem, což jsou samozřejmě projekty vodovodů a kanalizací, tak tam je povinnost vypracovat finanční analýzu na základě nařízení Evropské komise 1083/2006. Výstupem té analýzy poté je snížený základ celkových způsobilých veřejných výdajů pro výpočet dotace z Fondu soudržnosti. Upozornili jsme žadatele, že v rámci probíhající první výzvy snížení znečištění z komunálních zdrojů jsou přijímány pouze projekty na vybudování vodohospodářské infrastruktury, které vyhovují požadavkům Evropské komise na způsob provozování. Abych to zkrátil, my ještě vedeme jednání z Evropské komise o jednom typu vztahu mezi provozovatelem vodohospodářské infrastruktury a obcí, svazkem obcí nebo krajem. Tam ještě dojednáváme poslední podmínky a pro tento typ projektů není možné podávat žádosti, zatímco pro ty ostatní z té první výzvy z 29. června toto již možné je.

Bylo dohodnuto na jednání, že zástupci obce předloží odboru fondů Evropské unie ministerstva k posouzení podklady související s provozováním infrastruktury a že budou mít možnost požádat v rámci druhé výzvy, kterou předpokládáme, že vypíšeme do konce roku 2007, čímž bude ta prioritní osa 1 otevřena plně. Výhodou tohoto řešení, které jsme doporučili obci Bulhary i panu poslanci, je to, že může dostat maximální podporu formou dotace až do výše 80 % způsobilých výdajů a k tomu budou poskytovány národní finanční zdroje ve výši 5 % celkových způsobilých veřejných výdajů s tím, že finanční účast příjemce, tedy obce Bulhary, tady bude požadována ve výši minimálně 10 % z celkových nákladů projektu. To znamená lze získat celkem 90 % celkových způsobilých veřejných výdajů, od kterých - to podtrhuji - se odečte částka, která se rovná výši zisku, který bude projekt generovat. To je základní pravidlo Evropské komise.

Pan poslanec Petrů vyslovil nespokojenost s odpovědí na interpelaci ačkoliv - na to jsem se ptal explicitně svých spolupracovníků - na jednání 10. 9. nevznesl žádné z připomínek. Jenom na okraj uvádím to, že obec Bulhary do dnešního dne nepředložila k posouzení odboru fondů Evropské unie žádné z podkladů, které jsme jim doporučili, tak abychom mohli v tomto poskytnout obci asistenci.

A teď poznámka ke změně obsahu politického stylu. Dámy a pánové, vážení poslanci, já od vás tady ochotně přijímám vaše žádosti na to, abych se jako ministr životního prostředí podíval na ten který případ, na jeho řešení u Státního fondu životního prostředí, zdali bych mohl svou autoritou možná případně ovlivnit ten výsledek, a já vám na to, vážené dámy, vážení pánové, říkám, že ta změna politického stylu, kterou tady pan poslanec tak asertivně zmínil, je v tom, že já každou vaši žádost předám Státnímu fondu životního prostředí, který požádám o to, aby mně poskytl objektivní informace, které se týkají toho, nakolik ta žádost je způsobilá k tomu, aby dostala či nedostala podporu. Všem z vás garantuji, že jako ministr životního prostředí nekonám a nečiním žádné intervence a že ta žádost má naprosto stejnou váhu, jako kdyby obec Bulhary či obec Nová Ves či Stará Lhota požádaly o totéž. Velmi vás prosím, abyste se na mě za toto nezlobili, ale toto pokládám za naprosto principiální, protože Státní fond životního prostředí rozhoduje na základě objektivních kritérií a parametrů a vybírá ze žádostí ty žádosti, které jsou způsobilé a které v té soutěži projektů mají nejlepší předpoklady k tomu, aby jim byla poskytnuta dotace, případně dotace do úroku z úvěru. Samozřejmě že tím, když spustíme plně operační program Životní prostředí, že ta situace se zlepší, protože finanční prostředky, které budeme mít k dispozici, budou rozsáhlejší, a to znamená, že i ten objem projektů, které projdou tím sítem budou vyšší.

Chtěl bych vás ještě upozornit na to, že Ministerstvo životního prostředí s velkou starostí sledovalo vývoj a možnosti financování projektů čistíren odpadních vod a vodovodů v obcích menších, než je 2000 ekvivalentních obyvatel, a z naší iniciativy jsme navrhli, abychom část tohoto břemene sejmuli z Ministerstva zemědělství, a nabídli jsme, že obce, které jsou na území národních parků nebo na území chráněných krajinných oblastí a na území, která jsou v oblasti ochranného pásma, ochrany zdrojů pitné vody, že na těchto územích budeme ty dotace poskytovat z operačního programu Životní prostředí, čímž se vlastně rozprostře finanční odpovědnost za dotace do obcí o méně než dvou tisících ekvivalentních obyvatel.

Pane poslanče, jestli něco pokládám za nestandardní, tak je to míra intervence, ve které jste tady intervenoval ve věci, která je nestandardní, protože šlo o žádost o stoprocentní dotaci na projekt, ve kterém ty specifické náklady na čistírnu odpadních vod pro ekvivalentního obyvatele byly, tak jak jsem již uvedl, více než dvojnásobné, než je u standardních projektů, které Státní fond životního prostředí dostává. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Bursíkovi. Řádně přihlášený pan poslanec Václav Mencl, poté navrhovatel. - Ale vzhledem k tomu, kolik je hodin, tak nemám šanci udělat nic jiného, než dát slovo panu Václavu Menclovi a potom bod přeruším. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP